هفته سیزدهم بارداری (هفته سیزدهم حاملگی)

0
209
هفته سیزدهم بارداری

هفته سیزدهم بارداری، یکی از هفته‌های مهم در بارداری بوده که تغییرات زیادی در بدن مادر و جنین رخ می‌دهد. در هفته سیزدهم طول نوزاد تقریباً ۳ اینچ (۷.۵ سانتی‌متر) است. کودک شما به‌تازگی قدرت بلعیدن را به دست آورده و حتی می‌تواند در محیط رحم شما ادرار کند. همچنین ممکن است در پوست خود تغییرات زیادی را مشاهده کنید.

هنگامی که باردار هستید، ممکن است سؤالات زیادی در مورد جنین و تغییرات بدن خود داشته باشید. راهنمای بارداری هفته به هفته حاوی اطلاعات زیادی درباره آنچه در بدن شما اتفاق می‌افتد است؛ تا اطلاعاتی درباره رشد کودک شما و توصیه‌هایی برای داشتن یک بارداری سالم به شما ارائه دهد. اگر در حال گذراندن هفته سیزدهم حاملگی هستید، این مقاله مخصوص شماست! پس ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

بررسی وضعیت جنین در هفته سیزدهم بارداری

جنین در این هفته به اندازه یک لیمو ترش بزرگ است و در طول این هفته تغییرات مختلفی را تجربه می‌کند. فولیکول‌های موی جنین در هفته سیزدهم بارداری آغاز به رشد کرده‌اند و موهای نرم و ظریفی به نام لانگو شکل می‌گیرند. تا هفته ۲۰ بارداری، لانگو بدن جنین را کاملاً پوشانده و ماده‌ای به نام ورنیکس موها را روی پوست جنین نگه داشته و از آسیب دیدن جنین در مایع آمنیوتیک محافظت می‌کنند.

جنین شما در این هفته توانایی بلعیدن را دارد و می‌تواند کمی از مایع آمنیوتیک اطراف خود را ببلعد. مثانه نوزاد نیز با سونوگرافی قابل مشاهده است و کلیه‌ها ادرار تولید می‌کنند که بخشی از مایع آمنیوتیک را تشکیل می‌دهند. در هر ده نوک انگشت کوچک جنین، برجستگی‌هایی در حال شکل‌گیری است که اثرا نگشت دائمی و منحصربه‌فردش را نگه می‌دارد و تا چند هفته دیگر به‌طور کامل شکل می‌پذیرد.

اندام جفت در این هفته، اکسیژن و مواد غذایی را برای جنین فراهم کرده و مواد زائد را فیلتر می‌کند. این عضو حیاتی در طول دوران بارداری به رشد و تغییرات دائمی خود ادامه می‌دهد. در هفته سیزدهم بارداری، استخوان‌های کوچکی در بازوها و پاهای نوزاد شکل می‌گیرند. از آنجاکه نوزاد می‌تواند اندام‌های خود را حرکت دهد، ممکن است انگشت شست خود را به زودی وارد دهان خود کند؛ عادتی که ممکن است هنگام تولد نیز برای تسکین استرس انجام دهد.

روده‌های کودک شما نیز تغییرات بزرگی را تجربه می‌کنند. تا همین اواخر، آن‌ها در حفره‌ای در داخل ناف رشد می‌کردند، اما اکنون به مکان دائمی خود یعنی در شکم نقل‌مکان کرده‌اند. به منظور تأمین نیازهای تغذیه‌ای جنین در فرآیند رشد، روده‌ها به سرعت رشد می‌کنند و درنهایت هنگام تولد ۰.۵ تا یک کیلوگرم وزن خواهند داشت. در این هفته، آماده هم‌کلام شدن با کودکتان باشید! با اینکه هنوز نمی‌توانید صدای گریه یا ناله‌اش را بشنوید، اما با صحبت با کودک، در هنگام تولد صدای شما را خواهد شناخت.

بررسی وضعیت مادر در هفته سیزدهم بارداری

با رشد رحم و بزرگ شدن آن، احتمال دارد کوچک‌ترین برآمدگی از نوزاد قابل مشاهده باشد. با افزایش میزان ادرار و هر بار دستشویی رفتن، می‌توانید تغییراتی در اندازه شکمتان مشاهده کنید. اما نباید دردی در هنگام ادرارکردن داشته باشید. در صورتی که سوزش یا درد احساس کردید، به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است عفونت ادرار داشته باشید.

در هفته سیزدهم بارداری، هورمون‌های ترشح‌شده توسط جفت، تخمدان‌ها، غدد فوق کلیوی و غده هیپوفیز واکنش‌هایی در بدنتان ایجاد می‌کنند. فشارخون شما کاهش می‌یابد و ممکن است تا هفته ۲۴ بارداری ادامه داشته باشد. حجم خون در رگ‌ها افزایش می‌یابد، اما بیشتر آن پلاسما یا مایع خون است. گلبول‌های قرمز که زمان بیشتری برای تولید نیاز دارند، در هفته ۲۰ به گردش خون اضافه می‌شوند.

ممکن است در هفته‌ی سیزدهم تند‌تر نفس بکشید و یا دچار تنگی نفس شوید. این وضعیت طبیعی است، زیرا سطح دی‌اکسید کربن خون کاهش می‌یابد تا بیشترین میزان هوایی را که نوزاد نیاز دارد، دریافت کند.

در ناحیه لگن شما، خون بیشتری پمپاژ می‌شود. این ممکن است در برخی از زنان، اشتیاق جنسی را افزایش دهد. همچنین باعث می‌شود احساس تشنگی بیشتری داشته باشید، بنابراین توصیه می‌شود بیشتر آب بنوشید و یا شاید رابطه جنسی بیشتری داشته باشید. رابطه جنسی در اوایل دوران بارداری برای اکثر زنان بی‌خطر است، مگر اینکه ماما یا پزشک شما توصیه دیگری داشته باشد.

احساس درد زیر شکم در هفته سیزدهم بارداری

در هفته سیزدهم بارداری ممکن است درد شکمی شدیدی تجربه کنید. این درد ناشی از انبساط سریع رباط گرد است که از اطراف رحم عبور می‌کند. وقتی این رباط‌ها کشیده می‌شوند، شما ممکن است درد شدیدی را در قسمت پایین شکمتان احساس کنید. این درد ممکن است در ناحیه تحتانی شکم، کشاله ران یا لگن در یک یا هر دو طرف بدنتان احساس شود.

اگر درد شکمتان همراه با خونریزی یا گرفتگی شدید باشد و بیش از چهار انقباض در یک ساعت را تجربه کنید، به پزشک خود مراجعه کنید تا مشکل شما بررسی شود. اما به‌طور کلی، درد و گرفتگی در ناحیهٔ معده در طی بارداری شایع است و به نگرانی نیاز نیست. درد خفیف معده در اوایل دوران بارداری (در ۱۲ هفته اول) اغلب به دلیل بزرگی رحم و برخورد با معده ایجاد می‌شود و همراه آن به یبوست نیز دچار می‌شوید.

تعیین جنسیت در هفته سیزدهم بارداری

تعیین جنسیت جنین در پایان سه‌ماهه اول و طول سه‌ماهه دوم بارداری از طریق سونوگرافی انجام می‌شود. اگرچه سونوگرافی در هفته سیزدهم قادر است جنسیت جنین را مشخص کند، اما به دلایل دقت بیشتر، پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند برای تعیین جنسیت، میانه بارداری (از هفته هجدهم تا بیست و دوم بارداری) صبر کنید.

سوالات متداول

در هفته سیزدهم بارداری چه بخوریم؟

در هفته 13 بارداری، توصیه می‌شود غذاهایی با کلسیم، منیزیم و ویتامین D بیشتر مصرف کنید. این مواد غذایی به سلامتی مادر و جنین کمک می‌کنند.

آیا لکه بینی در هفته 13 بارداری خطرناک است؟

در عموم، لکه بینی و خونریزی در هفته 13 بارداری ممکن است خطرناک باشد. این علائم می‌توانند نشانه سقط جنین باشند.

خونریزی در هفته 13 بارداری نشانه چیست؟

باید خونریزی در هفته 13 بارداری را جدی بگیرید. احتمالاً این علائم نشانه سقط جنین هستند. بنابراین، در صورت مشاهده خروج خون از واژن، به پزشک خود اطلاع دهید.

هفته 13 بارداری یعنی چند ماهگی؟

در هفته 13 بارداری، شما در آخرین هفته از سه ماهه اول بارداری یا همان ماه سوم بارداری خود قرار دارید. پس از اتمام این هفته، وارد سه ماهه دوم بارداری می‌شوید.

سخن پایانی

در این مقاله با اتفاقاتی که برای مادر و جنین در هفته سیزدهم بارداری رخ می‌دهد، به طور کامل آشنا شدید. در صورتی که قصد بارداری دارید یا در حال حاضر باردار هستید، حتما در مورد تغییرات بدنی خود با پزشک مشورت کنید. 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید