عمل فتق نافی در کودکان

0
1,562
364502.jpeg alt_text
364502.jpeg caption

هرنی یا فتق به معنای بیرون زدگی احشا داخل شکمی از جمله روده ها به بیرون از جدار شکم گفته می شود که می تواند در مکان های متفاوتی ایجاد شود.  انواع  فتق های شکمی شامل فتق رانی، اینگوینال و نافی است.

فتق نافی

فتق نافی به معنای بیرون زدگی ناف می باشد که همانطور که اشاره شد این بیرون زدگی میتواند حاوی بخشی از روده ها بسته به بزرگی اندازه فتق نافی باشد. این فتق مانند سایر فتق ها هنگام گریه کردن، زور زدن و بیقراری بیشتر بیرون میزند ولی وقتی کودک آرام است معمولا علایمی ندارد، فتق دیده نمی شود یا بسیار کوچکتر می شود. فتق نافی معمولا علایمی را ایجاد نمیکند ولی در موارد نادری در نوجوانی با درد همراه است. معمولا فتق نافی نیاز به درمان اورژانسی ندارد و وقتی مادر متوجه فتق نافی کودک می شود فقط برای معاینه دوره ای به پزشک مراجعه کند.

علایم هشدار فتق نافی

همانطور که اشاره شد معمولا فتق نافی نیاز به اقدام اورژانسی ندارد مگر اینکه با علایم زیر همراه باشد :

  • متورم شدم و تعییر رنگ فتق نافی
  • دردناک و حساس شدن فتق نافی
  • بزرگی ناف همراه با استفراغ و بیقراری

در نوزادان ممکن است فقط بیقراری وجود داشته باشد. در همه این موارد ذکر شده باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله علت دل درد کودکان را نیز مطالعه کنید.

علت ایجاد فتق نافی

علت بروز فتق نافی معمولا به دلیل باز ماندن حلقه نافی است که در جدار شکم وجود دارد. این حلقه معمولا بعد از تولد بصورت خود بخود بسته می شود. علت باز ماندن این حلقه میتواند مسایلی مثل ضعف عضلات شکم باشد.

  • معمولا در بروز فتق نافی برتری جنسی وجود ندارد و شیوع ان بین دخترها و پسرها یکسان است.
  • فتق نافی در نوزادان نارس یا با وزن تولد پایین بیشتر احتمال بروز دارد.
  •  در بزرگسالان فتق نافی بعلل دیگری مثل جراحی های متعددد شکمی، حاملگی، تجمع اب در شکم یا دیالیز صفاقی طولانی مدت ایجاد می شود.

نکته : بسیاری از والدین بعد از دیدن فتق نافی طبق توصیه بزرگان فامیل از گذاشتن سکه روی ناف یا بستن محکم ناف با بندهای پارچه ای کمک میگیرند. اینکار کاملا عیر علمی است و نه تنها به بسته شدن حلقه نافی و برطرف شدن فتق نافی کمک نمیکند بلکه میتواند منجر به بروز عفونت در بندناف کودک شود. حتی دیده شده در این نوزادان احتمال بسته شدن فتق نافی دیر تر از سایرین است.

درمان فتق نافی

در اکثر موارد فتق نافی تا سن 1 الی دو سالگی خودبخود بسته می شود و نیازی به اقدام جراحی اورژانسی وجود ندارد ولی اگر تا سن 5 سالکی همچنان پا برجا بماند یا هر زمانی که فتق گیر بیفتد و محتویات روده به داخل شکم جا نرود نیاز به عمل جراحی وجود دارد. جراحی از طریق یک برش کوچک انجام می شود. محتویات جااندازی می شود و سپس دیواره دوخته می شود.

مراقبت های بعد از عمل فتق نافی

عمل فتق نافی معمولاً یک عمل سبک محسوب می شود و کودک همان روز و چند ساعت بعد از عمل قابل ترخیص است.  مراقبت های بعد از عمل شامل مراقبت های روتین است از جمله جلوگیری از عفونت زخم است.  بهتر است حدود ۲ تا ۴ هفته بعد از عمل از انجام فعالیت های سنگین اجتناب شود هم چنین فعالیت هایی مثل دوچرخه سواری محدود گردد. در صورت بروز عفونت زخم یا علائمی مثل خروج ترشح چرکی از محل جراحی بهتر از هر چه سریعتر مجدد به جراح مراجعه شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید