سندرم روده تحريك پذير

0
1,755
557700.jpeg alt_text
557700.jpeg caption

سندرم روده تحريك پذير مجموعه اى از علائم گوارشيست كه دا تغيير اجابت مزاج، احساس دلپيچه و احساس دفع مكرر رخ مى دهد كه دلپيچه پس از دفع بهتر مى شود.: سندرم روده تحریک پذیر در زنان جوان ۱۵ تا ۴۰ ساله نسبت به مردان بیشتر شایع است، از جمله علائم سندروم روده تحریک‌پذیر می‌توان به درد‌های کولیکی اشاره کرد که در قسمت‌های مختلف شکم ظاهر می‌شوند، بیش از سه ماه طول می‌کشند و با اجابت مزاج کاهش پیدا می‌کنند، این درد‌ها با استرس تحریک می‌شوند و به گونه‌ای هستند که شب‌ها بیمار را از خواب بیدار نمی‌کنند، مبتلایان به این سندروم به اسهال خونی هم دچار نمی‌شوند.علت هنوز ناشناخته است اما به نظر می رسد در ارتباط با سیستم عصبی باشد در این بیماران کولون بیش از حد نرمال به سیگنالهای عصبی مغزی و محیطی واکنش نشان می دهد و لذا معمولا آغازگر علایم این سندروم یک تنش هیجانی ،اضطراب ویا استرس است ، گرچه برخی از انواع غذا ها هم می تواند دخیل باشد.

علائم سندرم روده تحریک پذیر

دردهای شکمی همراه دل پیچه که اغلب بعد از غذاخوردن بوجود می آید، اسهال یا یبوست و یا هردو به تناوب، نفخ و احساس افزایش گاز درون روده ها، عدم احساس دفع کامل از علائم شايع اين بيمارى هستند.

تشخیص سندرم روده تحریک پذیر

براى  تشخیص قطعی بیمار به سندروم روده تحریک پذیر کولونوسکوپی، آندوسکوپی، سونوگرافی و آزمایش‌های گوناگون مانند شمارش سلول‌های خونی و بررسی مارکرهای التهابی انجام می‌شوند، اگر بیمار زیر ۴۰ سال باشد، پزشک ۶۰ سانتی‌متر انتهای روده او را با دستگاه کولونوسکوپ می‌بیند و در صورتی‌که فرد بالای ۴۰ سال باشد، پزشک همه روده او را مشاهده می‌کند، همچنین اگر بیمار علائم قسمت فوقانی دستگاه گوارش مانند سوءهاضمه را داشته باشد انجام آندوسکوپی به او پیشنهاد می‌شود، وقتی تشخیص سندروم روده تحریک‌پذیر برای پزشک قطعی می‌شود  که پزشک اطمینان حاصل کند، فرد به ساير بیماری‌ها مانند کم‌خونی، اختلالات تیروئیدی و الکترولیتی دچار نیست.

درمان

دارو براى افراد مختلف با علائم مختلف متفاوت هست در برخى افراد ، يبوست غالب هست كه درمان با داروهاى كنترل يبوست و در افرادى كه اسهال شايعتر هست داروهاى كاهنده حركت روده ممكن است تجويز شود.

بخش ديگرى از درمان به مصرف داروهاى کاهنده اضطراب مرتبط هست. متأسفانه  برخى افراد تصور مى كنند مصرف اين گروه دارويى برايشان مفيد نيست.ورزش و فعالیت بدنی مناسب به تسکین علائم در مبتلایان به سندروم روده تحریک‌پذیر كمك می‌کند، همچنین از آنجایی‌که این بیماران اغلب با اختلالات اضطرابى هم مواجه هستند، مراجعه به روانپزشک و مشاور به آنها پیشنهاد می‌شود.

به مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر اطمینان داده مى شود که آنها در آینده به بیماری‌های بدخیم گوارشی مانند سرطان مبتلا نمی‌شوند، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.

به طور كلى، كنترل استرس،مصرف داروهاى كنترل اضطراب و حركات دستگاه گوارش و همينطور پروبيوتيكها در كنترل علائم مؤثر هستند.

شما می توانید هم اکنون از طریق سامانه طبینجا از متخصص گوارش ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید