علت خالی شدن پا هنگام راه رفتن

1
44,812
523473.jpeg alt_text
523473.jpeg caption

خالی شدن پا هنگام راه رفتن به شرایطی اطلاق می شود که در آن فرد دچار حالاتی مانند خم شدن ناگهانی زانو هنگام راه رفتن یا حتی احساس شل شدن زانو می شود. این موارد که به طور کلی نوعی ناپایداری زانو به حساب می آیند ممکن است به دلایل متعددی صورت بگیرد. در این پست از طبینجا قصد داریم تا شما را با علت خالی شدن پا هنگام راه رفتن بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید حدالامکان جلوی آن را بگیرید. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند

احساس خالی شدن پاها

ناپایداری زانو اغلب به دلیل مشکل اعظمی به نام آسیب دیدگی رباط زانو ایجاد می شود. رباط ها ساختارهای محکمی هستند که در دو طرف استخوان مفصل زانو قرار گرفته اند. چهار دلیل عمده و چند علت ثانویه برای خالی شدن پا وجود دارد. احساس ناپایداری زانو اغلب به دلیل آسیب دیدگی حداقل یکی از این چهار مورد بوده که منجر به بی ثباتی مفصل زانو در محل خود می شود. 

 

علائم خالی شدن پا

شل شدن زانو هنگام راه رفتن معمولا بصورت علائمی مانند پیچ خوردگی زانو و حرکت آن به سمت طرفین مشاهده می شود. شما ممکن است خالی شدن زانو را در حین انجام فعالیت های ورزشی و یا فعالیت ساده ای مانند سوار و پیاده شدن از اتومبیل تجربه کنید. 

دقت کنید اگر تنها یک یا دو بار چنین اتفاقی برایتان رخ داده شاید تنها لغزش علت آن باشد، اما در صورت ادامه دار بودن می تواند نشانه چیز دیگری باشد.

 

آسیب های رباط زانو

آسیب های رباط به طور کلی در نتیجه یک آسیب دیدگی ناگهانی در جایی رخ می دهد که مفصل زانو با جایی برخورد کرده یا به طور ناخوشایندی در جهت اشتباه تحت فشار قرار می گیرد. وقتی رباط آسیب می بیند، ممکن است به طور جزئی یا کاملاً پاره شود. پزشکان اغلب از توصیف درجه بندی یک آسیب رباط استفاده می کنند، اگرچه حقیقت این است که رباط ها می توانند بصورت های بسیاری آسیب ببینند.

آسیب ها از پارگی میکروسکوپی درون رباط گرفته تا پارگی کامل رباط که بدون جراحی بهبود نمی یابد، متغییر هستند. پارگی های جزئی به طور کلی با چند مرحله درمانی بهبود می یابند، جایی که آسیب های رباط زانو پیچیده تر است اغلب به درمان های تهاجمی بیشتری نیاز دارند. آسیب دیدگی رباط زانو می تواند باعث شود که زانو ناپایدار باشد و احساس خالی شدن پا هنگام راه رفتن در مفصل زانو ایجاد شود.

پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL)

رباط ACL در جلوی مفصل زانو قرار گرفته و برای حمایت از مفصل در هنگام انجام فعالیت های برش و چرخشی حیاتی است. ACL غالباً با تغییر جهت ناگهانی در شرایط غیر تماسی ممکن است آسیب ببیند.

افرادی که دچار پارگی رباط قدامی هستند معمولاً شکایت دارند که وقتی بطور ناگهانی جهت حرکت خود را تغییر می دهند زانوی آنها قفل می کند. بیشتر پارگی های ACL به جراحی نیاز دارند.

پارگی رباط طرفی داخلی (MCL)

MCL در سمت داخلی مفصل زانو است و از باز شدن بیش از حد زانو در داخل جلوگیری می کند. پارگی MCL اغلب هنگامی رخ می دهد که زانو از بیرون تحت آسیب قرار گرفته و باعث فشار به سمت داخلی زانو شود. بیشتر پارگی های MCL با درمان غیر جراحی بهبود می یابند.

پارگی رباط صلیبی خلفی (PCL)

رباط صلیبی خلفی از روی رباط صلیبی قدامی عبور کرده و از تغییر جهت رو به جلو استخوان ساق پا جلوگیری می کند. آسیب دیدگی PCL به طور معمول در اثر زمین خوردن و افتادن مستقیم بر روی مفصل زانو ایجاد می شود.

پارگی PCL اغلب بدون جراحی قابل درمان است، اما در صورت ترکیب با آسیب های دیگر معمولاً جراحی تنها گزینه درمانی است.(1)

 

علل غیر مرتبط با رباط

ممكن است علائم ناپايداري زانو بصورت آسيب هايي كه باعث درد زانو مي شود در افراد وجود داشته باشد. غالباً بدن با حرکات غیرارادی خود را در برابر درد محافظت می کند. این حالت ممکن است بصورت خالی شدن پا هنگام راه رفتن به نظر برسد و باعث ایجاد بی ثباتی شود، اما علت آن آسیب دیدگی رباط نیست.

1) آسیب عصبی

عصب ران یکی از دو عصب اصلی در قسمت پایینی ساق پا است. نوروپاتی استخوان ران، که به اختلال در عملکرد استخوان ران شما اشاره دارد، می تواند باعث ضعف در زانوها شده و آنها را مستعد پیچ خوردگی زانو کند. سایر علائم نوروپاتی عصب استخوان ران شامل موارد زیر است:

درد

مور مور شدن

سوزش

بی حسی در قسمت هایی از ران یا پایین پا

بسیاری از موارد می توانند باعث نوروپاتی استخوان ران شوند، از جمله:

دیابت

مصرف داروهای خاص

آرتروز

مصرف زیاد الکل

اختلالات عصبی، مانند فیبرومیالژیا

صدمات

درمان نوروپاتی استخوان ران به علت آن بستگی دارد، اما معمولاً شامل جراحی، داروی مسکن یا تغییر سبک زندگی است. در بسیاری از موارد، نوروپاتی قابل درمان نیست، اما درمان می تواند به کاهش علائم شما کمک نموده یا از وخیم تر شدن آنها جلوگیری کند.

 

2) سندرم پلیکا

سندرم پلیکا در اثر التهاب پلیکا داخلی ایجاد می شود. پلیکا زائده ای است که مفصل زانوی شما را می پوشاند. سندرم پلیکا علاوه بر خم شدن زانو هنگام راه رفتن می تواند باعث موارد زیر شود:

صدای ترکیدن در زانو

درد در داخل زانو

درد و حساسیت در ناحیه پشت زانو

بیشتر موارد سندرم پلیکا به دلیل آسیب دیدگی زانو یا استفاده بیش از حد از زانو ایجاد می شود. درمان معمولاً شامل فیزیوتراپی برای تقویت عضلات اطراف زانو خواهد بود. همچنین ممکن است برای کاهش التهاب به تزریق کورتیکواستروئید نیاز داشته باشید. در موارد نادر، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن یا تنظیم آن توصیه نماید.(2)

 

3) آرتروز

آرتروز به التهاب در مفاصل گفته می شود و اغلب زانوها را تحت تأثیر قرار می دهد. انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد، اما شل شدن زانو و خالی شدن پا هنگام راه رفتن یکی از علائم شایع آرتروز و آرتریت روماتوئید هستند. در حالی که آرتریت روماتوئید معمولاً هر دو زانو را درگیر می کند، ممکن است فقط در یک زانو آرتروز داشته باشید.

هم آرتروز و هم آرتریت روماتوئید می توانند باعث موارد زیر شوند:

درد

سفتی، سختی

احساس قفل شدن یا چسبیدن

صدای خرد کردن یا کلیک کردن

گرچه هیچ درمانی برای آرتروز وجود ندارد، اما موارد مختلفی می توانند به شما در مدیریت علائم کمک کنند، از جمله:

داروهایی از قبیل ضد التهاب غیر استروئیدی

تزریق کورتیکواستروئید

فیزیوتراپی

پوشیدن یک وسیله کمکی، مانند زانوبند

 

4) ام اس

ضعف و بی حسی در پاها جزو علائم رایج MS است. خالی شدن مچ پا هنگام راه رفتن ، شل شدن زانو و ضعف زانو ممکن است جزو علائمی باشد که فرد احساس کند. 

 

تشخیص

بهترین راه تشخیص دقیق علت خالی شدن پا هنگام راه رفتن معاینه زانوی شما توسط یک پزشک ماهر است. برخی آزمایشات به منظور تعیین عملکرد هر رباط استفاده می شود. به عنوان مثال، آزمایش لاچمن برای آزمایش رباط صلیبی قدامی استفاده می شود. 

 

  • شما می توانید هم اکنون از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین ارتوپدی ما نوبت بگیرید. 
Rate this post

یک دیدگاه

  1. سلام علیکم بسیارخوب است ولی پیشنهادمیکنم ازهمه استانها باید دکتر در اینجاباشه نه فقط تهران

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید