زگیل تناسلی در زمان بارداری

0
3,295
586318.jpeg alt_text
586318.jpeg caption

زگیل تناسلی در زمان بارداری

 

زگیل ناحیه‌ی تناسلی عموما به دلیل نوعی ویروس به نام HPV به وجود می‌آید. بسیاری از زنان نگران هستند که این ویروس برای حاملگی ایشان مشکلی ایجاد کند یا حین زایمان طبیعی به جنین منتقل شود. درمتن پیش رو قصد داریم شما را با این عارضه و اثرات آن حین حاملگی آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

 

·         HPV و زگیل‌های تناسلی

·         زگیل تناسلی چگونه می‌تواند مراقبت‌های حاملگی شما را تحت تاثیر قرار دهد؟

·         آیا زگیل‌های تناسلی عوارض خاصی حین بارداری ایجاد می‌کنند؟

·         چه درمان‌هایی برای زنان باردار مبتلا به زگیل تناسلی وجود دارد؟

·         HPV پس از زایمان چگونه درمان می‌شود؟

·        واکسن HPV  و حاملگی

·         آیا در صورتی که مبتلا به ویروس HPV هستید می‌توانید به نوزاد خود شیر بدهید؟

 

HPV و زگیل‌ تناسلی چیست؟

 

زگیل‌های تناسلی از انواع عفونت‌های منتقله از راه تماس جنسی محسوب می‌شوند. این ضایعات اغلب بصورت رشد گوشتی در ناحیه‌ی تناسلی زنان یا مردان خودشان را نشان می‌دهند. با این حال بسیاری از افراد ممکن است هیچ علائمی را تجربه نکنند.

زگیل‌های تناسلی به دلیل انواع خاصی از ویروس HPV به وجود می‌آیند.  HPVشایع‌ترین نوع عفونت منتقله از راه تماس جنسی است. همه‌ی انواع ویروس HPV زگیل تناسلی ایجاد نمی‌کنند و برخی باعث بروز سرطان در هر دوجنس می‌شوند.

به علاوه ویروس  HPVشایع‌ترین علت بروز سرطان دهانه‌ی رحم در میان زنان در ایالات متحده‌ی آمریکاست . به همین دلیل است که از زنان خواسته می‌شود به طور منظم آزمایش غربالگری پاپ اسمیر را انجام دهند.

 

زگیل‌های تناسلی در زمان حاملگی

 

اگر زگیل تناسلی دارید حتما باید پزشک یا مامای خود را در جریان قرار دهید. همچنین اگر در گذشته مبتلا به زگیل تناسلی بودید و یا آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی داشته اید باید او را در جریان بگذارید.
اگر نمی‌دانید به ویروس مبتلا هستید یا خیر، ممکن است پزشک این بررسی را بعنوان یکی از آزمایشات غربالگری بارداری برای شما انجام دهد.

 

زگیل تناسلی حین بارداری

 

بطور معمول زگیل تناسلی عارضه‌ی خاصی حین بارداری نمی‌دهد. با این حال در برخی افراد می‌تواند ایجاد عارضه کند. اگر زگیل فعالی دارد، ممکن است حین بارداری بیش از حد معمول رشد کند. در برخی زنان این عارضه می‌تواند باعث درد حین ادرار کردن شود. همچنین زگیل‌های تناسلی بزرگ ممکن است باعث خونریزی حین زایمان شوند. زگیل‌های بزگ ممکن است مانع انعطاف‌پذیری کافی واژن حین زایمان شوند. در این افراد توصیه به زایمان از طریق سزارین می‌شود. در موارد بیسار نادر ممکن است عفونت به کودک منتقل شود. در این صورت چندین هفته پس از تولد، در گلو یا دهان نوزاد زگیل رشد می‌کند.

تاکنون ثابت نشده است که انواعی از ویروس HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شوند، باعث سقط و یا مشکلی در زایمان شوند.

 

چه درمان‌هایی برای زنان باردار مبتلا به زگیل تناسلی یا hpv وجود دارد؟

 

حقیقت این است که هیچ درمان قطعی برای زگیل‌های تناسلی وجود ندارد؛ اما درمان‌هایی وجود دارد که کمک می‌کند این زگیل‌ها کمتر خودشان را نشان دهند. اگر پیش از بارداری درمان خاصی را برای زگیل‌های تناسلی دریافت می‌کردید، بهتر است پس از بارداری درباره‌‌ی آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است ترجیح دهد در زمان بارداری از داروها و درمان‌های موضعی استفاده کند؛  به این دلیل که این روش‌ها کم‌خطر بوده و آسیبی به جنین نمی‌زنند.

هرگز نباید زگیل‌های تناسلی را بطور سرخود درمان کنید. این درمان‌ها ممکن است سوزش و خارش  محل را بیشتر کنند.

اگر زگیل‌ها خیلی بزرگ باشند، پزشک ممکن است تشخیص دهد که این‌ها مانع از زایمان طبیعی شده و سعی کند تا آن‌ها را از بین ببرد. از جمله راه‌های از بین بردن زگیل‌های تناسلی:

-فریز کردن زگیل‌ها از طریق نیتروژن

-جراحی

-استفاده از لیزر برای سوزاندن زگیل‌ها

 

HPV پس از زایمان چگونه درمان می‌شود؟

 

اگر تست‌های پاپ اسمیر نشان دهند که سلول‌های پیش سرطانی در ناحیه‌ی دهانه‌ی رحم دارید، پزشک ممکن است تا زمان زایمان درمان شما را به تعویق بیندازد. به محض تولد کودک، یک تست پاپ اسمیر جدید برای شما درخواست می‌شود.HPV  عموما بطور خودبخودی بهبود پیدا می‌کند. اگر پس از زایمان هنوز شواهدی از وجود سلول‌های غیرطبیعی وجود داشته باشد، پزشک ممکن است از طریق هر یک از روش‌های زیر شما را درمان کند:

-جراحی کرایو، که شامل استفاده از سرمای شدید برای منجمد کردن سلول‌های غیرطبیعی است.

-بیوپسی مخروطی(cone biopsy) که شامل استفاده از چاقو برای از بین بردن گوه‌ی مخروطی شکل بافت است.

Loop electrosurgical excision procedure(LEEP) که شامل برداشتن بافت‌های غیرطبیعی از طریق یک حلقه‌ی الکتریکی است. 

 

واکسن HPV  و حاملگی

 

دو تا از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV ، واکسیناسیون و رابطه‌ی جنسی کم‌خطر است. گایدلاین‌های قدیمی توصیه می‌کردند که زنان در سنین 11 تا 26 و مردان در حوالی 21 سالگی بهتر است واکسن گارداسیل( پیشگیری از ویروس HPV) را تزریق کنند. اما طبق گایدلاین‌های جدیدتر تمام زنان و مردان بین سنین 27 تا 45 سال که پیش از این واکسن تزریق نکرده‌اند، می‌توانند کاندید دریافت واکسن گارداسیل باشند.  

دوره‌ی کامل واکسیناسیون بین دو تا سه دوز است.

دو دوز: این حالت برای همه‌ی افرادی توصیه می‌شود که دوز اول واکسن را پیش از سن 15 سالگی دریافت می‌کنند. دوز دوم باید بین 6 تا 12 ماه پس از دوز اول تزریق شود.

سه دوز: این حالت برای همه‌ی افرادی که دوز اول را بین سنین بعد از 15 و تا 26سالگی دریافت می‌کنند و یا دچار مشکلات سیستم ایمنی هستند، توصیه می‌شود.

فراموش نکنید برای حافظت و اثربخشی کامل، لازم است تا همه‌ی دوزهای واکسن را دریافت کنید.

اگر پیش از بارداری واکسن دریافت نکرده‌اید، یا دوره‌ی واکسیناسیون خود را کامل نکرده‌اید، باید تا زایمان برای انجام واکسیناسیون یا اتمام آن صبر کنید. گایدلاین‌ها توصیه‌ای به انجام واکسیناسیون HPV در زمان بارداری نکرده‌اند.

 

آیا در صورتی که مبتلا به ویروس  HPVهستید، می‌توانید به نوزاد خود شیر بدهید؟

 

خبر خوب آن که در جایی ثابت نشده است که زنان مبتلا به ویروس HPV باید از شیردهی به نوزاد خود خودداری کنند. انتقال ویروس HPV از طریق شیردهی به نوزاد بسیار نامحتمل است. در حقیقت آنتی‌بادی‌های موجود در شیر مادر می‌توانند نوزارد را از خطر ابتلا به ویروس و بسیاری بیماری‌های عفونی دیگر محفوظ نگه دارند.

جمع‌بندی

برای اکثریت قریب به اتفاق زنان ابتلا به ویروس HPV  مشکلی در زمان بارداری ایجاد نمی‌کند؛ علاوه بر این خطر انتقال ویروس به نوزارد بسیار پایین است.

چناچه مبتلا به ویروس HPV  هستید و همچنان نگران اثرات احتمالی آن بر روی بارداری خود هستید،  با پزشک یا مامای خود مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند خطرات احتمالی را برای شما توضیح دهند و درمان‌های مناسب را در اختیارتان قرار دهند.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید