پرده بکارت چیست؟ 5 تصور اشتباه درباره پرده بکارت

0
5,645
586485.jpeg alt_text
586485.jpeg caption

پرده بکارت چیست؟ 5 تصور اشتباه درباره پرده بکارت

پرده بکارت که در اصطلاح پزشکی به آن «هایمن» گفته می‌شود یک بافت ارتجاعی است که مجرای خروجی واژن را می‌پوشاند.  در متن پیش رو قصد داریم شما را با پرده بکارت، انواع آن و 5 تصور اشتباه درباره آن آشنا کنیم. 

 

در این مقاله می‌خوانید:

پرده بکارت چیست؟

انواع پرده بکارت

5 اشتباه رایج درباره پرده بکارت

 

 

پرده بکارت چیست؟

پرده بکارت یا هایمن نوعی بافت نازک مخاطی است که مجرای خروجی واژن را به طور ناقص می‌پوشاند. این بافت بخشی از ناحیه ژنیتال خارجی است و جنس آن مشابه جنس واژن است. 

در کودکان شایع‌ترین فرم پرده بکارت هلالی است؛ با این حال شکل پرده در افراد مختلف می‌تواند فرق کند. با رسیدن به سن بلوغ و افزایش سطح هورمون استروژن، بافت پرده انعطاف‌پذیرتر می‌شود. پرده بکارت پس از بلوغ و در افراد مختلف اشکال گوناگونی دارد؛ از بسیار نازک و منعطف گرفته تا ضخیم و سخت؛ در برخی افراد ممکن است پرده‌ای وجود نداشته باشد. 

داشتن پرده بکارت الزاما نشان‌دهنده‌ی باکرگی فرد نیست؛ گرچه در فرهنگ‌های مختلف این مسئله متفاوت است. پرده آسیب‌دیده طی جراحی می‌تواند ترمیم شود. 

 

انواع پرده بکارت

پرده بکارت حلقوی

نوعی پرده که بصورت حلقوی دیواره واژن را پوشانده است و خون پریود می‌تواند به راحتی از طریق سوراخ آن عبور کند. رایج‌ترین فرم پرده بکارت در زنان این نوع پرده است. 

 

پرده بکارت ارتجاعی

نوعی پرده بکارت بسیار انعطاف‌پذیر که طی رابطه جنسی و حین دخول پاره نمی‌شود و خونریزی هم ندارد. 

 

پرده بکارت مسدود

این نوع پرده ممکن است در بدو تولد تشخیص داده شود؛ با این حال اکثرا در دوران نوجوانی و به دنبال آغاز پریود تشخیص داده می‌شود. خون پریود نمی‌تواند از بدن خارج شود و به واژن پس زده می‌شود؛ در این صورت ممکن است به صورت یک توده واژینال دربیاید و یا خودش را با درد شدید شکم یا کمر نشان دهد. برخی دختران ممکن است حین دفع مدفوع هم درد داشته باشند. 

درمان پرده بکارت مسدود انجام یک جراحی مینور است که طی آن بافت پرده برداشته می‌شود و خروجی واژن برای خارج شدن خون پریود باز می‌شود. 

 

پرده بکارت میکروپرفوریت

این نوع پرده تقریبا به صورت کامل واژن را می‌پوشاند؛ خون پریود می‌تواند رد شوداما خروجی واژن بسیار کوچک است. زنانی که این نوع پرده را دارند نمی‌توانند از تامپون استفاده کنند و یا درصورت استفاده ممکن است نتوانند آن را خارج کنند. درمان آن انجام یک جراحی مینور برای بازکردن مجرای واژن است. 

 

پرده بکارت دیواره‌دار

پرده بکارت دیواره دار نوعی پرده است که یک دیواره در وسط دارد که باعث می‌شود به جای یک مجرای خروجی دو مجرای خروجی ایجاد شود. 

 

پرده بکارت مشبک

این نوع پرده سوراخ مجزا ندارد و تعدادی سوراخ ریز نزدیک هم دارد که به آن حالت مشبک می‌دهد. 

 

5 اشتباه رایج درباره پرده بکارت

1. هایمن به طور کامل واژن را می‌پوشاند. 

واژه هایمن از یک کلمه یونانی به معنای غشا آمده است؛ اما برخلاف اسم آن پرده بکارت غشایی نیست که بطور کامل دیواره واژن را بپوشاند. برای همین است که خون پریود می‌تواند بدون داشتن رابطه جنسی و دخول عبور کند. با این حال همانطور که در بالا اشاره شد، برخی زنان با پرده بکارت مسدود به دنیا می‌آیند که نیاز به جراحی پیدا می‌کنند تا خون پریود از آن رد شود. 

 

2. پرده بکارت در همه افراد شکل یکسانی دارد. 

این باور که پرده بکارت در همه افراد شکل یکسانی دارد غلط است؛ مشابه واژن و فرج، پرده بکارت هم می‌تواند در افراد مختلف اشکال گوناگونی داشته باشد. در برخی افراد حلقوی است، در دیگری ممکن است هلالی باشد و یا حتی ممکن است مسدود باشد. 

اگرکنجکاو هستید که پرده بکارت و شکل آن را خودتان تشخیص دهید، می‌توانید به راحتی و با یک آینه در دست و یک چراغ قوه در دست دیگر این کار را انجام دهید. پرده بکارت با کنار زدن لابیاها دیده می‌شود. اگر نتوانستید پرده را ببینید نگران نشوید؛ پرده بکارت بسیار نازک است و در برخی افراد به سختی دیده می‌شود. همچنین ممکن است عمقی‌تر باشد که این مسئله خود مشاهده پرده را با دشواری روبه رو می‌کند. 

 

3. پرده بکارت حین دخول پاره می‌شود. 

واقعیت این است که پرده بکارت کش می‌آید، پاره نمی‌شود! ما اغلب از پاره شدن پرده بکارت حین اولین رابطه جنسی همراه با دخول صحبت می‌کنیم؛ در حالی که می‌دانیم پرده بکارت از قبل پاره است و خون از طریق آن خارج می‌شود. حین دخول چیزی تغیر نمی‌کند؛ فقط پرده ممکن است کشیده شود. 

این مسئله با بسیاری از باورها درمورد باکرگی مغایرت دارد؛ اما حقیقت این است که تغییر بیولوژیکی ویژه‌ای در بدن رخ نمی‌دهد.

 

4. همه افراد پرده بکارت دارند. 

این مسئله اشتباه است؛ برخی افراد پرده بکارت کوچکی دارند و یا ممکن است اصلا بدون پرده به دنیا بیاند؛ این مسئله کاملا طبیعی است و به این معنی نیست که فرد مشکلی دارد و یا نیاز به یک مداخله پزشکی دارد. علاوه بر این ممکن است پرده فرد خیلی پیش از انجام رابطه جنسی و در اثر وقایع دیگری مثل انجام ورزش‌های سنگین، دستکاری فرد و یا وارد کردن جسم خارجی مثل تامپون پاره شده باشد. 

مجدد تکرار می‌کنیم که شما می‌توانید خودتان وجود یا عدم وجود پرده را بررسی کنید؛ با این حال هرنوع نگرانی که در این زمینه دارید، می‌توانید آن را با پزشکتان درمیان بگذارید. 

 

5. باکرگی با انجام معاینه پزشکی قابل بررسی است. 

در سال 2020 انجمن زنان و زایمان آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرد که طی آن اعلام کرد آن‌ها هیچ راهنمایی برای تشخیص باکرگی انجام نمی‌دهند؛ زیرا نمی‌توان صرف مشاهده واژن تشخیص داد که فرد پیش از این رابطه جنسی داشته یا خیر. از سوی دیگر همانطور که گفته شد پرده بکارت در افراد مختلف فرق می‌کند و بنابراین هیچ معیار دقیقی برای بررسی شواهد دخول وجود ندارد. 

این باور که فرد طی اولین دخول به دلیل پاره شدن پرده درد می‌کشد هم غلط است؛ درحقیقت درد اصلی به خاطر اضطراب و نداشتن تجربه قبلی است تا آسیب پرده بکارت. 

 

 

شما می‌توانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید. 

 

5/5 - (25 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید