14 علت خون آمدن آلت مردان و درمان آنها

8
84,916
خون آمدن آلت مردان

خون آمدن آلت مردان حتی بدون مشاهده علائمی هم چون چند قطره خون بعد از ادار در مردان به خودی خود می تواند نگران کننده باشد. در حالی که بسیاری از گزینه های درمانی موثر برای عوامل ایجاد کننده خون در ادرار یا مایع منی وجود دارد، اما مراجعه به پزشک اورولوژیست از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دلایل خونریزی از آلت تناسلی می تواند از تمرینات شدید تا شرایط پزشکی جدی متغیر باشد.
در برخی موارد، وجود علائم دیگر می تواند علل احتمالی را محدود کند. پزشک آزمایشاتی را برای تعیین علت زمینه ای بیماری شما و تشخیص انجام می دهد.

وظیفه آلت تناسلی مردان

آلت تناسلی دو وظیفه اصلی دارد. به خروج ادرار و مایع منی از بدن کمک می کند. این دو وظیفه نتایج نهایی فرآیندهای پیچیده ای هستند که شامل سایر قسمت ها و عملکردهای بدن می شوند. بنابراین یک مشکل بالادست می تواند منجر به خونریزی از آلت تناسلی و علائم دیگر شود.

وجود خون در ادرار

اگر خون در ادرار دیده شود (هماچوری)، مشکل می تواند در هر بخشی از دستگاه ادراری شما رخ داده باشد. اگر در دفع ادرار مشکل دارید یا درد هنگام ادرار کردن تجربه می کنید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
درد در ناحیه کمر یا پهلو می تواند نشانه عفونت مجاری ادراری (UTI)، سنگ کلیه یا بیماری های مرتبط دیگر باشد.
همچنین ادرار شما نیز ممکن است متفاوت به نظر برسد. اگر ادرار تیره، کدر یا سفید رنگ نسبت به حالت معمول دارید، بایستی به آنها توجه داشته باشید.

وجود خون در مایع منی

خون در مایع منی (هماتوسپرمی) می تواند با درد هنگام ادرار کردن یا درد در هنگام انزال همراه باشد.
ترشحات دیگر از آلت تناسلی می تواند نشانه بیماری مقاربتی (STD) باشد.

زمانی که باید به اورولوژیست مراجعه کنید

اگر خونریزی همزمان با تب باشد، احتمالا مبتلا به عفونتی هستید که برای درمان آن نیاز به دریافت داروهای آنتی بیوتیکی یا موارد دیگر وجود دارد.

صرف نظر از علت خونریزی بعد از ادرار در مردان یا علائم خاص، باید به پزشک یا اورولوژیست مراجعه کنید. هماتوسپرمی و هماچوری از علائم شایعی هستند که متخصصان اورولوژی هر روزه شاهد آن هستند. اگرچه ممکن است در ابتدا در مورد علائم خود احساس ناراحتی کنید، اما مطمئن باشید که پزشک شما با تمامی این موارد آشناست.

از آنجا که علائم مربوط به برخی علل همپوشان هستند، مهم است که در توصیف علائم خود و زمان شروع آنها تا حد ممکن دقیق باشید. این به پزشک شما کمک می کند تا وضعیت شما را تشخیص دهد.

برای پایان دادن به نگرانی های خود هم اکنون می توانید با متخصصین اورولوژی طبینجا مشورت نمایید.

1. بزرگی پروستات

پروستات یک غده کوچک است که به تولید مقداری از مایع تشکیل دهنده منی کمک می کند. پروستات معمولاً به اندازه گردو، درست در زیر مثانه قرار گرفته و مجرای ادرار را احاطه کرده است. با افزایش سن، افزایش اندازه پروستات و فشار آوردن به مجرای ادرار شرایطی معمول تلقی می شود.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) زمانی اتفاق می افتد که پروستات بزرگ می شود. علائم شایع BPH عبارتند از:

  • مقدار کمی خون در ادرار (اغلب با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نبوده اما در آزمایش ادرار قابل تشخیص است)
  • تکرر ادرار
  • مشکل در ادرار کردن

فشار بر مجرای ادرار می تواند باعث ایجاد مقداری خونریزی بعد از ادرار در مردان شود. معاینه فیزیکی و تصویربرداری مانند سونوگرافی می تواند به تشخیص BPH کمک کند.

داروها، از جمله آلفا بلوکرها و مهار کننده های 5 آلفا ردوکتاز، ممکن است در کوچک شدن پروستات مفید باشند.
BPH و سرطان پروستات علائم مشابهی دارند. اگر پزشک شما به سرطان پروستات مشکوک باشد، ممکن است بیوپسی پروستات را توصیه کند، که در آن نمونه ای از بافت غده پروستات گرفته می شود.

پس از انجام این روش تشخیصی هم ممکن است خون در ادرار و مقدار کمی رنگ قرمز در مایع منی مشاهده کنید. این علائم ممکن است چند هفته طول بکشد و معمولاً خود به خود برطرف می شوند.

2. پروستاتیت

عفونت باکتریایی پروستات، معروف به پروستاتیت، می تواند دلیل خون آمدن از ادرار در مردان و علائم مشابه BPH شود که ممکن است به خونریزی از مجرای ادرار مردان تلقی شود. در اینجا تفاوتهای بین این دو شرایط بیشتر است. آزمایشات ادرار گاهی اوقات می تواند عفونت شما را مشخص کند.
ممکن است برای مشاهده اندازه، شکل و سلامت پروستات از سونوگرافی یا سی تی اسکن استفاده شود. پزشک معمولاً برای درمان عفونت هم آنتی بیوتیک تجویز کند.

3. سرطان پروستات

سرطان پروستات غالبا بدون علائم قابل توجه ایجاد شود. آزمایش خون که سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) شما را بررسی می کند می تواند در تشخیص سرطان پروستات کمک کند.
علائم سرطان پروستات عبارتند از:

برداشتن پروستات از طریق جراحی اغلب یک گزینه درمانی محسوب می شود. این روش با عوارض جانبی احتمالی سختی مانند بی اختیاری ادرار و اختلال عملکرد جنسی همراه است.
سرطان پروستات معمولاً یک سرطان با رشد آهسته است و بسته به سن و سلامت کلی شما ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. ممکن است پزشک برای نظارت بر بیماری رویکرد مراقبت و انتظار را توصیه کند.

4. عفونت مجاری ادراری

عفونت ادراری می تواند در هر جایی از مجاری ادراری از جمله مجاری ادراری، حالب، مثانه و کلیه ها ایجاد شود. معمولاً UTI در مجرای ادراری یا مثانه رخ می دهد. علاوه بر خون آمدن آلت مردان ، علائم دیگر آن شامل بوی شدید ادرار و احساس سوزش هنگام رفتن به دستشویی است.
عفونت ادراری شرایطی است که اغلب با ورود باکتری های دستگاه گوارش به مجاری ادراری آغاز می شود. معمولاً آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت کافی هستند.

5. سرطان مثانه

خون آمدن آلت مردان یا مشاهده رنگ قرمز روشن یا بسیار تیره نشانه سرطان مثانه است. خون ممکن است یک روز ظاهر شود و روز دیگر خبری از آن نباشد.

هماچوری اغلب در ابتدا تنها علامت برای مشکلات مثانه در مردان است. بعدها، ادرار کردن ممکن است مشکل یا دردناک باشد. با این حال، به خاطر داشته باشید که هماچوری و ادرار دردناک علائم بسیاری از بیماریهای جدی تر مانند UTI هستند. با این وجود، چنین علائمی باید همیشه به پزشک گزارش داده شوند.

درمان سرطان مثانه بستگی به مرحله سرطان دارد. اگر سرطان در مرحله پیشرفته است، گاهی اوقات جراحی برای برداشتن مثانه و جایگزینی آن با مثانه مصنوعی ضروری خواهد بود.
بسته به عوامل متعددی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمونوتراپی ممکن است گزینه های دیگری باشند.

6. عفونت کلیه

کلیه های شما نقش های بسیار مهمی را ایفا می کنند. علاوه بر کمک به دفع مواد زائد به صورت ادرار، آنها همچنین به تصفیه مواد زائد از خون نیز کمک می کنند.
پیلونفریت یک عفونت شدید کلیه است که معمولاً به صورت عفونت ادراری شروع می شود. اگر عفونت در مثانه با موفقیت درمان نشود، امکان گسترش آن وجود دارد.
علائم آن عبارتند از:

  • ادرار خونی یا کدر (سفید رنگ)
  • ادرار بدبو
  • ادرار مکرر یا دردناک
  • تب یا لرز
  • عفونت کلیه می تواند به طور کلی به کلیه های شما آسیب برساند. برای از بین بردن عفونت ممکن است به مدت یک هفته یا بیشتر به آنتی بیوتیک های قوی نیاز داشته باشید.

7. سنگ کلیه

سنگ کلیه رسوبات کوچک و سختی از مواد معدنی و نمکی است که می توانند به صورت رسوبات کلیه در آنها ته نشین شوند. آنها می توانند باعث تحریک مجاری ادراری شده و ممکن است باعث خون آمدن آلت مردان شوند.
اگر سنگ به حالب منتقل نشده باشد، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. ممکن است مقدار کمی خون در ادرار وجود داشته و شما قادر به دیدن آن نباشید.

هنگامی که سنگی وارد مجاری ادراری شود، ممکن است درد قابل توجهی در پشت، پهلو یا شکم خود تجربه کنید. ادرار کردن می تواند دردناک بوده و ادرار ممکن است به رنگ قرمز، صورتی یا قهوه ای رنگ مشاهده شود.
تصویربرداری و آزمایش ادرار می تواند به تشخیص سنگ کلیه کمک کند. در برخی موارد، تنها کاری که می توانید انجام دهید اینست که مایعات زیادی بنوشید و منتظر بمانید تا سنگ دفع شود. در موارد جدی تر، امواج صوتی ممکن است به شکستن سنگ کمک کند.

8. اپیدیدیمیت

اپیدیدیمیت به التهاب اپیدیدیم اطلاق می شود، لوله ای که در پشت بیضه ها قرار دارد و اسپرم را از بیضه ها به مجرای دفران منتقل می کند. این وضعیت می تواند به اندازه ضربه خوردن به بیضه ها دردناک باشد.
این بیماری قابل درمان با آنتی بیوتیک ها همچنین می تواند منجر به خون در مایع منی و تورم بیضه ها شود. اپیدیدیمیت معمولاً در اثر عفونت باکتریایی ایجاد شده و ممکن است به عنوان UTI یا STD آغاز می شود.

9. ارکیت

ارکیت مشابه اپیدیدیمیت است. علائم آن شامل تورم یک یا هر دو بیضه و همچنین درد و گاهی خون آمدن از آلت مردان یا با مایع منی است. همچنین احتمال بروز تب و حالت تهوع وجود دارد.
ارکیت می تواند در اثر عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد شده و کاملاً جدی باشد. اگر به درستی درمان صورت نگیرد، احتمال تاثیرگذاری روی باروری مردان وجود دارد. آنتی بیوتیک ها می توانند ارکیت باکتریایی را درمان کنند، اما استراحت و مسکن ها تنها کاری هستند که شما می توانید برای ارکیت ویروسی انجام دهید.

10. براکی تراپی

براکی تراپی نوعی درمان سرطان است که شامل دستگاهی است که امواج رادیواکتیو را در نزدیکی یک تومور سرطانی ساطع می کند. از این روش می توان برای درمان سرطان پروستات استفاده کرد، اما عوارض جانبی آن می تواند شامل مشاهده خون آمدن آلت مردان و مدفوع باشد. سایر علائم بالقوه آن شامل اختلال نعوظ و مشکلات ادرار است.

11. جراحت یا ضربه

ضربه به آلت تناسلی می تواند باعث ایجاد خون آمدن از آلت تناسلی مردان یا در مایع منی شود. این شرایط می تواند در اثر تصادف، آسیب ورزشی یا رابطه جنسی خشن ایجاد شود.
علائم دیگر آن می تواند شامل درد، کبودی یا سایر علائم قابل توجه در قسمت خارجی آلت تناسلی باشد. هرگونه آسیب آلت تناسلی را به عنوان یک فوریت پزشکی در نظر گرفته و بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

12. بیماری های مقاربتی

چندین نوع مختلف بیماریهای مقاربتی می تواند باعث ظاهر شدن خون در مایع منی شوند. این موارد شامل سوزاک، تبخال تناسلی و کلامیدیا است.
در اکثر موارد، بیماریهای منتقله از راه رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل می شوند. علائم آنها اغلب شامل ادرار دردناک یا سوزش می شود. بیماریهای مقاربتی مانند کلامیدیا نیز می تواند باعث ترشحات آلت تناسلی شوند.
شما را در معرض خطر قرار داده است داروهای ضد باکتری یا ضد ویروسی ممکن است برای درمان بیماری شما ضروری باشد.

علائم خود را نادیده نگیرید. بیماریهای مقاربتی می تواند منجر به عواقب جدی سلامتی از جمله ناباروری و عفونت هایی شود که به سایر نقاط بدن سرایت می کند.

13. وازکتومی

وازکتومی یکی از روشهای پیشگیری از بارداری است. در عمل وازکتومی لوله های بیضه که اسپرم را به مایع منی منتقل می کنند، قطع شده و مانع از رسیدن اسپرم قبل از انزال می شوند.
در حالی که این روش به طور کلی ایمن و قابل تحمل است، برخی از عوارض جانبی اولیه می تواند شامل خون در مایع منی، درد خفیف و تورم باشد. این علائم طی چند روز از بین می روند.

14. ورزش شدید

دوندگان ماراتن و دیگر ورزشکارانی که تمرینات شدید انجام می دهند، گاهی اوقات می توانند شاهد خون آمدن از آلت تناسلی خود باشند. این وضعیت معمولاً موقتی بوده و کمتر از 72 ساعت بطول می انجامد.
هماچوری ناشی از ورزش ممکن است با تجزیه گلبول های قرمز بدن و کم آبی بدن ارتباط داشته باشد.

کلام آخر درباره خون آمدن دستگاه تناسلی مردان

در حالی که دیدن خون ریزی آلت تناسلی یا خون در مایع منی می تواند ناراحت کننده باشد، به یاد داشته باشید که این علامتی از بیماری است که به راحتی قابل درمان است. یک دوره ساده آنتی بیوتیک ممکن است برای درمان خونریزی و سایر علائم کافی باشد.

منبع

اگر شما نیز تابحال چنین شرایطی را تجربه کرده‌اید می توانید تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

Rate this post

8 دیدگاه‌ها

  1. سلام امروز خود به خود از الت تناسلی من خون امده بود بدون انکه خودم متوجه ان باشم بعد از مدتی متوجه شدم لباس زیر و شلوار من خونی شده پس از ان خیلی کم سوزش ادار داشتم فعلا نمیدانم چی شده قرار شده به پزشک مراجعه کنم اگر کسی تجربه دارد راهنمایی کن

  2. امروز بعد از دستشویی دیدم دو سه قطره خون اومد از آلت تناسلی من ولی هیچ دردی نداشتم و
    فقط از دیشب شکم درد و حالت تهوع داشتم که فکر میکردم به خاطر اینه که گرسنمه حالا نمیدونم ربطی داره یا نه

  3. بنده هم امروز همان مشکل آقا سعیدراداشتم که علتش برایم معماشده ونمیدانم چکنم

  4. سلام. رضا هستم 40سالمه .مجردم.امروز چند قطر خون در ادارم،دیدم ترسیدم نمی‌دونم دست چارچه ام،ب کسی هم نگفتم ممنون میشم کمک کنی

    • سلام
      متاسفانه بدون دونستن علت و شرایط بدنی شما نمیشه راهنمایی درستی کرد.
      بهتره در این باره با یک متخصص اورولوژی مشورت کنید تا در صورت نیاز به دارو درمانی، این موارد رو در نسخه الکترونیک برای شما وارد کنند.

  5. سلام خسته نباشید من از دیروز تا حالا اخر ادرارم خون میاد و همراه با سوزش کم هست و بالای مثانه ام زیر شکمم درد دارم و تکرر ادرار هم دارم و ادرارم را نمیتونم نگه دارم اصلا میخواستم ببینم مشکل چیه؟ ممنونم

  6. سلام خسته نباشید یکی از آشنایان بعد از خود ارضایی متوجه شده ی قطره خون شده و بعد ادرار متوحه میشه چند قطره خون از ادرار اومده خیلی ترسیده میخواستم بدونم باید چیکار کنه اگه پاسخ بدید خیلی ممنون میشم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید