مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی

0
1,365
مزایا و معایب هوش مصنوعی در پزشکی

کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی طیف گسترده‌ای از کمک‌ها را به سیستم‌های بهداشتی – پزشکی و کارکنان کادر درمان، پوشش می‌دهد، اما هر روش نوین و جدیدی مزایا و معایبی دارد. تاکنون از فواید استفاده از هوش مصنوعی در تک تک جزئیات و امور زندگی روزمره، از حمل و نقل تا مراقبت‌های پزشکی شنیده‌ایم. اما همان قدری که به مزایای آن پرداخته شده به معایب آن نیز پرداخته شده؟ در این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی قصد داریم به مزایا و مضرات استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی بپردازیم.

یکی از بزرگترین جهش هایی که  هوش مصنوعی انجام داده در زمینه مراقبت‌های بهداشتی – پزشکی بوده است. هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی طیف گسترده‌ای از  وظایف روتین و خسته‌کننده کارکنان مراقبت‌های بهداشتی را پوشش می‌دهد. این موارد شامل ساده‌سازی وظایف وقت‌گیر، ساده‌سازی رویه‌های پیچیده و حتی تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای است که به‌صورت بالینی انجام می‌شوند. اما مانند همه جنبه‌های پیشرفت بشر، واکنش‌های متفاوتی از سوی عموم مردم و متخصصان پزشکی انتظار می‌رود.  

مزایای استفاده از هوش مصنوعی چیست؟

با توجه به ظهور هوش مصنوعی در پزشکی و تشخیص بیماری با هوش مصنوعی، لیست کاملی از مزایایی آن وجود دارد که توسط متخصصان، بیماران و شاغلان در این حوزه، به دست آمده.  

هوش مصنوعی محیطی بسیار آسان‌ را برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ایجاد کرده است تا کارهای مهم‌تر را با بیشترین دقت و تمرکز  انجام دهند.

دسترسی به اطلاعات در صدم ثانیه و توانایی ارائه آن‌ها در سریع‌ترین زمان، یکی از قوی‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی- پزشکی است. این امکان، تشخیص سریع‌تر درد یا بیماری بر اساس نتایج ارائه شده را فراهم می‌کند که در نهایت منجر  به بهبود سریع‌تر یا برنامه درمانی  بیماران می‌شود.

همچنین با بهبود تجربه بیمار با کمک هوش مصنوعی ، تصمیمات بالینی بهتری گرفته می‌شود. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند با ادغام برنامه‌های تلفن همراه، روابط بیمار و پزشک را بهبود بخشد و در این صورت هر ساعت از شبانه روز که بیمار به پزشک معالج خود احتیاج داشته باشد، می‌تواند به او دسترسی پیدا کند. از طرفی دیگر پزشکان می‌توانند از طریق هشدارهای تلفن همراه، نسبت به علائم و وضعیت بیماران، در هر لحظه به روزرسانی شوند و از شرایط اضطراری و تغییرات علائم حیاتی بیماران آگاهی داشته باشند. 

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی

ساده کردن وظایف، یکی دیگر از مزایای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی – پزشکی است. هوش  مصنوعی امور پزشکی را نه فقط برای پرستاران و پزشکان، بلکه برای بیماران و مراجعه کنندگان به مراکز پزشکی نیز ساده کرده، برای مثال: برای گرفتن وقت مراجعه به پزشک شما باید با بیمارستان تماس بگیرید، اپراتور شما را به واحد مربوطه ارجاع دهد، شما به منشی پزشک متصل شوید و  از او بخواهید تا برای شما وقت ویزیت قرار بدهد. اما تمامی این مراحل با کمک هوش مصنوعی به سادگی و در کمترین زمان انجام می‌شود.  هوش مصنوعی از تعیین قرار ملاقات، ترجمه اطلاعات بالینی، انتقال سوابق پزشکی بیمار و… کمک زیادی به ساده سازی وظایف  در مراقبت‌های پزشکی کرده است.

از دیگر مزایای هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی-پزشکی، کارآمد و مقرون به صرفه بودن آن است. از آنجایی که هوش مصنوعی وظایف خسته کننده انسانی را با الگوریتم های پیشرفته جایگزین می‌کند، هزینه‌های بیمارستان‌ها را  تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

همچنین می‌تواند تمامی مدارک و پرونده‌های بیماران یک بیمارستان را جمع‌آوری و دسته‌بندی کند و در صورت نیاز در کسری از ثانیه آن‌ها را به درستی و دقت ارائه دهد.

علاوه بر همه این‌ها، هوش مصنوعی توانایی تحقیق دارد و می‌تواند با ادغام کردن منابع اطلاعاتی و دریافت علائم بیمار ، شرایط او را تجزیه و تحلیل کند و بیماری او را تشخیص دهد و بهترین راهکار را برای درمان ارائه کند.

در طبینجا نیز تست آنلاین تشخیص بیماری وجود دارد. شما با استفاده از ابزار چکاپ آنلاین، قادر به انتخاب نشانه بیماری در هر نقطه از بدنتان هستید. با توجه به اطلاعات شخصی و علائم انتخابی شما، بیماری‌هایی که با شرایط شما مطابقت دارد نمایش داده می‌شود.

تست آنلاین تشخیص بیماری طبینجا

 

مزیت استفاده از هوش مصنوعی در حوزه درمان

معایب استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی

و اما معایب هوش مصنوعی در پزشکی! با وجود همه مواردی که در بالاتر راجع به آن صحبت کردیم ، باید بگوییم که هوش مصنوعی، مانند تمام سیستم‌ها و الگوریتم‌های دیگر، کامل نیست. در ادامه مطاالب همراه ما باشد تا ضعف‌های هوش مصنوعی در پزشکی را مورد بررسی قرار دهیم.

نیاز به نظارت انسانی دارد

از آنجایی که هوش مصنوعی کامل نیست، اجرای آنها همچنان نیاز  به  نظارت انسانی دارد. برای مثال، فناوری‌های رباتیکی که به جراحی‌ها کمک می‌کنند، حس همدلی ندارند و صرفا بر اساس برنامه‌شان عمل می‌کنند. داده‌های پیشنهادی و ارائه‌شده توسط هوش مصنوعی برای درمان، همچنان به یک پزشک انسانی نیاز دارد که بسته به  هر بیمار و شرایط خاصی که دارد، تصمیم نهایی بگیرد.

عدم در نظر گرفتن خواسته بیمار

هوش مصنوعی طبق یک سری برنامه‌ای که برای اکثریت طراحی شده عمل می‌کند. برای مثال شما از طریق هوش مصنوعی توانسته‌اید بیماری خود را تشخیص دهید و حالا به شما پیشنهاد شده تا با یک پزشک ملاقات داشته باشید. هوش مصنوعی با توجه به داده‌هایی که دارد، نزدیک‌ترین بیمارستان را به شما معرفی می‌کند و در نظر نمی‌گیرد که شما شاید تمایل قلبی و یا حتی  توانایی مالی برای مراجعه به آن بیمارستان را نداشته باشید. 

علاوه بر این، هوش مصنوعی از داده های موجود برای کمک به تشخیص استفاده می‌کند. هنگامی که این داده‌ها در دسترس نباشد، می تواند یک تشخیص معیوب ایجاد کند.

ممکن است جایگزین کارمندان انسانی شود

همانطور که قبلاً ذکر شد، از آنجایی که هوش مصنوعی می‌تواند بیشتر کارهای ضعیف و طاقت‌فرسا را در مراقبت‌های بهداشتی انجام دهد، این خطر وجود دارد که دیگر نیازی به کارمندان خاصی در بیمارستان نداشته باشیم، زیرا شغل آنها می‌تواند با هوش مصنوعی جایگزین شود.

این یک موضوع اخلاقی است که امروزه هنوز مورد بحث قرار گرفته است. در واقع، مشاغل زیادی در بخش مراقبت‌های بهداشتی وجود دارد که می‌تواند توسط هوش مصنوعی انجام شود.

معایب هوش مصنوعی در پزشکی

خطرات امنیتی احتمالی

واضح‌ترین و مستقیم‌ترین ضعف هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی این است که می‌تواند باعث نقض امنیت و حریم خصوصی داده‌ها شود. حملات سایبری همچنین می‌تواند تهدید بزرگی در دستکاری و تشخیص اشتباه باشد.

کلام آخر

به طور کلی، هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی معجزه می‌کند و برای اکثر کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و بیماران مفید است. با این حال، همیشه باید در استفاده از هوش مصنوعی احتیاط کرد.

ایجاد تعادل بین کار صرفاً انسانی و کار صرفاً هوش مصنوعی عاقلانه خواهد بود. تعادل زمانی می‌تواند وجود داشته باشد که هر دو با هم کار کنند و هوش مصنوعی دستیار کادر درمان باشد. به عبارت ساده، هرچه سرمایه گذاری هوش مصنوعی در یک بیمارستان بیشتر باشد، باید در حفظ امنیت داده‌ها برای محافظت از کارکنان و بیماران خود نیز بیشتر تلاش کرد.

علاوه بر این، هنوز باید تحقیقات بیشتری برای ادغام بهتر هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی انجام شود تا در نهایت بتواند نقاط ضعف فعلی خود را برطرف کند.

آیا استفاده از هوش مصنوعی غیراخلاقی‌ست؟

خیر، نگرانی‌هایی ایجاد کرده که قابل کنترل است.

آیا هوش مصنوعی توانایی تفکر خلاقانه دازد؟

با پیشرفت تکنولوژی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی امکان اینکه تفکر خلاقانه داشته باشد و بتواند ایده‌های نو ارائه دهد وجود دارد. اما در بحث پزشکی هنوز نیاز به تشخیص توسط پزشک است.

آیا به درمان ارائه شده توسط هوش مصنوعی می‌توان اعتماد کرد؟

خیر، تمامی مراحل درمان باید تحت نظر پزشک باشد

5/5 - (33 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید