علت احساس داشتن ادرار بعد از تخلیه

4
81,574
643303.jpeg alt_text
643303.jpeg caption

احساس داشتن ادرار بعد از ادرار کردن یا همان احساس عدم تخلیه کامل ادرار می تواند تجربه ناخوشایند برای هر فرد باشد. معمولا طیف وسیعی از شرایط می توانند بر روی نحوه ادرار کردن فرد تاثیر بگذارند. در این پست از طبینجا قصد داریم تا شما را با دلایل احتمالی برای احساس کاذب دفع ادرار بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

احساس داشتن ادرار بعد از ادرار

اغلب اوقات اگر افراد با فشار شدید ادرار کردن مواجه شوند و در طی تخلیه ادرار هم مقدار کمی از آن خارج شود ممکن است یکی از شرایط و بیماری های زمینه ای زیر دلیل ایجاد آن باشند. اما دلایل ذکر شده برای این حالت شایع ترین دلایل بوده و ممکن است برخی از موارد نادر هم در ایجاد آن دخیل باشند.

عفونت مجاری ادراری یا UTI

عفونت ادراری یکی از شایع ترین دلایل برای تکرر و هم چنین احساس تخلیه شدن ناکامل ادرار باشد. عفونت های مجاری ادراری می توانند در هر نقطه ای از سیستم ادراری رخ دهند با این حال اکثر مواقع مثانه را درگیر می کنند. این حالت با عنوان التهاب مثانه شناخته می شود. عفونت های ادراری به دلیل محل قرار گیری مثانه در زنان شایع تر است. عوامل باکتریایی با ورود خود به دستگاه ادراری می توانند ایجاد کننده این حالت باشند. برخی از علل شایع برای عفونت ادراری شامل فعالیت جنسی، دیابت، استفاده از سوند، نگه داشتن ادرار و بهداشت ضعیف هستند. علاوه بر احساس داشتن ادرار بعد از ادرار کردن و تکرر، برخی دیگر از علائم مربوط به عفونت ادراری عبارتند از:

پیشگیری

با انجام موارد زیر فرد می تواند ریسک ابتلا به این عفونت ها را کاهش دهد:

  • در صورت نیاز ادرار کنید
  • ادرار کردن قبل و بعد از رابطه جنسی
  • پاک کردن از جلو به عقب
  • نوشیدن مایعات فراوان
  • تمیز کردن روزانه مقعد و دستگاه تناسلی
  • عدم استفاده از دوش یا اسپری های بهداشتی
  • اجتناب از پوشیدن لباس زیر تنگ که می تواند رطوبت را به دام بیندازد

بارداری

تکرر ادرار و احساس ادرار کاذب در بارداری بیشتر مشاهده می شود. در سه ماهه اول بارداری، این حالت بدین دلیل تغییرات هورمونی و آزاد شدن هورمون هایی مانند پروژسترون و گنادوتروپین جفتی است که جریان خون در ناحیه لگن را افزایش می دهد. در طول سه ماهه سوم بارداری، به دلیل فشار آوردن بیشتر جنین بر روی مثانه، زنان ممکن است نیاز به دفع ادرار بیشتر داشته باشند.

مثانه بیش فعال

اگر شخصی مثانه بیش از حد فعال داشته باشد، حتی در صورت وجود ادرار کم در مثانه، ممکن است تمایل به دفع ادرار داشته باشد. داشتن مثانه بیش فعال باعث می شود عضلات مثانه بیش از حد فشرده شوند. این حالت می تواند به تکرار و احساس داشتن ادرار بعد از ادرار کردن نیز منجر شود. شرایط عصبی مختلف می تواند باعث فعال شدن مثانه شود، اما گاهی اوقات، علت آن ناشناخته است.

بزرگی پروستات

پروستات غده ای نزدیک مثانه است که مایع منی را تولید می کند. با افزایش سن مردان، اندازه پروستات آنها بزرگتر می شود و با رشد پروستات، می تواند به مثانه آنها فشار بیشتری وارد آورد. این شرایط، می تواند به این معنی باشد که حتی اگر ادرار کمی در مثانه وجود داشته باشد، ممکن است مرد برای تخلیه ادرار خود به دفعات بیشتری نیاز داشته باشد. بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که علائم مربوط به بزرگ شدن پروستات به ندرت قبل از 40 سالگی بروز می کنند. اگر فردی دارای پروستات بزرگی باشد، احتمال انسداد یا تنگی مجاری ادراری در او وجود خواهد داشت. مجاری ادراری، لوله ای است که ادرار و مایع منی را از طریق آلت تناسلی مرد منتقل می کند. علائم دیگر بزرگ شدن پروستات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در شروع ادرار کردن
  • جریان ضعیف ادرار
  • قطره قطره شدن جریان ادرار در پایان ادرار کردن
  • درد پس از انزال یا هنگام ادرار کردن

سرطان مثانه ، پروستات یا تخمدان

اگر شخصی به طور مكرر نیاز به تخلیه مثانه داشته باشد اما باقی ماندن ادرار در مثانه بعد از تخلیه رخ دهد، این حالت می تواند نشانه ای از سرطان باشد. سرطان هایی که می توانند روی ادرار کردن تأثیر بگذارند شامل سرطان مثانه، سرطان پروستات و سرطان تخمدان هستند.

علائم همه این سرطان ها می تواند مانند سایر بیماری های مربوط به دستگاه ادراری باشد، بنابراین در صورت بروز مشکلات ادراری بهتر است در اسرع وقت با یک پزشک مشورت نمایید.

تشخیص علت احساس کاذب ادرار

پزشکان می توانند آزمایش های مختلفی را برای تعیین اینکه آیا فردی مبتلا به عفونت ادراری است یا خیر، انجام دهند. این آزمایشات شامل موارد زیر می گردند:

  • آزمایش ادرار، که به دنبال سلول، باکتریها و سایر مواد موجود در ادرار است.
  • کشت ادرار، که می تواند تعیین کننده نوع باکتری ایجاد کننده عفونت ادراری باشد.
  • همچنین پزشک شرح حال پزشکی کامل فرد را گرفته و یک معاینه بالینی انجام می دهد.

اگر پزشک در هنگام معاینه بدنی تشخیص عفونت ادراری را رد کند یا علائمی مربوط به سرطان پیدا کند، ممکن است روش های پزشکی دیگری را برای تعیین علت ایجاد علائم فرد پیشنهاد دهد.

درمان خانگی احساس ادرار کاذب

پزشکان معمولا برای درمان عفونت ادراری، آنتی بیوتیک تجویز می کنند. آنتی بیوتیک ها می توانند در خلاص شدن از شر احساس داشتن ادرار بعد از ادرار کردن موثر باشند.

طبق یک مطالعه، اولین خط درمانی برای مثانه بیش فعال، ایجاد تغییر در سبک زندگی و یادگیری تکنیک های کنترل آن است. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

• زیاد آب ننوشیدن

• اجتناب از مصرف نوشیدنی های کافئین دار که باعث می شود فرد به طور مرتب دچار احساس تخلیه نشدن کامل ادرار شود.

• استفاده از حمام آب گرم برای تسکین دادن احساس نیاز به ادرار کردن

• انجام اقدامات درمانی برای کاهش پیشروی بیماری های مزمن که می تواند تولید ادرار را افزایش دهد.

• قطع سیگار کشیدن

• انجام تمرینات کف لگن

تغییر شیوه زندگی و تکنیک های کنترل نیز می تواند به درمان علائم بزرگ شدن پروستات کمک کند. همچنین ممکن است یک پزشک برای درمان این شرایط، داروهایی را تجویز نماید. البته در موارد نادری نیز ممکن است جراحی پروستات پیشنهاد شود.

برای درمان سرطان ها نیز گزینه های درمانی مانند شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی مورد نیاز باشد.

 

برگرفته

Rate this post

4 دیدگاه‌ها

    • سوزش علل مختلفی داره. اگر مسائلی مثل عونت واژن رد شده، ممکن هست سوزش و خارش در زمینه عفونت قارچی پوست آن ناحیه، عفونت دستگاه ادراری، تحریکات و عدم تعویض لباس زیر پر عرق در طی روز، کم آبی و یا حساسیت باشه. برای اطلاعات بیشتر میتونید با متخصصین زنان طبینجا مشورت کنید.

  1. آقایی ۴۸ساله نزدیک به یک ماه احساس پربودن مثانه بلافاصله بعد ازادراردارم
    (عمل لیزرسنگ کلیه هم داشتم)

  2. با سلام،
    لطفا،
    در صورت امکان، در خصوص سرطان پروستات و آزمایش های مربوطه بیشتر توضیح فرموده و به این موضوع بیشتر بپردازید …
    با تشکر بسیار – اسدی ۶۳ ساله

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید