عوارض تزریق ژل صورت چیست؟

0
10,349
عوارض تزریق فیلر لب

تزریق ژل (فیلر) چیست؟

ژل که نام اصلی آن فیلر است (فیلر به معنای پرکننده) انواع مختلفی دارد که همگی مکانیسم اثر یکسانی دارند. تزریق ژل (فیلر) از شایعترین روش‌هاییست که در زمینه زیبایی انجام می‌گیرد. طبق آماری که انجمن جراحان پلاستیک آمریکا در سال ۲۰۱۴ منتشر کرده است، میزان تزریق فیلر یا ژل از سال ۲۰۰۰ به میزان ۲۵۳ درصد رشد داشته است. شایعترین فیلر مورد استفاده هیالورونیک اسید است.

تزریق فیلر جوانی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسب به جراحی لیفت صورت، به فرد هدیه می‌دهد. تزریق ژل در چین و چروک‌ها و خطوط صورت، در کمتر از سی دقیقه باعث برطرف شدن آنها شده و اثر آن حداقل تا ۴ ماه باقی می‌ماند و نسبت به اعمال جراحی زیبایی، هزینه کمتری دارد. تزریق ژل، برخلاف بوتاکس که نقش خود را با شل کردن عضلات صورت ایفا می‌کند، اثرش را با پر کردن خطوط صورت اعمال می کند.

 تزریق ژل یا فیلر، علاوه بر از بین بردن چین و چروک‌های عمقی، برای خاصیت حجم دهندگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از فیلر‌ها برای حجیم کردن لب‌ها، از بین بردن خط خنده، پر کردن فرورفتگی در شقیقه‌ها، اصلاح فرم بینی و چانه، حجیم کردن گونه‌ها، مدلینگ صورت و یا از بین بردن چروک‌های دست که در سنین بالا ایجاد می‌گردد، استفاده می‌شود. 

در ادامه این مقاله از طبینجا در مورد عوارض مختلفی که در اثر تزریق فیلر به وجود می‌آید صحبت می‌شود. لطفا قبل از اقدام به تزریق ژل همه جوانب را بسنجید و با یک پزشک دلسوز و متعهد در مورد ریسک انجام این کار اطلاعات کسب کنید.

عوارض تزریق ژل

پیشنهاد مطالعه: بهترین دکتر زاویه‌ سازی صورت

عوارض تزریق ژل (فیلر)

همانطور که استفاده از فیلرها گسترش می‌یابد، تزریق آن با عوارضی هم همراه است. خوشبختانه بیشتر عوارض ناشی از تزریق ژل هیالورونیک اسید خفیف، گذرا و برگشت پذیر هستند. در ادامه به عوارض ناشی از تزریق فیلر در صورت پرداخته ایم. همچنین مقاله عوارض زاویه ‎‌سازی صورت را مطالعه کنید.

  • واکنش آلرژیک نسبت به ماده تزریق شده
  •  تشکیل توده‌ای از ژل در زیر پوست
  •  اثر تیندال
  •  کوری که عارضه ای نادر بوده و در اثر تزریق ژل در اطراف چشم ایجاد می‌شود. در این حالت ذرات ریز چشم وارد عروق تغذیه کننده چشم شده و با انسداد این عروق، مانع خونرسانی به چشم و کوری می‌گردند. برای مطالعه بیشتر مقاله تزریق ژل زیر چشم را مطالعه کنید.
  • نکروز پوستی که نیز نادر است در اثر انسداد عروق تغذیه کننده پوست توسط ژل ایجاد می‌شود.
  • نکروز غضروف بینی که در اثر تزریق ناصحیح ژل در ناحیه بینی و اطراف آن ایجاد شده و با انسداد عروق تغذیه کننده بینی باعث از بین رفتن آن می‌شود.
  •  عفونت در محل تزریق 
  • عدم رضایت بیمار از حجم ایجاد شده توسط ژل، درمان این عارضه تزریق هیالورونیداز در محل تزریق ژل است که با حل کردن ژل تزریق شده، محل تزریق به حالت قبل باز می گردد.

انواع فیلر

  • هیالورونیک اسید: این نوع ژل که شایعترین فیلر مورد مصرف است از ماده ای بنام هیالورونیک اسید تشکیل شده است. هیالورونیک اسید ماده‌ ایست که به‌ طور طبیعی مقدار کمی از آن در پوست وجود دارد. تزریق ژل هیالورونیک اسید ساخت کلاژن در پوست را نیز افزایش می‌دهد. Belotero Balance Juvederm ، Prevelle Silk، Restylane از برندهای معروف این نوع ژل هستند. 
  • فیلر های سنتتیک: این فیلرها حاوی هیچیک از موادی که به‌ طور طبیعی در پوست وجود دارند نیستند و به صورت صنعتی ساخته می‌شوند. از ویژگی این فیلرها ماندگاری بالای آنهاست. انواع برندهای این نوع فیلر شامل : Silicone، Sculptra، Radiesse ،Bellafill
  •  فیبرهای کلاژنی: این فیلرها اژ کلاژن حیوانی تهیه می‌شوند و اثر کوتاه مدتی دارند. کلاژن به‌ طور طبیعی در پوست وجود دارد و باعث استحکام آن می‌شود. این فیلرها چون از حیوانات تهیه می‌شوند احتمال ایجاد حساسیت در افراد بسیار بالاست.
  • فیلرهای اتولوگ: فیلرهای اتولوگ به موادی گفته می‌شود که به طور طبیعی از بدن خود فرد گرفته شده و در نواحی مورد نیاز تزریق می گردد. شایعترین ماده‌ای که برای این کاربرد استفاده می‌شود چربی است. چربی از شکم، باسن یا نواحی دیگر دریافت شده و به خود فرد تزریق می‌گردد. از مواد دیگری که برای اینکار استفاده می شود می‌توان از پلاسمای خون نام برد.

تزریق فیلر زیر چشم

مطالعه بیشتر: بهترین برند فیلر در ایران

عوارض فیلر هیالورونیک اسید به چند دسته تقسیم می‌شود؟

عوارض فیلر هیالورونیک اسید به دو دسته موقتی و طولانی مدت تقسیم می‌شوند. عوارض زودرس به طور تیپیک چند ساعت تا چند روز پس از تزریق بروز می‌کنند، اما عوارض دیررس هفته‌ها و یا حتی سالها پس از تزریق ظاهر می‌شوند. 

شایعترین عارضه موقتی ناشی از تزریق هیالورونیک چیست؟

شایعترین عارضه موقتی ناشی از تزریق هیالورونیک اسید، قرمزی، خارش و کبودی در محل تزریق و یا حساسیت به ماده هیالورونیک اسید است. برای جلوگیری از کبودی مصرف داروهایی نظیر ژلوفن، آسپرین، امگا3، ویتامین E، جنسینگ و روغن ماهی یک هفته قبل از تزریق باید قطع گردد.

از هر ۱ نفر در ۱۴۰۰ نفری که ژل تزریق می‌کنند حساسیت به هیالورونیک اسید وجود دارد و باعث تورم و قرمزی شدید در محل تزریق می‌شود. درمان با تزریق کورتون انجام می‌گیرد.

عوارض طولانی مدت تزریق هیالورونیک اسید

اثر تیندال فیلر

اثر تیندال در حالتی ایجاد می‌شود که ژل به‌ طور اشتباه به‌ صورت سطحی تزریق گردد. در این حالت حین عبور نور از پوست، سایه‌ای آبی رنگ پیدا می‌کند. درمان این عارضه با تزریق هیالورونیداز انجام می‌گیرد.

عفونت‌های مایکو باکتریال

در حین تزریق ممکن است ارگانیسم‌های عفونت زا به داخل پوست وارد شده و سبب ایجاد عفونت شوند. این ارگانیسم‌ها ممکن است ویروس، باکتری و یا قارچ باشند.

عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس و بروز تبخال

تزریق ژل خصوصا در لب باعث فعال شدن ویروس نهفته هرپس سیمپلکس شده و باعث بروز تبخال می‌شود. بنابراین توصیه می شود افرادی که سابقه تبخال دارند از دو روز قبل از تزریق تا سه روز بعد از تزریق ژل والاسیکلوویر و یا آسیکلوویر مصرف کنند.

آبسه و سلولیت

پس از تزریق بعلت ورود باکتری‌ها به داخل پوست، ممکن است آبسه‌های عفونی و یا عفونت پوست رخ دهد.

انسداد عروق و نکروز بافتی

 خطرناکترین عارضه تزریق ژل خصوصا در ناحیه بینی و خط خنده و فشار به شریان‌های تغذیه کننده و انسداد آنهاست. در نتیجه بعلت کاهش خونرسانی به بافت، بافت از بین می‌رود و به اصطلاح نکروز می‌شود.

تزریق فیلر بینی

برآمدگی های نامتقارن سطحی و تزریق نامتقارن ژل

 این عارضه با تجویز هیالورونیداز، که آنزیمیست که ژل را تجزیه می کند، قابل برطرف شدن می باشد.

آمبولی های شریانی

 این مشکل می‌تواند منجر به کوری یا سکته مغزی شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین پوست و مو ما نوبت بگیرید.

5/5 - (11 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید