علت دیدن خطوط سیاه جلوی چشم

0
116,737
710152.jpeg alt_text
710152.jpeg caption

دیدن خطوط سیاه جلوی چشم شرایطی است که ممکن است در افراد بالای 50 سال بیشتر تجربه شود. این لکه های شناور در میدان دید بصورت اشکال کوچکی ظاهر می شوند که علی رغم آزار دهنده بودن، هیچگونه درد و ناراحتی ایجاد نمی کنند.
آنها می توانند به صورت نقاط سیاه، خاکستری، خطوط، تار عنکبوت، لکه یا احساس رد شدن چیزی از جلوی چشم ظاهر شوند. گاهی اوقات، دیدن لکه های شناور بزرگ چشم ممکن است روی دید شما سایه افکنده و باعث ایجاد یک لکه بزرگ و تاریک در دید شما شوند.
در این پست قصد داریم تا شما را با فلوتر چشمی یا مگس پران بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

فلوتر چشمی چیست؟

از آنجا که اجسام شناور درون مایع چشم شما هستند، با حرکت چشم ها حرکت می کنند. اگر سعی کنید به آنها نگاه کنید، آنها از محدوده دید شما بیرون می روند. این خطوط سیاه جلوی چشم، معمولاً هنگامی که به یک سطح روشن و ساده مانند آسمان، یک جسم بازتابنده یا کاغذ خالی خیره می شوید، ظاهر می شوند. ممکن است فقط در یک چشم یا در هر دو وجود داشته باشند.

 

علت دیدن خطوط سیاه جلوی چشم

تغییرات مربوط به سن در چشم شایعترین علت ایجاد لکه های شناور چشم است. قرنیه و عدسی جلوی چشم نور را به شبکیه چشم متمرکز می کنند. همانطور که نور از جلوی چشم به عقب عبور می کند، از زجاجیه، ماده ای ژله مانند در داخل کره چشم عبور می کند. تغییر در مایع زجاجیه می تواند منجر به دیدن خطوط سیاه جلوی چشم شود. زجاجیه غلیظ با افزایش سن شروع به مایع شدن می کند و قسمت داخلی کره چشم مملو از بقایا و رسوبات می شود. رشته های میکروسکوپی درون زجاجیه شروع به جمع شدن می کنند.

همان زمان با تشدید انجام این فرآیند، اجسام باقی مانده می توانند در مسیر عبور نور چشم قرار بگیرند. این حالت باعث ایجاد سایه بر روی شبکیه چشم شما شده و باعث لکه در دید چشم می شود.

 

دلایل دیدن لکه سیاه در چشم با شیوع کمتر عبارتند از:

1) آسیب دیدگی چشم.
اگر در اثر حادثه شی چشم به برخورد کند یا آسیب ببیند، ممکن است اجسام شناور چشم بیشتری داشته باشید.

2) نزدیک بینی.
افرادی که نزدیک بین هستند دیدن خطوط سیاه جلوی چشم را بیشتر تجربه می کنند. تغییرات زجاجیه در این افراد با سرعت بیشتری اتفاق می افتد.

3) التهاب. تورم و التهاب در چشم، که اغلب به دلیل عفونت ایجاد می شود، می تواند باعث ایجاد لکه های شناور در چشم شود.

4) رتینوپاتی دیابتی.
دیابت می تواند به رگ های خونی منتهی به شبکیه آسیب برساند. هنگامی که این عروق آسیب می بینند، ممکن است شبکیه قادر به تفسیر تصاویر و برخورد نور با آن نباشد.

5) رسوبات.
رسوبات کریستالی مانند ممکن است در زجاجیه ایجاد شده و در عبور نور از جلوی چشم به پشت تداخل ایجاد کنند.

6) تومورهای داخل چشمی و میگرن چشمی
ممکن است باعث دیدن لکه های سیاه در چشم شوند.

فلوتر چشم بعد از 50 سالگی بیشتر دیده می شوند.

 

فلوتر چشمی چه زمانی خطرناک است؟

در صورتی که همزمان با دیدن خطوط سیاه جلوی چشم ، علائم دیگر مانند موارد زیر را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید:

• تغییر در شدت، اندازه یا شکل اجسام شناور چشمی و یا بیشتر شدن آنها

• دیدن فلاش های نورانی

• درد چشم

تاری دید یا از دست دادن بینایی

• از دست دادن بینایی جانبی (محیطی)

همراه با شناور چشم، این علائم ممکن است نشانه ای از شرایط خطرناک تر باشند، مانند:

 

جدا شدن زجاجیه

با جمع شدن زجاجیه، به آرامی از شبکیه دور می شود. اگر به طور ناگهانی دور شود، ممکن است کاملاً جدا شود. از علائم جدا شدن زجاجیه می توان به دیدن فلاشینگ (پرتو چشمک زن) و دیدن خطوط جلوی چشم اشاره کرد.

 

خونریزی زجاجیه

خونریزی در چشم که به آن خونریزی زجاجیه نیز گفته می شود، می تواند باعث دیدن تار مو در چشم شود. خونریزی ممکن است به دلیل عفونت، آسیب یا نشت رگ های خونی ایجاد شود.

 

پارگی شبکیه

با تبدیل زجاجیه به مایع، کیسه ژل شروع به کشیدن شبکیه می کند. در نهایت ممکن است فشار به اندازه ای باشد که شبکیه کاملاً پاره شود.

 

جداشدگی شبکیه

اگر پارگی شبکیه به سرعت درمان نشود، شبکیه می تواند از چشم جدا شود. جدا شدن شبکیه می تواند منجر به کاهش بینایی کامل و دائمی شود.

 

درمان لکه سیاه در دید

بیشتر لکه های سیاه در میدان دید به هیچ نوع درمانی نیاز ندارند. آنها بندرت نشانه مشکل جدی تری هستند. اگر اجسام سیاه در میدان دید به طور موقت مانع بینایی شما می شوند، می توانید چشمان خود را از این طرف به آن طرف بالا و پایین بچرخانید تا رسوبات را به حرکت در آورید. با تغییر مایعات در چشم، شناورها نیز تغییر خواهند کرد. با این حال، نخ پران چشم می توانند بینایی شما را مختل کنند، به خصوص اگر وضعیت زمینه ای بدتر شود.

دیدن خطوط سیاه جلوی چشم ممکن است آنقدر آزار دهنده و متعدد شوند که بینایی را با دشواری مواجه سازند. اگر این اتفاق بیفتد، در موارد نادر پزشک ممکن است آنها را به کمک لیزر یا جراحی حذف کند. البته استفاده از لیزر برای درمان لکه های شناور در چشم می تواند خطرات جدی مانند آسیب شبکیه را به همراه داشته باشد.

یکی دیگر از گزینه های درمانی لکه های سیاه جلوی چشم ، جراحی است. چشم پزشک می تواند زجاجیه را در طی روشی به نام وایترکتومی خارج کند. پس از برداشته شدن زجاجیه، آن را با یک محلول نمک استریل جایگزین می کنند که به چشم کمک می کند شکل طبیعی خود را حفظ کند. با گذشت زمان، بدن شما محلول را با مایعات طبیعی خود جایگزین می کند. وایترکتومی ممکن است تمام اجسام شناور چشم را از بین نبرد و همچنین از ایجاد فلوترهای جدید جلوگیری نمی کند. این روش که بسیار خطرناک نیز محسوب می شود، می تواند باعث آسیب یا پارگی شبکیه و خونریزی شود.

 

منبع

شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید