اختلالات دو قطبی و تاثیرات آن روی شخصیت افراد

0
5,189
601201.jpeg alt_text
601201.jpeg caption

در حدود يک نفر از هر 100 بزرگسال در طول زندگی خود دچار اين اختلال مي‌گردد. معمولا اين اختلالات بعد از سنين نوجوانی اتفاق میافتد و راین علائم آن در بعد از سن ۴۰ سالگی نادر هست.

سن ابتلا به اختلال دو قطبی

گرچه سن شایع این اختلال از ۲۵ تا ۴۰ سال می باشد، اما در کودکان و نوجوانان هم وجود دارد که بارزتربن علائم‌آن ناپایداری خلق و خو آنها می باشد.

اختلال دو قطبی در تمام طبقات اجتماعی دیده میشود از این رو به خانواده و یا نژاد خاصی اختصاص ندارد. شیوع آن در جمعیت عادی، چیزی در حدود ۱ تا ۶ درصد را تشکیل می دهد.

تفاوت افسردگی با اختلال دو قطبی

اختلال دوقطبی یا اختلال شیدایی به گونه ای از افسردگی گفته میشود که در آن فرد دچار نوسانات خلقی بوده و مرتب دچار نوسان خلق از افسردگی تا شیدایی میشوند. در فواصل بین حملات نوسان خلقی، خلق نرمال داشته و همانند سایر افراد طبیعی زندگی می کنند.

بر اساس مطالعات انجام شده این بیماری اساس ژنتیکی دارد گرچه تا کنون ژن مسبب آن شناسایی نشده است، اما دیده شده است که شیوع بیماری در خانواده هایی که سابقه دارند بیشتر هست.

علائم اختلالات دو قطبی

معمولا اولین علامت بیماری با عواملی همچون سوگ نزدیکان،مهاجرت،طلاق،مصرف سیگار و مصرف الکل بروز پیدا میکند. اولین تظاهر بیماری معمولا فاز افسردگی هست و پس از آن وارد فاز مانیا یا هیپومانیا میشوند.

فرد در فاز مانیا دچار علائمی همچون، پرحرفی، ولخرجی، شادمانی غیر قابل توجیه و بیش از حد، کاهش خواب و تمرکز و میل جنسی زیاد میشود.

در فاز افسردگی دچار خواب زیاد، عدم احساس لذت و رضایت از زندگی، پرحرفی، انزواشده و در موارد شدیدتر افکار خودکشی پیدا می کند.

دو نوع اختلال دوقطبی وجود دارد:

الف) اختلال دوقطبی تیپ یک:

در این نوع فرد بیشتر عدائم‌شیدایی یا مانیا را تجربه میکند و میتواند پس از آن وارد فاز افسردگی هم بشود

ب)اختلال دو قطبی تیپ دو

در این نوع فرد بیشتر علائم ‌هیپو مانیا را نشان میدهد که شدت آن از فاز مانیا کمتر می باشد..

اختلال دو قطبی با برخی بیماریهای روانپزشکی نظیر اختلالات اضطرابی و وسواسی می تواند همراهی داشته باشد.

سن شایع بروز اختلال دو قطبی چه سنی است؟

همانطور که گفته شد سن‌شایع بروز این اختلال سن ۲۵ تا ۴۰ سالگی هست و انتظار بروز این علائم پس از سن ۴۰ سالگی را نداریم و اگر فردی برای اولین بار در سن بالا دچار علائم‌ مانیا شد،باید تحت بررسی جهت رد تومورهای لوب فرونتال مغزی قرار بگیرد.

لوب فرونتال مغز مرکز شخصیت فرد هست و هر گونه اختلال در این لوب،میتواند سبب بروز مشکلات شخصیتی و شناختی شود.

درمان بیماری شامل داروهای پایدار کننده خلق نظیز لیتیم و داروهای ضد افسردگی  تجویز شود.ولی با توجه به عوارضی که دارند مصرف آن‌حتما باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد.

گفته شده است که بسیاری از افراد مشهور نظیر بتهوون، صادق هدایت و وینستون چرچیل به این‌ بیماری مبتلا بوده اند.

30 مارس مطابق با دهم فروردین ماه تحت عنوان روز جهانی اختلال دو قطبی نام گذاری شده است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید