بهبود تجربه بیمار با کمک هوش مصنوعی

0
473
بهبود تجربه بیمار با هوش مصنوعی

بیماری، مانند تولد و مرگ برای همه انسان‌ها وجود دارد و مبتلا شدن به بیماری اتفاق بسیار سختی است که می‌تواند زندگی انسان را زیر و رو کند. فرد بیمار باید تحت مراقبت‌های پزشکی که عموما آزاردهنده و دردناک است باشد، باید مرخصی طولانی مدت از محل کار خود بگیرد و یا برای همیشه محل کارش را ترک کند، باید هزینه زیادی را بابت مراقبت‌های پزشکی و درمان متقبل شود و حتی در بدترین مواقع فرد بیمار باید محل زندگی خود را از خانه به بیمارستان انتقال دهد.

از طرفی رعایت مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی و رسیدگی به بیماران، با وجود گسترش انواع بیماری‌ها، ضعف ارائه سیستم‌های بهداشتی و کمبود نیروی انسانی بسیار دشوار است. در این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا قصد داریم تا به بهبود تجربه بیمار با کمک هوش مصنوعی بپردازیم.

تست آنلاین تشخیص بیماری طبینجا

بهبود تجربه بیمار با کمک هوش مصنوعی

مطالعه کنید: تشخیص بیماری با هوش مصنوعی

بهبود تجربه بیمار چیست و چه ضرورتی دارد؟

نتیجه مثبت استفاده از هوش مصنوعی در فرایند درمان با بهبود تجربه بیمار رابطه مستقیم دارد. در حوزه پزشکی عنصر زمان بسیار باارزش است. بهبود تجربه بیمار به بیمارستان‌ها، پزشکان، پرستاران، کلنیک‌ها اجازه می‌دهد تا همگی زمان زیادی برای درمان بیماران بیشتری در طول روز داشته باشند. در نتیجه تعداد افراد سالم در جامعه بیشتر می‌شود و مراجعه به مراکز پزشکی کاهش می‌یابد.

هوش مصنوعی چه تاثیری در بهبود تجربه بیمار دارد؟

تحقیقات نشان داده است که 90 درصد از شکایت بیماران از بیمارستان و مراکز پزشکی در ارتباط با پذیرش و کاغذ بازی‌های اداری است. به نظر شما هوش مصنوعی چه کمکی در این مساله می‌تواند بکند؟ نوآوری‌های جدید در حوزه هوش مصنوعی تجربه بیمار را بهبود می‌بخشد و به افراد درمان‌گر کمک می‌کند تا کارهای بیشتری را در زمان کمتر و همچنین زحمت کمتر انجام دهند.

هوش مصنوعی با یافتن کد‌های ژنتیکی، طراحی ربات‌های هوشمند جراحی و بالا بردن بهره‌وری بیمارستان و کارکنان؛ تجربه بیمار را بهبود می‌بخشد.در ادامه قصد داریم تاثیر هوش مصنوعی در بهبود تجربه بیمار را جزئی‌تر بررسی کنیم.

هوش مصنوعی در پزشکی

حتما مطالعه کنید: مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی

ایجاد آگاهی در روند درمان:

به خاطر داشته باشید که بیمارها پزشک نیستند! هر بیمار در طول زندگی روی حرفه و تخصص خود تمرکز دارد و فرصت کسب اطلاعات در ارتباط با انواع بیماری‌ها و روش درمان آن‌ها را ندارد. پس وقتی بیمار به مراکز درمانی مراجعه می‌کند حق دارد تا اطلاعات کافی از روند درمان خود، نوع داروهای مصرفی، نتیجه درمان را داشته باشد. این امر در بسیاری از مراکز درمانی به دلیل شلوغی و مراجعین زیاد نادیده گرفته می‌شود و حتی در بسیاری از موارد پزشکان فرصت تعامل با بیماران و پاسخ دادن به سوالات و ابهامات آن‌ها را ندارند. حضور هوش مصنوعی با ارائه فیلم‌های آموزشی و شفاف‌سازی دستورالعمل‌ها کمک می‌کند تا این چالش بیماران برطرف شود و به بهبود تجربه بیمار می‌افزاید.

کمک به پزشکان

هوش مصنوعی در واقع دستیاری برای پزشکان به حساب می‌آید و به پزشکان در تشخیص بیماری و کمک گرفتن از آن برای تجویز دارو کمک می‌کند.

نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه بیمار

به طور کلی، امکاناتی که هوش مصنوعی ارائه می‌دهد و مستقیما روی بهبود تجربه بیمار اثر می‌گذارد عبارتند از:

  • آموزش آماده‌سازی بیمار، برنامه‌ریزی و نوبت‌دهی بدون نیاز به مراجعه

برای مثال نرم‌افزار babylon health از هوش مصنوعی استفاده کرده تا راهی برای تعامل بیمار با پزشک؛ قبل از مراجعه پیدا کند. از جمله امکاناتی که این نرم‌افزار دارد ملاقات فردی با پزشک در هر زمان و هر مکانی است. این نرم‌افزار که مبتنی بر هوش مصنوعی است، علائم بیمار را دریافت می‌کند و بنا به شرایط و وضعیت بیمار به او پیشنهاد ملاقات حضوری، ویزیت مجازی یا مشورت با متخصص را می‌دهد.

  • پذیرش با ساخت فرم‌های رضایت‌نامه، بیمه، ثبت نام، امور مالی به صورت الکترونیکی و خودکار
  • پیش‌بینی مدت زمان انتظار، آموزش ویدیویی شخصی‌سازی شده و ترجمه هم زمان به زبان‌های دیگر برای بیماران خارجی در زمان مراجعه

برای مثال نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی به نام qventus وجود دارد که چالش‌های مرتبط با امور اورژانسی را کاهش می‌دهد. این پلتفرم رسیدگی به بیماران را بر اساس جراحت اولویت‌بندی می‌کند، زمان انتطار را کنترل می‌کند و سریع‌ترین تدابیر را برای رسیدگی به بیمار اجرا می‌کند.

پزشک در حال استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص و درمان بیماری

  • حفظ ایمنی بیمار از طریق هشدار در مورد عفونت‌های بیمارستانی، غربالگری و هشدارهای بالینی
  • راحتی بیمار از طریق افزایش سطح خدمات و ارتباط با پرستاران و پزشکان مانند خدمت‌رسانی به موقع از بخش‌های مختلف بیمارستان مثل سالن انتظار، اتاق‌ها و…
  • کاهش پروسه ترخیص و ارائه آموزش دارویی

برای مثال cloudmedX جایگزین آمار و سیستم‌های قدیمی برای پذیرش و ترخیص بیماران می‌تواند باشد و تمامی اطلاعات بیماران، کلنیک‌ها، اطلاعات پرداخت مالی و.. را می‌تواند ذخیره و آنالیز کند.

  • کاهش دفعات مراجعه به بیمارستان بعد از ترخیص و دستیابی به درمان از راه دور

کلام آخر

به خاطر داشته باشید که به تمامی این امکانات نمی‌توانید یکباره دست پیدا کنید. در ابتدا یک تا سه حوزه را انتخاب کنید و تمرکز زیادی بگذارید تا دست‌‌یابی به آن‌ها امکان‌پذیر شود.

فناوری و تکنیک‌های جدید، پتانسیل بیشتری برای ایجاد احساس دیده شدن، شنیده شدن و مراقبت در بیماران دارند.

آیا با کمک هوش مصنوعی می‌توان بیماری را تشخیص داد؟

بله، سیستم هوش مصنوعی به پزشکان برای تشخیص دقیق‌تر و صحیح‌تر بیماری کمک می‌کند. اما در حال حاضر نمی‌تواند جایگزین پزشکان و تلاش‌های چندین ساله آن‌ها شود.

داروسازی با هوش مصنوعی امکان‌پذیر است؟

بله، هوش مصنوعی در این زمینه هم با شناسایی مولکول‌ها، انجام آزمایشات، تشخیص بیماری و ساخت داروی مناسب و… می‌تواند کمک کننده باشد و فرآیند پیچیده، طولانی و پرهزینه داروسازی را تسهیل ببخشد.

از هوش مصنوعی در فرآیند جراحی می‌توان استفاده کرد؟

بله، هوش مصنوعی در فرآیند جراحی نیز به کار می‌رود و به نوعی مانند دستیار حرفه‌ای برای جراحان است که جراح و کل اعضای تیم جراحی را می‌تواند هدایت کند. همچنین به کار بردن هوش مصنوعی در عمل جراحی، درد بیمار را بعد از عمل جراحی کم می‌کند و مدت بهبود بیمار را کاهش می‌دهد.

5/5 - (33 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید