بهترین زمان سوراخ کردن گوش نوزاد و مراقبت بعد از آن

0
4,967
206714.jpeg alt_text
206714.jpeg caption

در حالی که بعضی از والدین کمی پس از تولد ترجیح می دهند گوش نوزاد خود را سوراخ کنند، برخی دیگر منتظر می مانند تا کودک کمی بزرگتر شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین جراح زیبایی گوش را مطالعه کنید.

بهترین زمان سوراخ کردن گوش نوزاد

انتخاب بهترین زمان برای این کار بستگی به چندین شرایط دارد اما بطور کلی پزشکان توصیه می کنند بهتر است از زمان تزریق واکسن کزاز کمی گذشته باشد که حدود 3 الی 4 ماهگی به نظر زمان مناسبی برای این کار است. اما به طور قطعی نمی توان زمانی را برای آن مشخص کرد چرا که برخی بر این باورند که با بزرگ شدن کودک خود قادر به انجام مراقبت های بعد از سوراخ کردن گوش خواهد بود. اما ترس و دلهره ناشی از درد آن اغلب مانع از انجام اینکار می شود.

خطرات احتمالی و عوارض سوراخ کردن گوش نوزاد

یک مطالعه نشان داد که احتمال تشکیل کلوئیدها (بافت اسکار بیش از حد) بعد از سوراخ کردن گوش نوزاد در سنین بالای 11 سال نسبت به سنین کودکی بیشتر می شود. اگر سابقه خانوادگی کلوئید دارید، باید از سوراخ کردن گوش نوزاد خود اجتناب کنید و یا آن را در سنین بسیار کم انجام دهید. گذشته از عفونت سوراخ گوش نوزاد که هر لحظه ممکن است ایجاد شود، واکنش آلرژیک احتمالی به فلز مورد استفاده در گوشواره نیز از عوارض احتمالی بعدی است که با انتخاب مناسب گوشواره به حداقل خواهد رسید.

نوزادان در سنین بسیار کم قادر به تشخیص محل دقیق درد نیستند، بنابراین اگر چه سوراخ کردن گوش نوزاد با درد همراه است ولی نمی توانند دست خود را به سمت گوش ها برده و گوشواره ها را بیرون بکشند. درد معمولاً طی دو روز برطرف می شود.

مراقبت بعد از سوراخ کردن گوش نوزاد

سوراخ کردن گوش نوزاد همانند بزرگسالان بوده و مراقبت های یکسانی را می طلبد چرا که نحوه مدیریت مراقبت ها بر بهبودی سوراخ و همچنین بسته شدن سوراخ گوش نوزاد تاثیر می گذارد. بهتر است این مراحل را بعنوان مراقبت های بعد از سوراخ کردن گوش نوزاد در نظر بگیرید:

• دو بار در روز با استفاده از پد پنبه ای آغشته به پماد آنتی بیوتیک محل پیرسینگ را تمیز کنید.

• گوشواره را دو بار در روز بچرخانید.

• در 4-6 هفته اول گوشواره را برداشته یا تغییر ندهید.

• فقط پس از شستن کامل دست ها، باید سوراخ های گوش کودک خود را لمس کنید.

زمان بهبودی سوراخ گوش نوزاد

زمانی که قادر به تعویض گوشواره ها باشید (بعد از 6 هفته اول) احتمالا باید از گوشواره های بعدی برای 6 ماه بعد از سوراخ کردن استفاده کنید تا مانع از بسته شدن سوراخ گوش نوزاد شوید.

علائم عفونت سوراخ گوش نوزاد

با هر نوع تغییر و دستکاری بدنی احتمال بروز عفونت وجود دارد. بنابراین پیروی از دستورالعمل های مراقبت بعد از سوراخ کردن گوش نوزاد تا حدود زیادی می تواند مانع از بروز این حالت شود. بیشتر افراد در هر سنی که گوش خود را سوراخ می کنند، با کمترین ناراحتی روند بهبودی خود را طی می کنند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر احتمال چرک کردن سوراخ گوش نوزاد وجود دارد:

قرمزی

• ورم

• ترشحات

• احساس گرما در هنگام لمس

• دمای 38 درجه سانتی گراد یا بالاتر

درمان عفونت سوراخ گوش نوزاد

اگر کودک شما هر یک از علائم عفونت را دارد، از یک محلول نمکی ساده برای تمیز کردن سوراخ استفاده کنید. از مالیدن الکل یا پراکسید هیدروژن روی گوش های حساس کودک خودداری کنید. در هنگام تمیز نگه داشتن محل سوراخ گوش نوزاد ، گوشواره را نیز بچرخانید. همچنین، توجه داشته باشید که اگر گوشواره در سوراخ نچرخد، احتمالا نشانه ای از وجود عفونت است. اگر با درمان های خانگی همچنان بعد از گذشت دو روز علائم ادامه داشت بهتر است از یک متخصص کودکان کمک بخواهید.

  • شما می توانید از طریق سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین اطفال ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید