اپروچ به تب و علت آن در بچه ها

0
3,870
470203.jpeg alt_text
470203.jpeg caption

تب یکی از روش‌های دفاعی بدن از خود در برابر عفونت‌هایی می‌باشد که از طریق ویروس‌ها یا باکتری‌ها ایجاد می‌شوند. کودکان به سادگی دچار تب می‌شوند اما این لزوماً به معنای آن نیست که در این مواقع دچار بیماری باشند.

روش اندازه گیری تب در کودکان

برای اندازه گیری تب کودکان، روش های مختلفی وجود دارد. دقیق ترین روش اندازه گیری درجه حرارت داخل معقدی هست که البته کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. رایج ترین روش اندازه گیری درجه حرارت زیر بقل هست که معمولا نیم درجه نسبت به دمای مرکزی بدن کمتر می باشد.به طور کل درجه حرارت بالاتر ۳۸ درجه تب محسوب میشود.

باید توجه داشت که درجه حرارت باید در دمای اتاق باشد؛ زیرا لباس زیاد کودک و یا دمای محیط می تواند به طور کاذب درجه تب را بالا نشان دهد.

علت تب در کودکان

عوامل مختلفی سبب تب در کودکان می شود. بیماری های عفونی شایعترین علت تب کودکان می باشد.

در بررسی علت تب مهمترین یافته بالینی، طول مدت تب می باشد. در بیماریهای ویروسی انتظار داریم طی مدت ۳_۴ روز تب متوقف شود، درحالی که در بیماری های باکتریال نظیر سینوزیت، ممکن هست مدت بیشتری تب ادامه داشته باشد.

تب های طولانی تر، می تواند نشانه ای از عفونت های مزمن و یا بیماری های روماتولوژیک باشد. علائم همراه تب، می تواند در افتراق این دو علت مفید باشند.

بیماران روماتولوژیک غالبا علائم مفصلی داشته و تب های طول کشیده در حدود ۲_۳ هفته دارند که با بررسی پاراکلینیک و معاینه دقیق قابل تشخیص هستند.

مواردی از تب مزمن که همراه کم خونی، خستگی و یا ضایعات پتشی (نقاط قرمز پوست) هستند می تواند زنگ خطری برای شروع یک بدخیمی در کودکان باشند. از انجا که شیوع اختلالات بدخیمی خون در بچه ها بالاهست؛لازم هست تب های طول کشیده در کودکان به طور جدی پیگیری شوند.

تب کودکان در هر زمینه ای که باشد می تواند در کودکانی که مستعد تشنج هستند، سبب تشنج شود لذا لازم هست در این کودکان تب به طور کامل کنترل شود.

شما می توانید از طریق سامانه طبینجا هم اکنون یک نوبت از متخصص کودکان دریافت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید