اندازه پروستات طبیعی چقدر است؟ علائم بزرگ شدن پروستات

0
34,775
اندازه پروستات طبیعی

پروستات یک غده کوچک در سیستم تولید مثلی مردان است که در جلوی راست روده، در زیر مثانه قرار گرفته و مجرای ادرار را احاطه می کند. مجرای ادرار، لوله ای است که ادرار از آن به خارج از بدن خارج می شود. عملکرد اصلی پروستات با اندازه طبیعی یک گردو، ترشح بخشی از مایع منی است که با اسپرم ترکیب شده و مایع منی را می سازد. اما اندازه پروستات طبیعی چقدر است؟

پروستات کجاست؟

یک پروستات طبیعی به اندازه و شکل یک گردو است در زیر مثانه و بالای پایه آلت تناسلی شما، بین استخوان عانه و راست روده قرار داشته و مجرای ادرار را محاصره می کند. در پسران تازه متولد شده پروستات به اندازه یک نخود بوده و تا دوران بلوغ بصورت آهسته رشد می کند و سپس در یک جهش چشمگیر رشد دو برابری پیدا می کند.
وقتی مردی به سن 40 سالگی رسید دوباره اندازه آن افزایش می یابد و بزرگی پروستات می تواند به اندازه یک گریپ فروت برسد. در این میان هورمون های مختلفی رشد و عملکرد آن را کنترل می کنند که مهمترین آنها هورمون جنسی مردانه یا همان تستوسترون است.

وزن طبیعی پروستات

پروستات بزرگسال سالم حدود 20 تا 25 گرم وزن و تقریباً 4 سانتی متر عرض، 3 سانتی متر طول و 2 سانتی متر ضخامت دارد.

اندازه پروستات طبیعی

اندازه پروستات طبیعی مردان تا حدود 40 سالگی ثابت باقی می ماند. اندازه اندام تناسلی مردان را می توان با کلماتی مانند کوچک، متوسط یا بزرگ توصیف کرد. با این حال، اورولوژیست ها برای توصیف پروستات طبیعی از عبارت حجم استفاده می کنند. از روش سونوگرافی اندام تناسلی مردان برای اندازه گیری این داده ها استفاده می شود. یک پروستات نرمال به شکل شاه بلوطی است که 3 سانتی متر ارتفاع و 4 سانتی متر عرض دارد. حجم معمول آن 20 سانتی متر مکعب برای حدود 20 گرم است. این داده ها ممکن است از یک شخص به شخص دیگر تغییر کنند.

حجم طبیعی پروستات

حجم یک پروستات کوچک 30 تا 40 میلی لیتر و وزن آن 20 تا 70 گرم است.
حجم پروستات متوسط 40 تا 80 میلی لیتر و وزن آن 20 تا 125 گرم است.
حجم یک پروستات بزرگ 40 تا 100 میلی لیتر و وزن آن 40 تا 125 گرم است.

در حدود 40 سالگی، غده پروستات شروع به رشد کرده و با هایپرپلازی خوش خیم پروستات (یک بیماری خفیف)، اندازه این غده در مقایسه با اندازه اولیه می تواند به 4 تا 5 برابر آن افزایش یابد.

علائم خطرناک پروستات

شایع ترین علائم پروستات ، مشکل در دفع ادرار است. تغییرات پروستات باعث تنگی مجرای ادرار می شود. البته شما ممکن است برخی از علائم زیر را نیز تجربه کنید:

  • جریان ضعیف ادرار
  • جریان منقطع ادرار یعنی جریانی که متوقف شده و دوباره شروع شود.
  • توقف جریان ادرار یعنی قبل از شروع ادرار کردن باید چند لحظه ای صبر کنید.
  • تکرر ادرار یعنی مجبور به دفع ادرار بیشتر از گذشته شوید.
  • فوریت دفع ادرار یعنی قادر به نگه داشتن ادرار نباشید.
  • شب ادراری

علت بزرگ شدن پروستات

با افزایش سن، برخی از اختلالات می توانند باعث بزرگی پروستات و یا در اصطلاح عامیانه مبتلا شدن به پروستات گردند، مانند:

  • پروستاتیت یا عفونت پروستات
  • آدنوم پروستات که به آن هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) گفته شده و باعث التهاب پروستات (بزرگی غیر عادی پروستات) می شود.
  • سرطان پروستات که رشد و تکثیر سلولهای غیرطبیعی و بدخیم پروستات است.

1. پروستاتیت

اصطلاح پروستاتیت یا عفونت پروستات به ورم پروستات اشاره می کند که معمولاً در مردان بین سنین 30 تا 50 سال رخ می دهد. از آنجا که پروستات با دستگاه های ادراری و دستگاه تناسلی مرتبط است، یک عفونت جزیی باکتریایی مجرای ادرار یا عفونت کل مجاری ادراری اعم از مثانه، مجرای ادرار، کلیه ها می توانند باعث پروستاتیت شوند. شاید بتوان گفت شایع ترین علائم پروستات در جوانان شامل تب، علائم ادراری (تکرر ادرار، احساس سوزش، ادرار متناوب و غیره)، درد زیر شکم، درد عضلانی یا پروستات دردناک در معاینه رکتال است. پروستاتیت با درمان های آنتی بیوتیکی قابل درمان است.

2. آدنوم پروستات

آدنوم پروستات یا هایپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH) به افزایش غیرطبیعی حجم پروستات اطلاق می شود. این نوع از بزرگ شدن پروستات خوش خیم بوده و اغلب در هنگام بروز علائم ادراری مانند تکرر ادرار، نشت ادرار یا اختلال عملکرد جنسی، تشخیص داده می شود. آدنوم نوعی بزرگ شدن پروستات است که مجرای ادرار را فشرده و باعث بروز علائم می شود.
به طور متوسط، از هر 10 مرد یک نفر به درمان جراحی BPH نیاز دارد. بروز بیماری بزرگی خوش خیم پروستات با افزایش سن افزایش می یابد: BPH در بیش از 80٪ مردان بالای 80 سال رخ می دهد، اما تغییرات ناشی از این پدیده در همه مردان باعث بروز مشکلات عدیده نمی شود. در صورت عدم وجود عوارضی مانند احتباس ادرار، عفونت، نارسایی کلیه و غیره، درمان پزشکی اولین رویکرد است. گزینه دوم درمان، استفاده از روش جراحی برای اصلاح و بازیابی مسیر ادرار است.

3. سرطان پروستات

بدن انسان از سلولهایی تشکیل شده که در طول زندگی با انجام تقسیماتی تکثیر می شوند. گاهی اوقات سلول های تازه ایجاد شده معیوب هستند و با تقسیمات پی در پی خود سلول های غیرطبیعی و بدخیمی بیشتری ایجاد می کنند که به اصطلاح سرطان نامیده می شوند. بیشتر سرطان های پروستات از نوع آدنوکارسینوم هستند که از سلولهای پوشش دهنده پروستات ایجاد می شوند.
سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان است که سالیانه بیش از 1 میلیون مورد جدید مبتلا به آن در سراسر جهان تشخیص داده می شود. با این حال، از آنجایی که سرطان پروستات یک بیماری با پیشروی آهسته است که مردان کهنسال را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد، در نتیجه مرگ و میر ناشی از این بیماری متوسط است.(1)

تشخیص علت بزرگ شدن پروستات

غربالگری سرطان پروستات شامل چندین معاینه مانند انجام آزمایش خون PSA، معاینه رکتال و نمونه برداری از پروستات است. تشخیص اولیه بایستی با انجام سونوگرافی پروستات مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد. هدف از ارزیابی مرحله ای، تعیین دقیق محل قرار گیری سرطان (یعنی کاملاً در غده پروستات) یا گسترش آن است. پس از تشخیص قطعی سرطان، متخصص اورولوژی استراتژی های درمانی را با بیمار در میان خواهد گذاشت.

چنانچه علائم بزرگ شدن پروستات را تجربه می کنید و از بابت اندازه پروستات طبیعی نگران هستید، می توانید با متخصصین اورولوژیست طبینجا مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید