خشم در رابطه زناشویی

1
2,733
خشم در رابطه زناشویی

در باب تاثیری که خشم و روش های ابراز ناکارآمد آن روی روابط اجتماعی و خانودگی ما می گذارند همه تا اندازه ای مطلعند. اما آگاهی داشتن صرفا کافی نیست. کنترل این هیجان پرتوان و چگونگی ابرازش یک مهارت است که باید در دوران کودکی و نوجوانی در چهارچوب مهارت های اجتماعی و چگونگی شناخت هیجان ها و در بزرگسالان تحت عنوان مهارت های ارتباطی آموخته شود. در این یادداشت تمرکز ما روی خشم در رابطه ی زوجین است. بروز و ظهور پرخاشگری ها چه کلامی چه غیر کلامی در حین رابطه بسیار به بدنه و ساختار آن آسیب می زند. ما می خواهیم الگویی که در زندگی های زناشویی آشفته و ناموفق است را دنبال کنیم تا ببینیم چه نکاتی باعث کم رنگ شدن مثلت عشق, احترام و تعهد در زندگی زناشویی می شود.

روابط زناشویی از نظر روانشناسی

در ازدواج های آشفته خصومت ها و مشاجره های پی در پی در گذر زمان روی نگرش زن و مرد نسبت به یکدیگر تاثیر زیادی می گذارد. به طور مثال وقتی زن همسرش را تداعی می کند مردی را می خاطر می آورد که کنترل زبانی ندارد و وسیله های منزل را می شکند و مرد هم همسرش را فردی که داد و فریاد بسیار می کند به یاد می آورد. این تصویر ذهنی به مرور روی مثلثی که پایه های زندگی زوج را تشکیل می دهد اثر منفی و مخربی می گذارد. البته خشم هیجان مفیدی است که اگر در کانال صحیحش بروز پیدا کند بسیار هم مفید است.

خشم در روابط زناشویی

مقصود ما آن دسته از باورهایی نیست که ابراز خشم را تحت هر شرایط منع می کنند. همه ی ما عصبانی می شویم این بروز خشم در چه مسیری حرکت کند مهم است. این چاقو اگر دست شما را برید این نحوه ی استفاده شماست که آسیب زا بوده است. خیلی از زوج ها گمان می برند که ابراز خشم  تنها راه و اثربخش ترین راه است تا رفتاری را کاهش دهند یا شرایط را به نحو مطلوب و خوش آیندشان تغییر دهند یا فرو نشانند. اما این ابراز خشم شاید در مدت کوتاهی  باعث نبود رفتار ناخوش آیند شود اما پس مدتی آن رفتار با شدت بیشتری دوباره ظهور می کند.

احترام در روابط زناشویی

در طی زندگی زناشویی پس از مدتی به نظر می آید تاثیر محبت توجه و عشق کم تر می شود . افراد به دلیل مشغله ها و نقش هایی که پذیرفتند از هم غافل می شوند, از نوازش های هم محروم می مانند و سطح رضایتشان از رابطه کاهش پیدا می کند. ممکن است زن یا مرد رفتارهای محبت آمیز طرف مقابل را طبیعی تلقی کنند و در صدد جبرانش برنیایند. در این شرایط و در عدم حضور حس رضایت و خشنودی ممکن است افراد به شیوه های تنبیهی روی آورند وبا ابراز خشمشان بخواهند نارضایتی شان را از وضع موجود نشان دهند. اما این مشاجره ها میزان عشق و محبت در رابطه کاهش داده و ایجاد نگرش های منفی که احساسات منفی نظیر غم, رنجش و ناراحتی ایجاد می کنند. وقتی نگرش شما و همسرتان با گفتار ها و رفتارهای نامطلوب تغییر شکل می دهند طبعا رنگ و بوی احساس شما هم تغییر می کند. و در نتیجه حاصل این خصومت ها جزء فرسودگی روانی و تزلزل پایه های زندگی زوج چیز دیگری نخواهد بود و کاستی های رابطه را پر نخواهد کرد. اگر بخواهیم به ریشه ی مشاجره های زوجین که یکی دیگری را مقصر در مشکلات موجود قلمداد می کند , بپردازیم : قضاوت های عجولانه و ناپخته , باورها, استاندارها, نگرش های متفاوتبه امور مختلف است که در رابطه ایجاد مشکل می کند.

 

خشم در روابط

پیشنهاد مطالعه: روابط سمی و نحوه خروج از آن

کنترل خشم در روابط زناشویی

خشم و رنجش شما ناشی از معنایی ست که شما به رفتارهای همسرتان می دهید. به طور مثال امیر می گوید اگر مینو مرا دوست دارد باید به این سفر , میهمانی و….بیاید. حالا اگر مینو موافقت نکند برای امیر معنی اش است این است که مینو برایش ارزشی قائل نیست, او را دوست ندارد و افکاری از این قبیل. پس این پیش شرط که از باور نادرست  امیر برخاسته و معنی که به رفتار مینو می دهد موجب عصبانیت او می شود.سه گام مهم در کاهش میزان خشم شما بدین شرح است : اولین قدم برای کاهش شدت خشم در رابطه ی زناشویی قبول مسئولیت خود در وضع موجود است. دومین قدم تغییر تفکر و افکاری ست که موجب پیش داوری ها و قضاوت های عجولانه می شود. سومین قدم بررسی معایب و فواید خشمتان است. اینکه بروز این هیجان تا چه اندازه مفید و په ضررهایی داشته است. فراموش نکنیم نوع نگاه ما, تفسیرو تبیین ما از مسئله ی موجود و اینکه به مشکلمان از چه روزنه ای می نگریم سبب می شود که رفتاری خشم برانگیز تلقی شود یا نه.

شما میتوانید از طریق سامانه طبینجا بصورت آنلاین از کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت نوبت خود را بگیرید.

Rate this post

یک دیدگاه

  1. سلام و روز بخیر
    همسر من قبلا به من خیانت کرده و من متوجه شدم و حالا هر موقع که رابطه برقرار میکنیم من با اینکه میخوام همه چیز را فراموش کنم همش به این فکر میکنم که همسرم طی روابطی که با دیگران داشته چطور با آنها نزدیکی میکرده و حتی بعضی وقتها پیش میاد که ایشون در رابطه با من وانمود به ارضا شدن میکنه و یا اصلا ارضا نمیشه و این من را به این باور میرسونه که نکنه دوباره با کسی رابطه داشته و این باعث میشه که من به شدت به هم بریزم و البته بنده خشمم را کنترل میکنم و تا حالا که بیست و یک سال از زندگیمون میگذره هیچوقت به ایشون کوچکترین توهین یا بی احترامی نکردم.
    لطفا من را راهنمایی کنید تا بدونم اولا چطور کاری کنم که همسرم به غیر از من میلی به کسی نداشته باشه و اینکه واقعا این حالتهای همسرم به خاطر رابطه با دیگران هست یا ممکنه از نظر اورولوژی بیماری داشته باشه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید