دندان در آوردن کودک و علائم آن

0
29,641
157824.jpeg alt_text

دندان در آوردن کودک می تواند زمان دلهره آوری برای والدین باشد. در این پست طبینجا قصد داریم تا شما را با علائم دندان درآوردن نوزاد و نحوه ارتباط آنها با دندان درآوردن بیشتر آشنا کنیم. با دانستن این علائم راحت تر می توانید به آرامش کودک خود در این زمان ناخوشایند کمک کنید.

مطالعه بیشتر: علت انگشت مکیدن کودکان

دندان در آوردن کودک در چند ماهگی است؟

دندان درآوردن معمولاً از حدود چهار تا هشت ماهگی با دندانهای جلویی از فک پایین شروع می شود و تا زمان ظهور آخرین مجموعه دندانهای آسیاب تا 30-36 ماهگی ادامه دارد. در طول دوره دندان درآوردن علائمی شامل تحریک پذیری، اختلال در خواب، ورم یا التهاب لثه ها، ریزش آب دهان، کاهش اشتها، بثورات در اطراف دهان، تب خفیف، اسهال، افزایش گاز گرفتن و مالیدن لثه و حتی مالش گوش ممکن است در کودک دیده شود. این علائم توسط 70-80 درصد والدین گزارش شده است. بنابراین، چرا همه نوزادان علائم دندان درآوردن را تجربه نمی کنند؟

آیا علائم دندان در آوردن کودک شبیه سرماخوردگیست؟

تحقیقات نشان داده است که دندان درآوردن از حدود شش ماهگی شروع می شود. این همان زمانی است که مصونیت نوزادی که از طریق جفت از مادر خود دریافت می شد، کاهش می یابد. بدین معنی که سیستم ایمنی بدن نوزاد در حال شکل گیری است. در این مدت، نوزادان در برابر عفونت های جزئی آسیب پذیر می شوند.

از آنجا که این دو تغییر عمده در حال انجام است، علائم دندان درآوردن کودک را می توان با یک بیماری جزئی یا سرماخوردگی و بالعکس اشتباه گرفت. این موارد توضیح دهنده اینست که چرا فقط 70-80 درصد والدین علائم دندان درآوردن نوزاد خود را گزارش کرده اند. به احتمال زیاد 20-30 درصد والدین باقی مانده، علائم را با یک بیماری جزئی یا سرماخوردگی همراه کرده اند.

علائم دندان در آوردن کودک چیست؟

• تحریک پذیری و گریه کردن

• بثورات پوستی

• سرفه کردن

• گاز گرفتن و ساییدن

• تب درجه پایین

• مالش گونه و کشیدن گوش

• اسهال

• بی قراری در خواب شبانه

چگونه درد دندان در آوردن کودک را تسکین دهیم؟

تحریک پذیری کودک ناشی از درد و ناراحتی بیرون آمدن دندان ها از لثه است. اغلب اولین دندان ها و دندان آسیاب آزار دهنده ترین هستند. نوازش تنها کاریست که می توانید در این موقعیت انجام دهید. وقت بیشتری را با کودک خود بگذارنید. با دادن احساس آرامش و اطمینان می توانید به کاهش درد دندان در آوردن کودک کمک کنید.

دندان در آوردن کودک و راش پوستی

دندان در آوردن نوزاد می تواند باعث بیشتر شدن آب دهان و ریزش بیشتر آن شود.

به دلیل وجود باکتری های بیشتر روی پوست نسبت به بزاق، بیرون ریختن آب دهان می تواند باعث ایجاد بثورات در اطراف دهان، گونه ها، چانه و ناحیه گردن شود. سعی کنید با پاک کردن دوره ای این مناطق، تا حد ممکن آنها را تمیز و خشک نگه دارید. استفاده از یک کرم بعنوان مانعی ساده می تواند به پوست خشک، شکاف خورده و دردناک کمک کند.

دندان در آوردن کودک و سرفه

بزاق اضافی تولید شده در هنگام دندان درآوردن می تواند باعث سرفه یا گهگاهی گریه شود.

اگر سرفه کودک شما ادامه دارد یا با تب شدید و علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا همراه است، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. تب شدید با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا به دندان درآوردن ارتباط ندارد، و در واقع می تواند نشانه ای از بیمار بودن نوزاد شما باشد.

گاز گرفتن و مالش دادن

فشار متقابل ناشی از گاز گرفتن، تقریباً در هر چیزی، می تواند فشار زیر لثه را کاهش دهد.

هر چیزی که سرد باشد عالی است. می توانید آب را با کیسه های غذای کودک مخلوط کرده و آنها را منجمد کنید تا میوه و سبزیجات سرد و خوشمزه درست کنید. حلقه های دندان درآوردن، مهره های جویدنی و هر اسباب بازی دندان درآوردن می تواند به شما کمک کند، خصوصاً در هنگام سرد شدن یا یخ زدن.

دندان در آوردن کودک و تب

تب خفیف می تواند ناشی از قرار دادن دستهای آلوده شیرخوار در دهان خود باشد.

اگر تب هم چنان ادامه داشت و یا تشدید یافت، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید زیرا ممکن است این حالت ناشی از دندان درآوردن نبوده و بیماری جدی تری باشد. برای استفاده از شیاف و یا داروهای تب بر بهتر از پزشک خود کمک بخواهید.

مالش گونه و کشیدن گوش

این حالت به دلیل درد لثه ایجاد می شود، که می تواند به گونه و گوش منتقل شود، به خصوص هنگامی که دندان مولر در حال جوانه زدن باشد، نوزادان آن مناطق را مالش می دهند. به خاطر داشته باشید که کشیدن یا مالیدن گوش نیز می تواند نشانه ای از عفونت گوش باشد، در صورت ادامه این علائم یا همراه بودن با تب شدید، با پزشک اطفال تماس بگیرید.

برای تسکین این علائم سعی کنید لثه ها را با انگشت تمیز به مدت یک تا دو دقیقه بمالید و ماساژ دهید.

دندان در آوردن کودک و اسهال

بسیاری بر این باورند که افزایش بزاق تولید شده در هنگام دندان درآوردن باعث می شود مدفوع کمی شل شود. به خاطر داشته باشید، اسهال می تواند نشانه ای از عفونت جدی تر باشد، بنابراین در صورت آبکی شدن مدفوع با پزشک اطفال تماس بگیرید. اگر اسهال همراه با استفراغ یا تب شدید باشد، نوزاد در معرض خطر کمبود آب بدن قرار می گیرد بنابراین تماس با پزشک متخصص اطفال بسیار مهم است.

 

منبع

  • شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین اطفال ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید