علت ایجاد آب مروارید چیست؟

0
7,807
174285.jpeg alt_text
174285.jpeg caption

آب مروارید یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی است که علائم آن با کدر شدن عدسی چشم مشخص می شود. علل مختلفی در بروز آب مروارید موثرند، ولی افزایش سن مهم‌ترین عامل در بروز این بیماری است. نام علمی این بیماری کاتاراکت است.

عدسی یا لنز داخل چشم، یک بافت پروتئینی فاقد رگ خونی و عصب است و به شکست نور و کم و زیاد کردن نور وارد شده به داخل چشم، برای دیدن اشیا در فاصله های دور و نزدیک کمک می کند.

شایعترین عوامل ایجاد آب مروارید چیست؟

عوامل مختلفی باعث کدورت عدسی می شوند که شایعترین آنها افزایش سن هست. افزایش سن، وجود بیماری های سیستمیک مانند دیابت یا بیماری های روماتیسمی و همچنین برخی از بیماری های عفونی از علل اصلی بروز کاتاراکت هستند.

همچنین ضربه ها  هم می توانند باعث بروز این بیماری شوند. هر نوع ضربه چه به صورت نافذ و چه به صورت غیرنافذ، می توانند باعث آب مروارید شود.

آیا دارو ها نیز بر آب مروارید تاثیر دارند؟

عوامل دارویی نیز نقش دارند. مصرف طولانی مدت بعضی از داروها مانند کورتیکواستروئیدها از عوامل مهم موثر در ابتلا به این بیماری هستند. این بیماری سن خاصی ندارد حتی نوزادان ممکن است به طور مادرزادی، بیماری آب مروارید داشته باشند اما در کل بیشتر در افراد بالای 40 سال دیده می کند.

کاهش دید یا تاری دید اولین علامت این بیماریست و میزان این کاهش به محل کدورت عدسی بستگی دارد. اگر کدورت در مرکز لنز ایجاد شود، کاهش دید در مقابل نور بیشتر خواهد بود و یا بیمار ممکن است نزدیک بین شود.

بسیاری از بیماران ابتدا فکر می کنند دوربینیشان خوب شده و دیگر نیاز به عینک ندارند در حالی که نشانه ابتلا به کاتاراکت است.

روش درمان بیماری آب مروارید چیست؟

روش اصلی درمان بیماری جراحیست که لنز جدید کار گذاشته می شود.توجه کنید که مراقبتهای بعد از عمل در هفته اول مهم است و باید قطره های چشمی با دستور پزشک حتما استفاده شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از فوق تخصص قرنیه نوبت خودتون رو بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید