آیا بارداری خارج از رحم خطرناک است؟

0
27,786
764627.jpeg alt_text
764627.jpeg caption

بارداری خارج رحمی یعنی چه؟

بارداری طبیعی زمانی رخ می‌دهد که تخمک آزاد شده از تخمدان، در مسیر حرکت خود در لوله رحمی (لوله فالوپ) با اسپرم لقاح پیدا کند و پس از آن تخمک لقاح یافته وارد رحم شده و در دیواره رحم جای گرفته (لانه گزینی کرده) و به رشد خود ادامه دهد. در بارداری خارج از رحم، تخمک لقاح یافته به جای دیواره داخلی رحم در یکی از لوله‌های رحمی و یا حفره شکم مستقر شده و شروع به رشد می‌کند. در ابتدا ممکن است بی علامت بوده و فرد با تست بارداری متوجه بارداری خود شود. اما با افزایش رشد جنین، به مرور فرد درد های زیر شکم و لکه بینی پیدا خواهد کرد. رشد جنین در نهایت ممکن است موجب پارگی لوله های رحمی و خونریزی شدید شود که در صورت عدم اقدام فوری، منجر به مرگ مادر می شود.

 

 

تشخیص بارداری خارج رحمی به چه صورت است؟

برای تشخیص بارداری خارج از رحم ابتدا تست هورمونی بارداری از طریق انجام آزمایش خون برای بیمار انجام می‌شود و در صورت مثبت بودن نتیجه تست، نیاز به انجام سونوگرافی بارداریست تا وجود جنین در رحم مورد بررسی قرار گیرد.
در صورتی که در سونوگرافی، جنینی در رحم مشاهده نشد، بارداری خارج از رحم محسوب می‌شود. گاهی بعلت پایین بودن سن بارداری، امکان بررسی دقیق از طریق سونوگرافی وجود ندارد و تعیین میزان هورمون بارداری در خون مادر بصورت یک روز در میان به تشخیص کمک می کند. در صورتی که میزان این هورمون به میزان کافی افزایش نیابد بارداری خارج از رحم تایید می گردد.

در حاملگی خارج از رحم امکان ادامه بارداری نیست و برای نجات جان مادر نیاز به ختم زودرس بارداری است. اگر این مشکل دیر تشخیص داده شود احتمال مرگ مادر در اثر خونریزی شدید وجود دارد.

علائم حاملگی خارج رحمی

حالت تهوع و استفراغ

لکه بینی

درد تیر کشنده زیر شکم

ضعف و سرگیجه

درد در شانه ها

علت بارداری خارج رحمی

علل ایجاد حاملگی های خارج رحمی شامل 

  • عفونت های لگنی
  • بیماری های منتقله از راه جنسی
  • سابقه جراحی های لگنی
  • سابقه حاملگی خارج رحمی قبلی
  • مصرف داروهای درمان نازایی
  • استفاده از روش های کمک باروری مانند ivf
  • حاملگی در صورت وجود IUD 
  • بستن نامناسب لوله های رحمی
  •  

 

درمان بارداری خارج رحم

چون جنین خارج از حفره رحمی قادر به بقا نیست، فورا باید از بدن مادر خارج گردد تا به بدن مادر آسیبی وارد نشود. 

روش های مورد استفاده جهت درمان حاملگی خارج از رحمی شامل استفاده از داروهایی نظیر متوترکسات، جراحی لاپاروسکوپی و جراحی لاپاروتومی می باشد. 

پس از درمان حاملگی خارج رحمی شما قادر به بارداری مجدد خواهید بود اما بارداری حتما باید زیر نظر متخصص ناباروری صورت گیرد و حداقل بین سه تا شش ماه پس از درمان حاملگی خارج رحمی می توان اقدام به بارداری نمود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما وقت خودتون رو بگیرید

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید