مشکلات مثانه در مردان و علائم هشدار دهنده آنها

0
2,941
مشکل مثانه در مردان

یکی از مشکلات شایع به خصوص با افزایش سن در میان مردان ، مشکل کنترل مثانه است. اما نکته قابل توجه این که با مشاوره و درمان صحیح اکثر افراد مبتلا می توانند به بهبود قابل توجهی دست پیدا کنند. در ادامه این پست طبینجا شما را با نکات کلیدی در مورد مشکلات مثانه در مردان بیشتر آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

مشکلات مثانه در مردان

علی رغم رایج بودن مشکلات کنترل مثانه در مردان، اما مهم است که با مشاهده هر گونه علائم غیر طبیعی کمک بگیرید تا پزشک بتواند هر گونه بیماری جدی را در همان مراحل اول تشخیص دهد.

مشکلات کنترل مثانه می تواند به دلایل مختلفی مانند سرطان پروستات یا بزرگ شدن پروستات رخ دهد.

اگر چه علائم اغلب به عنوان بخشی از روند طبیعی پیری پذیرفته می شوند، اما مهم است بدانید که درمان هایی وجود دارد که می تواند کمک کننده باشند.

کنترل طبیعی مثانه

تولید ادرار تحت کنترل ارادی ما نیست. با این حال، به عنوان بزرگسالان، ما این توانایی را ایجاد کرده‌ایم که تشخیص دهیم مثانه‌مان پر است و بتوانیم ادرار را تا رسیدن به دستشویی نگه داریم. این بدان معناست که ما کنترل زمان و مکان دفع ادرار را داریم.

این کنترل به دلیل ارسال پیام بین مغز و مثانه و توانایی ما در تفسیر این پیام ها امکان پذیر است. ما می توانیم یاد بگیریم که از این مکانیسم برای به تاخیر انداختن دفع ادرار استفاده کنیم.

عملکرد طبیعی مثانه و مجرای ادرار

ساختارهایی که به نگه داشتن ادرار در مثانه کمک می کنند، عضلات کف لگن و اسفنکتر مجرای ادراری هستند.

عضلات کف لگن کمک می کنند تا همه اندام های لگن در جای خود قرار گیرند. هنگامی که عضلات کف لگن قوی باشند، مجرای ادرار و مثانه نمی توانند از جای خود خارج شوند. این به بسته نگه داشتن مجرای ادرار کمک کرده، بنابراین ادرار قادر به نشت کردن از مثانه نخواهد بود.

اسفنکتر مجرای ادرار نواری از عضلات در اطراف مجرای ادرار است. هنگامی که این ماهیچه ها قوی هستند، به شدت فشرده می شوند و ادرار را در مثانه نگه می دارند. در زمان ادرار کردن، می توانید این ماهیچه ها را شل کنید.

علائم مشکلات کنترل مثانه در مردان

بیشتر علائم مشکلات کنترل مثانه به دلیل جریان یا ذخیره ادرار است. برخی از مردان ترکیبی از علائم را تجربه می کنند. اکثر علائم معمولاً جدی نیستند اما گاهی اوقات می توانند به دلیل یک بیماری جدی مانند سرطان پروستات رخ دهند. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، حتی در صورت خفیف بودن، مهم است که به پزشک مراجعه کنید:

برخی از علائم ممکن است به دلیل کنترل مثانه نباشد. به عنوان مثال، با بالا رفتن سن، شب ها ادرار بیشتری تولید می کنیم و این ربطی به مثانه شما ندارد.

برخی از علائم مشکلات مثانه در مردان نیازمند دریافت کمک فوری هستند، چرا که ممکن است به دلیل عفونت، سرطان پروستات یا نارسایی کلیه باشد. این موارد نیاز انجام درمان های فوری خواهند بود.

در صورت تجربه هر یک از علائم زیر با پزشک در این باره صحبت نمایید:

  • اگر اصلا قادر به ادرار کردن نیستید.
  •  ناراحتی، درد یا سوزش هنگام دفع ادرار را تجربه می کنید.
  • خون در ادرار دارید.
  • درد یا ناراحتی در قسمت پایین شکم دارید.
  • هر تغییر دیگری که در الگوی طبیعی ادرار شما وجود داشته باشد و بیش از یک یا دو روز طول بکشد.

علت مشکلات کنترل مثانه در مردان

افزایش سن

با افزایش سن، بدن شما تغییرات زیادی را تجربه می کند. ماهیچه‌های مثانه تغییر کرده و می‌توانند ضعیف‌تر شوند، بنابراین ممکن است مثانه قادر به نگه داشتن ادرار نباشد. پروستات بزرگ‌ گاهی اوقات می‌تواند بر جریان ادرار مثانه تأثیر بگذارد. همچنین با افزایش سن، بدن تمایل به ذخیره مایعات در طول روز داشته و در شب هنگام دراز کشیدن سعی در خلاص شدن از شر آن را دارد. این فرآیند در نهایت باعث تولید ادرار اضافی در شب می شود.

غده پروستات

پروستات غده کوچکی است که در مردان وجود داشته و اندازه آن به اندازه یک گردو بوده و درست زیر مثانه شما قرار داشته و وظیفه آن ترشح مایع شیری رنگی است که بخشی از مایع منی می شود و اسپرم را تغذیه می کند. از آنجایی که غده پروستات در نزدیکی مثانه قرار دارد، می تواند بر جریان ادرار از مثانه تأثیر بگذارد. این امر باعث ایجاد بیماری به نام هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) می شود که به آن بزرگ شدن پروستات نیز اطلاق می شود. پروستات اغلب مقصر بسیاری از مشکلات مثانه در مردان است، اما تنها علت آن نیست.

سایر علل بیماری های ادراری مرتبط با پروستات شامل پروستاتیت، عفونت یا سرطان پروستات است. برخی دیگر از علل شایع آن عبارتند از:

  • شرایط پزشکی مانند عفونت مجاری ادراری یا مثانه
  • جراحی مانند جراحی ستون فقرات یا جراحی پروستات
  • تومور یا سنگ مثانه
  • داروهایی مانند دیورتیک ها (داروهای ضد ادراری)
  • مقادیر بالای الکل و کافئین
  • سیگار کشیدن

درمان مشکل کنترل مثانه در مردان

مشکلات کنترل مثانه نباید سبک زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند. اگر علائمی را تجربه می کنید، به پزشک اورولوژی مراجعه کنید تا علت مشکلات مثانه را در شما تشخیص داده و اقدامات لازمه را به شما ارائه دهند. گزینه های درمانی می تواند شامل اقدامات خودمراقبتی، مصرف دارو، ورزش یا ارجاع به متخصص باشد. درمان جراحی همیشه باید آخرین راه حل باشد.

روش های بهبود کنترل مثانه در مردان

تنظیمات زیر در سبک زندگی شما می تواند کنترل مثانه تان را بهبود بخشد.

رژیم غذایی

از مصرف الکل، کافئین و نوشابه های گازدار خودداری کنید یا مصرف آنها را کاهش دهید. این مواد می توانند مثانه شما را تحریک کرده و شما را مجبور به تخلیه فوری مثانه نمایند.

مصرف مایعات

  • میزان مایعاتی (به عنوان مثال، آب، قهوه، چای، نوشابه های گازدار) را که در طی روز می نوشید، بررسی کنید.
  • معمولاً 5 تا 6 نوشیدنی در طی روز کافی خواهد بود. البته مقدار مناسبی برای نوشیدن وجود ندارد، اغلب مردم تصور می کنند که باید بیش از نیازشان بنوشند.
  • سعی کنید از یک دفتر برای ثبت مشکلات مثانه یا از یک برنامه برای نظارت بر مصرف میزان مایعات و دفعات ادرار کردن خود استفاده کنید.
  • مصرف مایعات خود را در عصر محدود کنید و سعی کنید 2 ساعت قبل از خواب چیزی ننوشید. مطمئن شوید که هنوز در اوایل روز آب کافی مصرف کرده باشید.
  • سعی کنید حرکات روده منظم داشته باشید.
  • از آنجایی که مثانه و روده شما در کنار یکدیگر قرار دارند، روده پر بر عملکرد مثانه تأثیر می گذارد.
  • بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که مشکلات کنترل مثانه‌شان در صورت وجود یبوست وخیم تر می‌شود، که اگر روده به طور منظم تخلیه نشود یا فیبر کافی مصرف نگردد، می‌تواند اتفاق بیفتد.
  • از زور زدن در حین تخلیه روده خودداری کنید زیرا این کار می تواند عضلات کف لگن شما را بیش از حد کشیده و منجر به ضعف آنها شود.

نحوه ادرار کردن

  • مثانه خود را، به خصوص در شب یا قبل از رفتن به یک سفر طولانی کاملاً تخلیه کنید.
  • اگر بعد از اتمام ادرار متوجه شدید که ادرار کمی بیشتر وجود دارد، سعی کنید انتهای آلت تناسلی خود را تکان دهید.
  • سعی کنید از ادرار کردن ایستاده خودداری کرده و برای ادرار کردن یا دو بار ادرار کردن بنشینید.

وزن

سعی کنید وزن مناسبی داشته باشید، زیرا اضافه وزن فشار بیشتری بر عضلات کف لگن شما وارد می کند.

ترک سیگار

اگر سیگار می‌کشید، برای ترک سیگار اقدام کنید. تحقیقات نشان می دهد که افراد سیگاری بیشتر در معرض بی اختیاری ادراری و استرس ادرار هستند. این به دلیل فشار بیش از حدی است که سرفه های مکرر به کف لگن شما وارد می کند.

داروهای خود را چک کنید

از داروساز یا پزشک خود بپرسید که آیا هر یک از داروها می تواند علت علائم شما باشد یا علائم تان را بدتر کند.
داروهای دیورتیک مانند فروسماید که برای فشار خون یا نارسایی قلبی تجویز می شوند، می توانند دفعات نیاز به ادرار کردن را افزایش دهند. این قرص ها بهتر است در طی صبح ها مصرف شوند تا زمان لازم برای خلاص شدن از شر آب اضافی بدن وجود داشته باشد.

بدون مشورت با پزشک تان هیچ تغییری در داروهای خود ایجاد نکنید.

پدهای بی اختیاری ادراری

سعی کنید از پدهای داخل لباس زیر استفاده کنید تا نشت‌های آن را از بین ببرید.

تمرینات عضلات کف لگن

انجام تمرینات عضلات کف لگن باید به بهبود مشکلات ادراری در مردان کمک کند. ورزش ها باید به طور منظم انجام شوند و ممکن است چند هفته طول بکشد تا فواید آن مشخص شود.

آموزش مثانه

هدف از تمرین مثانه بهبود کنترل مثانه و افزایش مقدار ادراری است که مثانه می تواند به راحتی بدون نیاز به فوریت یا نشت در خود نگه دارد.

منبع

پیشنهاد مطالعه: علت زیاد دستشویی رفتن در شب

در این پست شما را با مشکلات ادراری در مردان بیشتر آشنا کردیم، در صورتی که این مشکلات آزاردهنده برای شما وجود دارد، می توانید با متخصصین اورولوژی طبینجا در این باره بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید