سردرد یک جانبه‌ی مداوم یا Hemicrania Continua، علائم، علل و درمان

0
1,439
619363.jpeg alt_text
619363.jpeg caption

علائم و درمان سردرد یک جانبه 

این نوع نادر سردرد متوقف نمی‌شود و باعث بروز درد یکطرفه‌ی سر و یا صورت می‌شود. پزشکان علت دقیق بروز Hemicrania Continua یا سردرد یکطرفه مداوم را نمی‌دانند؛ با این حال بنظر می‌رسد زنان نسبت به مردان بیشتر به این نوع سردرد دچار می‌شوند. 

در من پیش رو قصد داریم شما را این نوع سردرد، علائم، علل و درمان آن آشنا کنیم. 

در این مقاله می‌خوانید:

علائم سردرد یک جانبه یا Hemicrania Continua

علل و محرک‌های سردرد یک جانبه یا Hemicrania Continua

تشخیص Hemicrania Continua

Hemicrania Continua یا سردرد یک جانبه مداوم چگونه درمان می‌شود؟

 

(Hemicrania Continua(HC یا سردرد یک جانبه‌ی مداوم با سردردهای میگرنی و خوشه‌ای فرق می‌کند. درد این نوع ناشایع سردرد یک طرفه است؛ در حقیقت Hemicrania Continua  در زبان لاتین به معنای «درد در نیمی از سر» است. 

این نوع سردرد شدید و همیشگی است و هر روز تکرار می‌شود. در صورت ابتلا زمانی وجود ندارد که این درد را نداشته باشید. در اغلب موارد شدت سردرد ثابت می‌ماند، با این حال در برخی موارد ممکن است شدت سردرد به تدریج زیاد شود و یا در مدت زمان کوتاهی اوج بگیرد. 

 

 

علائم سردرد یک جانبه یا Hemicrania Continua

افراد مبتلا به سردرد یک جانبه یا HC درد مبهم و یا شدیدی را توصیف می‌کنند، این درد با دردی تیز و یا شبیه چاقو زدن قطع می‌شود. این حمله‌ها عموما بین 3 تا 5 بار در روز تکرار می‌شود. در برخی افراد ممکن است سردرد برای چند ماه و یا چند سال تکرار شود. در برخی دیگر افراد ممکن است سردرد برای مدت حداقل سه ماه تکرار شود و برای چند ماه یا چند هفته متوقف شود و سپس دوباره تکرار شود. 

علائم این نوع سردرد ممکن است با علائم برخی دیگر از انواع سردرد همپوشانی داشته باشد و این موضوع تشخیص را برای پزشک دشوار کند. مشابه میگرن Hemicrania Continua یا سردرد یک جانبه ممکن است با علائم زیر همراهی داشته باشد:

حالت تهوع و استفراغ

افزایش حساسیت به نور و صدا

درد ضربانی

Hemicrania Continua یا سردرد یک جانبه ممکن است برخی علائم سردردهای خوشه‌ای را هم تقلید کند. به این دلیل که سیستم عصبی را درگیر کرده و  باعث بروز علائم زیر در سمتی می‌شود که درد وجود دارد:

آبریزش بینی

خونریزی از دماغ( که شایع نیست.)

قرمزی، تحریک و اشک ریزش از چشم

افتادگی پلک

تعریق

برخی موارد باعث تشدید علائم می‌شوند، از جمله:

اضطراب

تغییر الگوی خواب

چراغ روشن

فعالیت بیش از حد

الکل

خستگی

برخی افراد در شرایط زیر درد دارند:

وقتی گردنشان تحت فشار است

وقتی گردنشان را می‌چرخانند

در صورتی که سردرد شدید و یکطرفه و ادامه‌دار  باشد، محل آن تغییری نکند، و در طول حداقل سه ماه اندکی هم کاهش نیابد، پزشک به Hemicrania Continua یا سردرد یک جانبه مداوم شک می‌کند. 

 

 

علل و محرک‌های سردرد یک جانبه یا Hemicrania Continua

هنوز علت دقیق این بیماری شناخته نشده است، با این حال شواهدی وجود دارد که الکل یا برخی فعالیت‌های فیزیکی می‌تواند سردرد را تشدید کنند. این سندروم بطور کلی به تازگی شناخه شده است و دانشمندان  و پزشکان هنوز در حال مطالعه و شناخت دقیق‌تر آن هستند. 

 

 

تشخیص Hemicrania Continua 

در حال حاضر هیچ تست تشخیصی قطعی برای تشخیص Hemicrania Continua وجود ندارد. پزشک ممکن است برحسب علائمتان بطور اولیه HC را تشخیص دهد: درد باید مداوم باشد و ممکن است دردوره‌هایی اوج بگیرد. درد عموما در یک سمت سر است و باید به مدت حداقل سه ماه تکرار شود. 

از آن جایی که این نوع سردرد ممکن است نشان‌دهنده‌ی ناهنجاری‌های دیگری باشد، پزشک ممکن است از برخی روش‌های تصویربرداری از قبیل سی تی اسکن و یا ام‌آرآی استفاده کند. این روش‌ها به رد کردن سایر علل سردرد کمک می‌کنند. 

از سوی دیگر، برای تشخیص بهتر پزشک ممکن است ایندومتاسین برای شما تجویز کند و وضعیت شما را پیگیری کند تا ببیند چقدر به این درمان پاسخ داده‌اید. چنانچه دردتان به میزان خوبی به ایندومتاسین پاسخ دهد، به احتمال زیاد سردرد شما از نوع Hemicrania Continua است. با این حال یک سی تی اسکن یا MRI برای تشخیص نهایی ممکن است ضرورت داشته باشد. 

 

 

 

Hemicrania Continua یا سردرد یک جانبه مداوم چگونه درمان می‌شود؟

درمان اولیه‌ی HC با تجویز دارو همراه است؛ در این مرحله پزشک احتمالا ایندومتاسین تجویز می‌کند که یک داروی ضدالتهاب غیر استروئیدی(NSAID) است. این دارو مشابه ناپروکسن و یا ایبوبروفن عمل می‌کند و از این خانواده است. با این حال ثابت شده است که ایندومتاسین نسبت به سایر داروها بهتر پاسخ می‌دهد و به سرعت می‌تواند درد را کاهش دهد. با این حال این دارو  برخی عوارض جانبی از جمله عوارض گوارشی دارد؛ در این صورت لازم است انواعی داروها را به منظور کاهش ساخت اسید معده و کاهش احتمال ابتلا به زخم معده مصرف کنید. 

در صورتی که قادر به تحمل عوارض جانبی ایندومتاسین نباشید، پزشک ممکن است از درمان‌های جایگزین برای شما استفاده کند؛ از جمله:

سلکوکسیب که یک ضدالتهاب غیراستروئیدی است(NSIAD)

آمی‌تریپتیلین که یک داروی ضدافسردگی از خانواده‌ی سه حلقه‌ای‌ها است و به عنوان داروی پیشگیری تجویز می‌شود

سایر ضدافسردگی‌های سه‌حلقه‌ای هم ممکن است به منظور پیشگیری تجویز شوند

مسدود کردن عصب که زمانی استفاده می‌شود که سایر درمان‌ها جواب ندهند

 

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر سردردی دارید که بیش از سه روز طول بکشد و یا به مدت یک تا دو بار در هفته تکرار شود، باید با یک پزشک در این باره مشورت کنید. 

سایر علائم سردرد که ملاقات با یک پزشک را ضروری می‌کند، شامل:

نیاز دارید که هر روز از داروهای بدون نسخه مثل مسکن‌ها برای تسکین درد استفاده کنید

دوز پیشنهادی مسکن برای کاهش و یا متوقف کردن درد شما کافی نیست

دردی دارید که مانع از عملکرد طبیعی شما شده است

شدت سردردتان بدتر می‌شود

 

همچنین برخی علائم قطعی وجود دارند که در صورت همراهی با سردرد نیاز به مراجعه‌ی اورژانسی دارند:

سردردی که به یک باره و بسیار شدید رخ می‌دهد

علاوه بر سردرد، سفتی گردن، تب و یا سرگیجه دارید

سردردتان با تشنج همراهی دارد

علاوه بر سردرد، دوبینی، اختلال حسی و یا مشکل در تکلم دارید

سردردی که متعاقب ضربه به سر آغاز شده است

سردردتان با مصرف دارو بهتر نمی‌شود

 

 

جمع بندی

چنانچه مبتلا به سردرد یک جانبه یا Hemicrania Continua هستید، لازم است بطور روتین مراقبت‌های پزشکی دریافت کنید. درمان HC با انیدومتاسین، در صورت همراهی با مراقبت‌های روتین زیر نظر یک متخصص می‌تواند تا حد خوبی موثر باشد. اکثر افراد مبتلا به HC درصورت درمان با ایندومتاسین یا هر داروی دیگری که پزشک تجویز کند، می‌توانند یک زندگی طبیعی داشته باشند. 

با این حال چنانچه قادر به تحمل عوارض ایندومتاسین نباشید، پزشک ممکن است ایندومتاسین را با یک NSAID یا ضدالتهاب غیراستروئیدی جایگزین کند. گرچه NSAID به اندازه ایندومتسین موثر نخواهد بود، اما به کاهش علائم کمک می‌کند. 

 

 

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین مغز و اعصاب ما نوبت بگیرید. 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید