علائم پایین آمدن جنین در بارداری چیست؟

0
19,544
پایین آمدن جنین در بارداری

پایین آمدن سر جنین به معنی افتادن نوزاد زمانی رخ می دهد که سر نوزاد به سمت پایین یا لگن حرکت کرده و آماده زایمان شود. این وضعیت معمولا در اواخر سه ماهه سوم بارداری اتفاق می افتد.

این حالت همچنین وضع حمل کردن نامیده می شود، به عبارتی افتادن نوزاد نشانه آن است که جنین تقریباً آماده به دنیا آمدن است. قبل از افتادن، جنین ممکن است بچرخد، بنابراین پشت سر او به سمت جلوی شکم و سر در جهت پایین قرار می گیرد. سپس، جنین ممکن است به داخل لگن بیفتد.

هنگامی که نوزاد در لگن قرار گرفت، پزشکان این حالت را شروع فرآیند زمانی توصیف می کنند. یعنی جنین برای تولد آماده است.

افتادن جنین چه زمانی رخ می دهد؟

افتادن جنین زمانی رخ می دهد که سر جنین به سمت پایین لگن حرکت کرده باشد.
دقیقا لحظه بروز این اتفاق برای هر زنی متفاوت است. هیچ روز یا هفته مشخصی وجود ندارد که زنان بتوانند انتظار تولد نوزادشان را بکشند.

برای برخی از زنان، پایین آمدن جنین درست در زمان شروع زایمان یا چند ساعت قبل از آن اتفاق می افتد. برای زنان دیگر، این حالت ممکن است چند هفته قبل از شروع زایمان اتفاق بیفتد.

پایین آمدن جنین در بارداری ممکن است برای زنانی که قبلا بچه دار شده اند، نزدیک به زمان زایمانی رخ بدهد. علت بروز این وضعیت این است که بدن آنها قبلاً زایمان کرده است، بنابراین لگن آنها ممکن است به زمان کمتری برای سازگاری با این روند نیاز داشته باشد.

زنانی که برای اولین بار باردار شده اند ممکن است متوجه شوند که پایین آمدن جنین چند روز یا چند هفته قبل از زایمان اتفاق می افتد. همچنین ممکن است به این دلیل باشد که ماهیچه های لگن آنها باید قبل از شروع زایمان با موقعیت زایمانی سازگار شوند.

اگر به عنوان یک زن باردار تصور می کنید که نوزادتان به سمت پایین حرکت کرده، باید با پزشک خود در این باره صحبت کنید. پزشک قادر است با بررسی موقعیت نوزاد، به آنها کمک کند تا زمان شروع زایمان را تخمین بزنند.

علائم پایین بودن جنین در بارداری

برخی از زنان ممکن است احساس کنند که نوزاد به عنوان یک حرکت ناگهانی و قابل توجه دچار افتادگی شده است. ممکن است دیگران اصلاً متوجه وقوع آن نشوند.

برخی از زنان ممکن است متوجه شوند که بعد از افتادن نوزاد، شکم شان سبک تر شده است. این ممکن است به این خاطر باشد که کودک در سمت پایین‌تر لگن قرار گرفته و فضای بیشتری در وسط شکم مادر باقی مانده است.

این احساس افزایش فضای شکم به همین دلیل است که افتادن نوزاد را وضع حمل نیز می نامند.
اصطلاح وضع حمل کردن ممکن است برای برخی افراد نامناسب به نظر برسد. پایین افتادن جنین گاهی باعث می شود زنان احساس کنند که توپ بولینگ را بین پاهای خود حمل می کنند.

تجربه هر زنی از پایین آمدن جنین در بارداری متفاوت است.

9 علائم پایین آمدن جنین در بارداری

درد لگن ممکن است نشانه ای از پایین افتادن جنین در بارداری باشد.
علائم زیر نشان دهنده این است که ممکن است نوزاد افتاده باشد:

1. پایین شکم

زمانی که جنین به سمت پایین حرکت می کند برجستگی حاملگی یک زن ممکن است در حالت نشسته بیشتر به نظر برسد.

2. درد فشاری لگن

با افتادن جنین به داخل لگن، فشار در این ناحیه ممکن است افزایش یابد.
این ممکن است باعث شود که یک زن هنگام راه رفتن احساس کند در حال دست و پا زدن است.

3. درد لگن

هنگامی که جنین به سمت پایین حرکت می کند، برخی از زنان ممکن است جرقه های درد لگن را تجربه کنند. این وضعیت ممکن است به دلیل فشار دادن سر نوزاد به رباط های لگن باشد. با این حال گاهی اوقات دردهای سوزشی شکم در بارداری ممکن است معنای دیگری داشته باشد.

4. تنفس راحت تر

پس از حرکت رو به پایین جنین، فشار کمتری روی دیافراگم وارد می‌شود. این ممکن است تنفس را آسان تر کند.

5. هموروئید

پس از پایین آمدن جنین، سر او ممکن است به اعصاب لگن و راست روده فشار وارد کرده و این فشار ممکن است باعث هموروئید شود.

6. ترشحات بیشتر

پایین آمدن جنین در بارداری فشار روی دهانه رحم را افزایش می دهد. این حالت باعث می شود که پلاگین مخاطی که در بالای دهانه رحم قرار دارد تا پایان بارداری از بین برود. دلیل وجود این مخاط جلوگیری از ورود باکتری ها به رحم است.

پس از حرکت رو به پایین جنین، پلاک مخاطی ممکن است به صورت ترشحات ژله ای یا زرده مانند از واژن خارج شود.

7. نیاز مکرر به ادرار کردن

هنگامی که جنین در پایین تر از لگن قرار می گیرد، سر او ممکن است به مثانه فشار بیاورد. در نتیجه ممکن است باعث شود که یک زن به دفع ادرار مکرر نیاز داشته باشد.

8. کمر درد

پایین آمدن جنین در بارداری ممکن است فشار بیشتری بر عضلات کمر وارد کند که با ایجاد کمردرد در بارداری همراه باشد.

9. احساس گرسنگی بیشتر

هنگامی که سر جنین رو به سمت پایین قرار می گیرد، ممکن است فشار روی معده را کاهش دهد. در نتیجه سوزش سر دل کاهش و گرسنگی افزایش می یابد.

موقعیت های جنینی در حال زایمان

پزشک با استفاده از ترازو قادر به تعیین موقعیت جنینی و پوزیشن او در رحم مادر است. برخی از پزشکان از مقیاس سه نقطه ای و دیگران از مقیاس پنج نقطه ای استفاده می کنند.

مقیاس پنج نقطه ای سنتی تر و پرکاربردتر است. مقاله ای در سال 2015 آن را به عنوان سیستمی توصیف می کند که لگن را در بالا و پایین ستون فقرات ایسکیال به یک پنجم تقسیم می کند.

خارهای ایسکیال روی لگن قرار دارند. هنگامی که جنین آماده برای زایمان است، سرش با ستون فقرات ایسکیال همسطح می‌شود.

مقیاس پنج نقطه ای از 5- تا 5+ است. هر قدم به جلو روی این مقیاس به این معنی است که نوزاد یک سانتی متر به تولد نزدیکتر است.

قبل از قرار گیری رو به پایین جنین، یک زن ممکن است در سطح -5 باشد. هنگامی که سر او رو به سمت پایین قرار می گیرد، ممکن است در سطح صفر باشد. زمانی که نوزاد در کانال واژن قرار می گیرد ممکن است این زن در سطح +5 باشد.

برای تخمین زدن این که یک زن باردار در کدام موقعیت زایمانی است، پزشک واژن زن را مورد معاینه قرار داده و سر نوزاد را حس می کند.

تحریک جنین برای قرارگیری رو به پایین

پیاده روی ممکن است برای حرکت رو به پایین نوزاد کمک کننده باشد.
اگر زمان زایمان جنین نزدیک است، اما جنین هنوز به دنیا نیامده، مادر باردار می تواند فعالیت های خاصی را برای تشویق کودک به پایین آمدن امتحان کند.

این موارد شامل:

  • پیاده روی
  • نشستن روی توپ زایمان
  • چمباتمه زدن
  • کج شدن لگن

این فعالیت ها همگی به باز شدن باسن و کشش عضلات لگن کمک می کنند. این موارد ممکن است جنین را تحریک به قرار گیری داخل لگن نمایند.

منبع

اگر به عنوان یک مادر باردار علائم پایین آمدن جنین در بارداری برایتان نگران کننده شده، می توانید در این باره بصورت آنلاین با متخصصین زنان و زایمان طبینجا مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید