عمل وازکتومی چگونه انجام می شود؟

0
4,652
667592.jpeg alt_text
667592.jpeg caption

یکی از روش های پیشگیری از بارداری در مردان روش وازکتومی می باشد که معمولا با خطر عوارض کمتری همراه بوده و به راحتی انجام می شود. در این روش با بستن لوله های رسیدن اسپرم به داخل مایع منی از بارداری جلوگیری می گردد.

عمل وازکتومی چگونه انجام می شود؟

یکی از نکاتی که حتما باید قبل از انجام این روش در مردان به آن دقت شود این است که این روش معمولا به صورت صد درصدی از بارداری جلوگیری کرده و در صورتی که در آینده فرد تمایل به بچه دار شدن داشته باشد باید خاطر نشان کرد که احتمال برگشت این عمل کم و بسیار پیچیده بوده و باروری در آن کاهش می یابد. هزینه انجام عمل وازکتومی به نسبت روش های جراحی پیشگیری در زنان، بسیار اندک می باشد. هم زمان با وازکتومی نیازی به استفاده از سایر روش های پیشگیری مانند کاندوم قبل از رابطه جنسی وجود ندارد.

عوارض وازکتومی

هر عمل جراحی معمولا با عوارض احتمالی ممکن است همراه گردد. بنابراین این روش نیز کاملا بی خطر نیست و باید افراد قبل از انجام هر نوع روشی با این مشکلات احتمالی آشنا گردند. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    خونریزی و یا لخته های خونی در کیسه بیضه
•    وجود خون در مایع منی
•    کبود شدن بیضه ها
•    عفونت محل جراحی
•    درد یا ناراحتی خفیف
•    ترشح مایعات در بیضه که باعث درد در هنگام انزال می شود.
•    التهاب ناشی از نشت اسپرم
•    یک کیسه پر از مایع (هیدروسل) در اطراف بیضه که باعث ورم بیضه می شود.
در میان عوارض ناشی از وازکتومی، مشکل اسپرماتولیسه یا ایجاد یک کیست کوچک غیر عادی درست بالای بیضه ها که برای انتقال اسپرم می باشد، معمولا رایج تر است. تنها در موارد بسیار نادر ممکن است عمل وازکتومی موفق نباشد و بارداری رخ دهد.

مراقبت های بعد از عمل وازکتومی

معمولا بعد از انجام این عمل کمی درد و کوفتگی طبیعی خواهد بود و جای نگرانی نیست و بعد از چند روز به خودی خود بهبود می یابد. برخی از مردان ممکن است علائم اندکی از عفونت را تجربه کنند.  افراد می توانند برای کاهش التهابات و درد حاصل در دو روز اول از کیسه یخ بدین منظور استفاده کنند. بهتر است از فعالیت های روزانه برای تسریع فرآیند بهبودی کاسته شود. باید به مدت یک هفته بعد از انجام این عمل از ورزش، فعالیت های سنگین، روابط جنسی و بلند کردن اجسام از روی زمین اجتناب گردد.
در صورتی که احتیاط های لازمه در این مورد صورت نگیرد، احتمال مشاهده خون در مایع منی و بروز درد وجود خواهد داشت. 
به مدت دو روز اول بعد از عمل جراحی وازکتومی بانداژهای انجام شده باید باقی بمانند و از لباس های زیر تنگ استفاده گردد تا التهابات و ورم کاهش یابد. در نهایت بعد از عمل وازکتومی باید خاطر نشان کرد که این روش هیچ تضمینی برای عدم ابتلا به عفونت های منتقله از راه جنسی نخواهد بود، بنابراین باید اقدامات لازمه و موارد بهداشتی به طور دقیق هم چنان رعایت گردند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص اورولوژی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید