ریزش مو در اثر قرص‌های ضدبارداری

0
419
ریزش مو در اثر قرص ضد بارداری

در جوامع مختلف، استفاده از قرص‌های ضدبارداری به عنوان یکی از روش‌های معمول جلوگیری از بارداری شناخته می‌شود. تقریباً 25 درصد از خانم‌ها از این قرص‌ها برای کنترل بارداری استفاده می‌کنند. این قرص‌ها، با ایجاد اطمینان نسبی از عدم بارداری، به خانم‌ها کمک می‌کنند. با این حال، ممکن است عوارضی همراه با استفاده از این محصولات ایجاد شود، و اعتماد به این روش به حدود 99 درصد می‌رسد. به عنوان مثال، ممکن است ریزش مو در اثر قرص‌های ضدبارداری به عنوان یکی از عوارض جانبی قرص‌ ضد بارداری ظاهر شود.

استفاده از قرص‌های ضدبارداری ممکن است روشی کامل برای جلوگیری از بارداری نباشد؛ زیرا برخی از افراد ممکن است با مشکلات جانبی نظیر ریزش مو مواجه شوند. در نتیجه، از دید برخی افراد، عوارض احتمالی این روش ممکن است فواید آن را به چالش بکشند. افرادی که به دنبال روش‌های با اطمینان بیشتری برای جلوگیری از بارداری ناخواسته هستند، بهتر است روش‌های دیگری را در نظر بگیرند. در این مقاله از  سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا با ما همراه باشید تا با این مبحث بیشتر آشنا شوید.

عملکرد قرص‌های ضدبارداری چگونه است؟

قرص‌های ضدبارداری برای کنترل تخمک‌گذاری و پیشگیری از بارداری از ترکیب هورمونی استفاده می‌کنند. این روش پیشگیری از بارداری کارآمد است، اما گاهی ممکن است به مشکلاتی منجر شود.

بر اساس گزارش انجمن ریزش مو آمریکا، قرص‌های ضدبارداری ممکن است در خانم‌هایی که حساسیت زیادی نسبت به تغییرات هورمونی دارند، به ریزش مو منجر شوند. همچنین، در خانم‌هایی که در خانواده‌شان سابقه حساسیت‌های هورمونی وجود دارد، ریزش مو به دلیل مصرف قرص‌های ضدبارداری اتفاق می‌افتد.

ریزش مو و قرص ضد بارداری

پیشنهاد مطالعه: تاثیر خود ارضایی بر ریزش مو

تاثیر قرص‌های ضدبارداری بر ریزش مو چگونه است؟

قرص‌های ضدبارداری، حاوی هورمون‌های ترکیبی، می‌توانند فرآیند رشد مو را تحت تأثیر قرار داده و فولیکول‌های مو را به سمت مرحله استراحت (تلوژن) معطوف کنند. نتیجتاً، ریزش مو در اثر قرص‌های ضدبارداری به میزان بیشتری اتفاق می‌افتد، که به آن ریزش مو تلوژنی گفته می‌شود.

خانم‌هایی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، ممکن است در زمان‌های مختلف ریزش مو را تجربه کنند. برخی از افراد ممکن است بلافاصله پس از شروع مصرف این قرص‌ها به مشکل ریزش مو برخورند. در مقابل، برخی دیگر ممکن است پس از قطع مصرف قرص‌ها، با مشکل ریزش مو روبرو شوند. گاهی اوقات هم ریزش مو در دوره‌های مختلف پس از شروع مصرف قرص‌های ضدبارداری اتفاق می‌افتد. در اکثر موارد، بدن با گذر زمان تا حدی به تغییرات هورمونی عادت می‌کند و ریزش موها به تدریج کاهش می‌یابد.

اگر ریزش مو در اثر قرص‌های ضدبارداری به‌طور مداوم ادامه داشته باشد، ممکن است پزشک شما نسبت به تغییر نوع قرص‌های مورداستفاده اقدام کند. همچنین، اگر در خانواده شما افرادی دارای سابقه ریزش مو هورمونی وجود داشته باشند، مناسب است که با پزشک خود در مورد استفاده از روش‌های غیر هورمونی به منظور جلوگیری از بارداری مشورت کنید.

در صورتی که نمی‌خواهید شیوه پیشگیری را تغییر دهید، قرص‌های ضدبارداری با مقادیر کمی‌ از آندروژن می‌توانند به کاهش یا توقف ریزش مو کمک کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که این قرص‌ها تغییرات هورمونی کمتری ایجاد می‌کنند که می‌تواند تا حد زیادی مشکل ریزش مو را حل کند.

آیا ریزش مو  ناشی از قرص‌های ضدبارداری دائمی است؟

ریزش مو به دلیل مصرف قرص‌های ضدبارداری دائمی‌نیست، اما شدت، مدت زمان شروع، پایان یا استمرار آن معمولاً متناسب با افراد مختلف متغیر است. مشابه بسیاری از موارد ریزش موی هورمونی دیگر، علائم معمولاً حداکثر تا سه ماه ممکن است ادامه داشته باشند.

درمان ریزش مو ناشی از مصرف قرص ضدبارداری

ریزش مو در اثر قرص‌های ضدبارداری، موقتی بوده؛ اما دلیل بر این نیست که از تلاش برای بهبود وضعیت موهایتان منصرف شوید. بهبود وضعیت موها ممکن است از طریق اقداماتی مانند تغذیه مناسب و استفاده از شامپوهای حجم‌دهنده بهبود یابد. در ادامه راه‌حل‌هایی را برای درمان ریزش مو ناشی از مصرف قرص ضد بارداری بررسی می‌کنیم.

رژیم غذایی داشته باشید

در رژیم غذایی خود، باید مواد غذایی حیاتی مانند پروتئین‌های بدون چربی، چربی‌های سالم، مرکبات و سبزی‌های برگ‌دار را استفاده کنید. این اقدامات می‌توانند به تقویت موهای شما کمک کنند.

از شامپوها و حجم‌دهنده‌ها استفاده کنید 

استفاده از محصولات مراقبت از مو مانند شامپو و حجم‌دهنده‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت موهای شما کمک کند؛ اما باید محصولات را بر اساس نوع موی خود انتخاب کنید. مشاوره تخصصی در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند.

سبک و مدل مو را تغییر دهید

همچنین، سبک و مدل‌های موی متفاوت نیز تاثیر زیادی بر ظاهر و ریزش موی شما دارند. بنابراین سبک‌ها و مدل‌های جدید را روی موهای خود پیاده کنید.

جلوگری از ریزش مو و قرص ضد بارداری

مطالعه کنید: لیزر موی زائد در زمان بارداری و شیردهی | دلایل نازک شدن موی سر

آیا سایر روش‌های جلوگیری از بارداری باعث ریزش مو میشود

برای جلوگیری از ریزش مو در اثر قرص‌های ضد بارداری، بهتر است از روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده کنید. ما پیشنهاد می‌کنیم از روش‌های غیر هورمونی استفاده کنید که بر تعادل هورمونی بدن خانم‌ها تاثیر نمی‌گذارند. با این روش‌ها، سطح هورمون‌ها در بدن بانوان تغییر نمی‌کنند و به تبع آن مشکلاتی از جمله ریزش مو نیز به وجود نمی‌آید.

چه افرادی مستعد ریزش مو ناشی از مصرف قرص ضدبارداری

ممکن است مصرف قرص ضدبارداری در ترکیب با برخی بیماری‌های خاص، خطر ریزش مو را افزایش دهد. در ادامه به عواملی که ارتباط بین قرص ضدبارداری و مشکلات مرتبط با ریزش مو را افزایش می‌دهند، بررسی می‌کنیم. در واقع افرادی که مستعد ریزش مو ناشی از مصرف قرص ضدبارداری هستند، معرفی می‌کنیم.

افرادی که مبتلا به بیماری آلوپسی آندروژنیک ارثی هستند

بیماری آلوپسی آندروژنیک ارثی یک بیماری ژنتیکی است که به علت تأثیر هورمون‌ها بر روی فولیکول‌های مو، باعث کاهش اندازه این فولیکول‌ها و توقف رشد موها می‌شود.

افرادی که تحت درمان سرطان هستند

افرادی که تحت درمان سرطان قرار دارند، ممکن است به دلیل شیمی‌درمانی و پرتودرمانی دچار ریزش مو شوند.

افراد استرسی

استرس می‌تواند باعث افزایش ریزش مو شود. پس از متوقف شدن عامل استرس‌زا، معمولاً در عرض 6 تا 9 ماه، موهای افراد به حالت قبلی خود باز می‌گردند. برای مثال، زایمان نیز یکی از عواملی است که ممکن است باعث ایجاد استرس و افت موها در بانوان شود.

افرادی که از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند

مصرف محصولات شیمیایی مانند رنگ‌ها که باعث تثبیت رنگ و حالت موها شده و محصولات حالت‌دهنده مو، ممکن است به موها آسیب برساند و ریزش مو را ایجاد کند.

افرادی که موهای خود را محکم می‌بندند

بستن موها به طور محکم و پیوسته می‌تواند عاملی برای ریزش مو باشد.

افرادی که سن بالا دارند

با گذشت زمان و افزایش سن، ریزش مو در اثر قرص‌های ضدبارداری نیز افزایش می‌یابد. این به دلیل کند شدن رشد موها در اکثر افراد است که فولیکول‌ها رشد مو را متوقف کرده و باعث نازک شدن موها می‌شوند.

افرادی که عفونت سر دارند

علاوه بر این، ابتلا به عفونت پوست سر که باعث پوسته‌زدگی و التهاب می‌شود، ممکن است به ریزش مو منجر شده و حتی به طاسی (شایعه مرتبط با آیین‌های مذهبی) منجر گردد.

افرادی که دچار عدم تعادل هورمونی شده‌اند 

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا وجود بیش از حد هورمون‌های مردانه یک نوع بیماری است که ممکن است باعث نازک شدن موها شود. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است نیاز داشته باشند تا داروهایی مشابه قرص‌های ضدبارداری مصرف کنند که ممکن است به عنوان عوارض جانبی، ریزش مو را تجربه کنند.

افرادی که مبتلا به بیماری تیروئید هستند 

بیماری تیروئید نیز می‌تواند به نازک شدن موها و ریزش گسترده موها منجر شوند. مقاله ریزش موی ناشی از تیروئید را مطالعه کنید.

افرادی که دچار فقر آهن و کمبود سایر مواد معدنی هستند 

کمبود تغذیه مانند فقر آهن، پروتئین، کلسیم، روی، پتاسیم و دیگر مواد معدنی می‌تواند باعث ریزش مو شود.

سخن پایانی 

در این مقاله با مبحث ریزش مو در اثر قرص‌های ضدبارداری آشنا شدید. به دلیل مصرف قرص‌های ضدبارداری، ممکن است ریزش مو رخ دهد. با این که می‌توان روش‌هایی را برای کاهش یا حتی توقف ریزش مو انجام داد، اما باید توجه داشت که انجام هر تدابیری بدون مشورت با یک پزشک متخصص پوست و مو توصیه نمی‌شود. ریزش مو الگوهای مختلفی دارد و علت آن ممکن است متنوع باشد. این مسئله به مشاوره پزشکی نیاز دارد تا از راه‌های مؤثر برای حل مشکل ریزش موهای خود مطلع شوید.

5/5 - (4 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید