علل درد زیر شکم در مردان

0
120,443
327182.jpeg alt_text
327182.jpeg caption

بخش زیر شکم در مردان شامل برخی اندام های گوارشی در قسمت زیر ناف مانند روده بزرگ، آپاندیس و رکتوم می باشد. از اندام های تناسلی موجود در ناحیه زیر شکم مردان، پروستات، کیسه بیضه و آلت تناسلی است که در لگن واقع شده اند.

 

علل درد زیر شکم در مردان

 

از آنجایی که بخش هایی از دستگاه گوارشی و جنسی هر دو در زیر شکم واقع شده اند، بنابراین درد زیر شکم در مردان می تواند به دلایل بسیاری اتفاق بیفتد از جمله:

 

•    پروستاتیت.

پروستاتیت یا التهاب غده پروستات شرایطی است که علاوه بر ایجاد درد زیر شکم در مردان می تواند به مناطقی در کشاله ران، کیسه بیضه ها و مقعد نیز منتشر شود. این درد زیر شکمی در مردان ممکن است به دنبال فعالیت جنسی و بعد از انزال تشدید یابد.

 

•    پیچ خوردگی بیضه.

تورشن یا پیچ خوردگی بیضه با درد شدید کیسه بیضه همراه می گردد و درد های جزئی را نمی توان به این شرایط اطلاق نمود. در مردان جوان و با فعالیت جنسی این شرایط با تب همراه خواهد بود.

 

•    فتق.

فتق مغبنی بیشتر مردان را تحت تاثیر قرار می دهد. در این شرایط بخشی از روده به خارج از موقعیت اصلی نقل مکان کرده و با دردهایی در کشاله ران، درد زیر شکم، احساس درد و ناراحتی در هنگام دفع مدفوع و ورم کیسه های بیضه همراه می گردد.

 

•    سنگ کلیه.

درد زیر شکم بسیار شدید به خصوص در هنگام دفع ادرار یکی از برجسته ترین علائمی است که می تواند پزشکان را به وجود سنگ کلیه یا سنگ مثانه مشکوک سازد. برخی دیگر از علائم آن شامل کدر شدن رنگ ادرار، تکرر ادرار و دردهای منتشره به کمر و کشاله ران می باشد.

 

•    عفونت مجاری ادراری.

باکتری و سایر عوامل عفونتی وارد شده به مجاری ادراری می توانند باعث بروز این نوع از درد زیر شکم در مردان گردند. اگر چه این عفونت ها ممکن است از طریق شرایطی مانند کارگذاری سوند، بزرگی خوش خیم پروستات و یا عفونت و مشکلات کلیوی وارد این مجرا گردند.

 

•    دیورتیکولیت.

درد سمت چپ زیر شکم غلبا به دلیل دیورتیکولیت می باشد. این بیماری به شرایطی اشاره می کند که در آن قسمت های کوچی از روده با عنوان دیورتیکولا دچار التهاب می شوند. این بیماری می تواند با علائمی مانند نفخ، دفع مدفوع چربی و احساس درد و ناراحتی بعد از اجابت مزاج همراه گردد. علائم این بیماری گاهی اوقات ممکن است با سنگ کلیه سمت چپ به اشتباه گرفته شود.

 

•    آپاندیسیت.

یکی از دلایل درد سمت راست زیر شکم در مردان التهاب آپاندیس یا آپاندیسیت می باشد. البته زنان و مردان به یک نسبت ممکن است دچار این مشکل گردند. این درد ابتدا از میانه شکم آغاز شده و سپس در سمت راست تشدید می یابد.

 

•    بیماری سندرم روده تحریک پذیر.

علاوه بر درد زیر شکم در مردان که ممکن است احساس گردد، تغییرات عادات روده مانند حالات اسهال یا یبوست نیز از جمله شایع ترین علائم این بیماری خواهد بود.

 

   واریکوسل

برای درک رابطه واریکوسل و درد زیر شکم بهتر است بدانید که اگر واریکوسل شما شدید باشد ممکن است جریان خون کمتری به بیضه ها داشته باشید. کاهش جریان خون ممکن است باعث درد مزمن یا مکرر در بیضه و شکم شود.

 

درمان درد زیر شکم در مردان

بهتر است مردان در هنگام تجربه دردهای شدید به صورت طولانی و یا همراه با سایر علائم مانند مشکلات گوارشی و اختلالات دفع به پزشک خود مراجعه نمایند. برخی از این مشکلات تنها با تغییر سبک زندگی و یا دارو درمانی به راحتی قابل حل خواهند بود.

 

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید