علت سیاهی دور لب و روش‌های خلاصی از آن

0
46,753
سیاهی دور لب

تغییر رنگ اطراف دهان یا همان سیاهی دور لب یکی از تظاهرات شایع هایپرپیگمانتاسیون است. البته شما ممکن است شاهد این نواحی تیره پوستی به صورت تکه های کوچک در هر جایی از بدن تان باشید. تغییر رنگ نتیجه مستقیم افزایش تولید ملانین در پوست شما است.

اگر چه این شرایط معمولاً چندان جدی نیست، اما هایپرپیگمانتاسیون یا افزایش تولید رنگانه پوستی ممکن است به دلیل بیماری های زمینه ای، عادات سبک زندگی و داروها اتفاق بیفتد.

لکه های تیره لزوماً نیازی به درمان ندارند، اما برخی از افراد ممکن است بسته به اندازه لکه ها، این تغییر رنگ پوستی دور دهان را آزاردهنده بدانند. اگر با سیاهی اطراف لب دست به گریبان هستید برای پی بردن به علل آن با ادامه این پست طبینجا همراه ما باشید.

علت تیرگی دور لب

رنگ طبیعی پوست شما در اثر رنگدانه ای به نام ملانین ایجاد می شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، نوسانات هورمونی، داروها و برخی شرایط زمینه ای ممکن است تغییراتی را در تولید ملانین، به ویژه در ناحیه صورت ایجاد کنند. این تغییرات می توانند باعث ایجاد لکه های هایپر پیگمانته یا تیره در پوست شود که ممکن است خود را به صورت تغییر رنگ اطراف دهان نشان دهند.

ملاسما

ملاسما که با عنوان لک بارداری هم شناخته می شود، از لکه های قهوه ای تیره و قهوه ای مایل به خاکستری روی پیشانی، گونه ها و لب بالایی تشکیل شده است. ملاسماها معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی در زنان ایجاد می شوند. این موارد می تواند در دوران بارداری و همچنین در هنگام مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی یا درمان های جایگزینی هورمونی رخ دهد.

ملاسما اغلب در صورت، در نواحی مانند لب بالایی و چانه و همچنین گونه ها، بینی و پیشانی رخ می دهد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند لکه ها را بیشتر نمایان کند. این عارضه در مردان شیوع کمتری دارد و تخمین زده می شود 10 درصد از کل موارد ملاسما را تشکیل می دهد.

عوارض جانبی دارویی

در حالی که داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است باعث ملاسما شوند، داروهای دیگری نیز وجود دارند که می توانند خطر تیرگی دور لب را افزایش دهند. این موارد شامل:

  • درمان های جایگزین های هورمونی، به ویژه استروژن
  • داکسی سایکلین، نوعی آنتی بیوتیک که می تواند حساسیت به نور خورشید را افزایش دهد.
  • داروهای شیمی درمانی

قرارگیری در معرض نور خورشید

اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب و استفاده از برنزه کننده ها می‌تواند خطر ابتلا به لکه‌های تیره را با افزایش سن افزایش دهد. این موارد شامل لکه های پیری است که به عنوان لکه های خورشیدی یا لکه های کبدی نیز شناخته می شوند. این لک ها بیشتر در صورت، سینه و بازوها دیده می شوند. قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز می تواند ملاسما را تشدید کند.

اگر هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب از ناحیه دهان و لب ها صرف نظر کنید، با احتمال بیشتری در معرض خطر سیاهی دور لب قرار خواهید گرفت. شواهد جدید حاکی از این است که نور مرئی نیز در ایجاد ملاسما دخیل هستند.

آسیب به پوست

اگر آسیب جدی، آکنه، سوختگی یا عفونت در اطراف دهان خود داشته باشید، ممکن است پس از بهبودی پوست دچار لکه های قهوه ای یا سیاه دور لب خود شوید. که به آن هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب نیز گفته می شود. این تغییر رنگ یا سیاهی دور لب مرتبط با التهاب معمولاً پس از چند ماه محو می شود.

این نوع تغییر رنگ همچنین می تواند شامل درماتیت ناشی از لیس زدن مدام لب یا درماتیت تماسی ناشی از بالم لب و خمیر دندان باشد.

کمبود ویتامین

تغییرات رنگدانه پوست ممکن است با کمبود ویتامین‌ها از جمله ویتامین B12 و ویتامین D مرتبط باشد. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که کمبود ویتامین D در افراد مبتلا به ملاسما نیز مشهود است.
کمبود ویتامین D به احتمال زیاد به دلیل عامل ثانویه دوری از نور خورشید است، زیرا آفتاب ملاسما را تشدید می کند.

افراد در معرض تیرگی دور لب

افرادی که پوست تیره دارند به طور کلی بیشتر در معرض ابتلا به سیاهی اطراف لب هستند. این شرایط به دلیل نرخ بالاتر تولید ملانین در مقایسه با پوست روشن است.

با افزایش سن، ممکن است لکه های بیشتری را در اطراف صورت، قفسه سینه و سایر مناطقی که بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار دارند، مشاهده کنید. اگر در این ناحیه از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید، خطر تغییر رنگ پوست اطراف دهان در اثر آسیب آفتاب بیشتر خواهد بود.

ممکن است متوجه شوید که تغییر رنگ اطراف دهان در طول ماه های تابستان بدتر می شود. این وضعیت احتمالاً به دلیل قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید است که می تواند تولید ملانین بیشتری را تحریک کند و افزایش قابل ملاحظه رنگ اطراف دهان را دامن بزند.

درمان سیاهی اطراف دهان

درمان تیرگی اطراف دهان در مقایسه با سایر نواحی صورت، به دلیل ماهیت ظریف پوست این ناحیه، ممکن است دشوارتر باشد. با این حال، گزینه های درمانی موثر شامل درمان های خانگی و درمان پزشکی توسط متخصص پوست است.

درمان خانگی تیرگی دور لب

  1. اگر اقدامات محافظتی در برابر آفتاب از جمله استفاده روزانه از ضد آفتاب را انجام دهید، ممکن است لکه های تیره تا حدودی محو شوند. هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب اغلب ناحیه دهان از این قاعده مستثنی می ماند، بنابراین حتماً این کار را روزانه انجام دهید و در صورت نیاز دوباره استفاده کنید.
  2. از آلوئه ورا استفاده کنید. ژل آلوئه ورا یا عصاره های تازه آن را روی نواحی تیره پخش کنید. این کار پوست شما را مرطوب کرده و به بهبودی آن کمک می کند. اگر پوست شما به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید تیره شده باشد، آلوئه ورا بسیار مفید خواهد بود.
  3. از اسکراب بلغور جو دوسر استفاده کنید. با 1 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر، 1 قاشق چایخوری آب گوجه فرنگی و 1 قاشق چایخوری ماست یک اسکراب آماده کنید. این مواد را خوب مخلوط کرده سپس اسکراب را به آرامی به مدت 3-5 دقیقه روی پوست خود بمالید. بعد از 15 دقیقه آن را بشویید.
  4. از خیار رنده شده و آبلیمو استفاده کنید. مقدار نسبتاً مساوی از هر یک از این مواد را به اندازه کافی به منظور پوشاندن ناحیه تیره استفاده کنید. مخلوط را در اطراف دهان خود پخش کنید و اجازه دهید 20 دقیقه روی صورت شما باقی بماند سپس آن را با آب گرم بشویید. این درمان ممکن است به بهبود پوست شما کمک کند.
  5. سرم‌های لایه‌بردار و روشن‌کننده پوست حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C هستند که ممکن است به کاهش ظاهر تیرگی اطراف دهان کمک کنند. با این حال، لکه ها ممکن است به زودی پس از توقف استفاده از این روش ها مجددا عود شوند.
  6. رتینوئیدها و هیدروکینون نیز ممکن است به روشن شدن پوست شما کمک کنند. از این محصولات به تدریج استفاده کنید، از یک روز در میان با عادت کردن پوست به آنها شروع کنید.
  7. این محصولات عاری از عوارض نیستند. بنابراین قبل از استفاده از ویتامین E برای پوست خود، یک تست پوستی انجام دهید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. مقداری از آن را داخل آرنج خود بمالید و 48 تا 72 ساعت قبل از ادامه کار صبر کنید.
  8. رتینوئیدها معمولاً باعث خشکی و تحریک پوست می شوند. سایر عوارض جانبی ممکن است شامل قرمزی، خارش و لایه برداری پوست باشد. هیدروکینون ممکن است باعث قرمزی یا خشکی اولیه شود.

درمان پزشکی

اگر به دنبال حذف دائمی تغییر رنگ پوست اطراف دهان خود هستید، متخصص پوست ممکن است یکی از گزینه های زیر را توصیه کند:

  • رتینوئیدهای تجویزی یا هیدروکینون
  • آزلائیک اسید برای کاهش تغییر رنگ و التهاب
  • اسید کوجیک برای ملاسما و لکه های پیری
  • لیزر درمانی لکه های تیره
  • لایه برداری شیمیایی برای کمک به لایه برداری پوست و کاهش ظاهر رنگدانه ها

منبع

اگر درباره تیرگی دور لب خود نیازمند دریافت راهنمایی های دقیق تری هستید می توانید با متخصصین پوست طبینجا در ارتباط باشید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید