علل درد دور ناف در کودکان و بزرگسالان

0
72,884
درد دور ناف در کودکان و بزرگسالان

علل درد دور ناف در کودکان و بزرگسالان موارد مختلفی را شامل می‌شود. تشخیص علت درد دور ناف بسته به شرح حال و معاینه شکم دارد و پزشک با کمک شح حال، معاینه و آزمایشات و تصویربرداری می‌تواند به علت درد دور ناف شکم پی ببرد.

به طور طبیعی و در حالتی که فرد دچار بیماری نیست بدن دردی را احساس نمی‌کند اما به محض ایجاد اختلال در سلامتی فرد، مکانیسم درد فعال شده تا ما را از عامل آسیب‌دهنده را مطلع کند. از جمله قسمت‌هایی از بدن که به طور نرمال دردی را احساس نمی‌کند ناف است درد در این قسمت از بدن چه در بزرگسالان و چه در کودکان ممکن است حامل پیامی هشدار دهنده و سطحی و یا حتی جدی و خطرناک باشد به محض احساس درد در این ناحیه از بدن حتما به پزشک متخصص غدد و گوارش مراجعه کنید و از اقدامات خودسرانه بپرهیزید.

با ما تا انتهای این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا همراه باشید تا به پاسخ برخی سوالات خود درباره‌ی درد دور ناف و درون ناف برسید.

درد دور ناف (periumbilical pain) چگونه است؟

درد ناف در قسمت‌های مختلفی  از ناف از جمله بالا، پایین، کنار سمت چپ ناف، کنار سمت راست ناف و دور ناف رخ می‌دهد که هر کدام می‌تواند نشانه‌ی بیماری و آسیب‌ خاصی در بدن باشد.

درد دور ناف در بزرگسالان

علت درد دور ناف در کودکان و بزرگسالان چیست؟ (درد دور ناف نشانه‌ی چیست؟) 

درد ناف  دلایل مختلفی دارد و می‌تواند از مشکلات کوچک و خفیف تا مشکلات جدی و خطرناک متغیر باشد که گاهی برای برطرف کردن این مشکل فرد نیاز به عمل جراحی دارد در ادامه‌ی مقاله از جمله‌ی دلایل مختلف و شایع درد دور ناف را ذکر می‌کنیم.

 فتق ناف

در بعضی مواقع به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی در هنگام بلند کردن اجسام سنگین، کار کردن و سرفه‌های مکرر با شدت زیاد، چاقی، بارداری و ایستادن بیش از حد و از طرفی ضعیف بودن عضلات داخل شکم ممکن است محتویات شکم از بین این عضلات بیرون بزند و ایجاد فتق ناف کند که باعث برآمدگی در نواحی اطراف ناف و درد می‌شود. این عارضه در نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگسالان رخ می‌دهد و بهترین و تنها راه درمان آن عمل جراحی است.

 آپاندیسیت

آپاندیسیت یعنی به وجود آمدن التهاب و عفونت در زائده‌ی آپاندیس. درد آپاندیسیت عموما به صورت تدریجی از دور ناف آغاز شده، به مرور زمان این درد بیشتر شده و به سمت راست و زیر شکم می‌رود، با فشار آوردن به این ناحیه درد بیشتری را احساس می‌کنید.

تنها راه درمان آپاندیسیت عمل جراحی آپاندکتومی است که در آن زائده‌ی آپاندیس برداشته می‌شود. علائم آپاندیسیت شامل تهوع، استفراغ، تب، بی‌اشتهایی، نفخ یا التهاب شکم و یبوست یا اسهال است. برای مطالعه بیشتر در این مورد مقاله علایم آپاندیسیت و تشخیص آن را مطالعه کنید.

عفونت ناف

ناف نیز مانند هر عضوی از بدن ممکن است دچار عفونت شود که با افزایش میزان عفونت علائمی چون درد، تورم، قرمزی، التهاب، سوزش و خارش به وجود می‌آید. عفونت ناف به طور نرمال با داروها و پماد آنتی بیوتیک رفع می‌شود.

علت درد دور ناف در کودکان و بزرگسالان

سندروم روده‌ی تحریک پذیر یا IBS

سندروم روده‌ی تحریک پذیر بیماری شایعی در تمامی جوامع است، از دلایل اصلی آن می‌توان به فشارهای روحی و روانی و استرس اشاره کرد. سندروم روده‌ی تحریک پذیر باعث درد مزمن در اطراف ناف و ناحیه‌ی شکم می‌شود که ماهیت دل‌پیچه دارد و می‌تواند باعث اسهال و یا حالت تهوع شود، عموما با دفع مدفوع این علائم و دل پیچه از بین می‌رود. برای درمان IBS، معمولا داروهای ضد اضطراب و داروهای کاهنده حرکات روده تجویز می‌شود.

گاستروانتریت (Gastroenteritis)

گاستروانتریت بیماری التهاب روده‌ای – معده‌ای است که در اثر عفونت ویروسی و یا باکتریایی به وجود می‌آید که منجر به تب، لرز، اسهال، استفراغ، درد شکمی در ناحیه‌ی ناف و اطراف آن و گرفتگی عضلات می‌شود.

این بیماری معمولا از غذا یا نوشیدنی آلوده یا تماس نزدیک با فردی که قبلا آلوده شده است به وجود‌ می‌آید. گاستروانتریت به غیر از موارد خاص و حاد معمولا درمان خاصی ندارد و بیشتر با روش آب درمانی آن را درمان می‌کنند.

انسداد روده

گاهی ممکن است مسیر روده (روده بزرگ یا روده کوچک) به طور کامل ویا نسبی مسدود شود در این حالت به علت بسته شدن مسیر روده، محتویات روده در شکم باقی می‌ماند. انسداد روده در اثر چسبندگی‌های شکمی، پیچ خوردگی‌های روده، غده‌های روده، گره خوردن روده، فتق روده، کرم روده، آبسه‌های داخل شکمی و سنگ کیسه صفرا رخ می‌دهد.

علائمی که فرد آن‌ها را تجربه می‌کند شامل حالت تهوع، استفراغ، دل درد و عدم توانایی دفع گاز یا مدفوع است. تنها راه درمان انسداد روده عمل جراحی است، از هر گونه درمان خانگی بپرهیزید زیرا ممکن است منجر به وخیم‌تر شدن شرایط بیمار و یا حتی مرگ او شود.

زخم معده یا دوازدهه

از علل درد دور ناف زخم معده یا دوازدهه است که به زخم پپتیک نیز معروف است. این بیماری می‌تواند با درد بالای شکم یا دور ناف، تهوع، سوزش سر دل، نفخ و بی اشتهایی همراه باشد.

پانکراتیت

پانکراتیت یعنی التهاب لوزالمعده یا پانکراس. معمولاً با درد بالای شکم (اپیگاستر) ظاهر می‌شود اما می‌تواند خود را با درد دور ناف نیز نشان دهد. درد دور ناف در پانکراتیت شدید و خنجری است و با خم شدن به جلو بهتر می‌شود. تهوع، استفراغ و تب گاهی با آن همراه هستند.

شایع‌ترین دلایل ابتلا به پانکراتیت عبارتند از: مصرف زیاد مشروبات الکلی، سنگ صفرا، بالا بودن سطح تری‌گلیسرید و کلسیم در خون و سیگار کشیدن. درمان پانکراتیت بسته به این اینکه بیماری از نوع حاد باشد یا مزمن از رژیم غذایی تا جراحی متغیر است.

کلام آخر

درد دور ناف از جمله مشکلاتی به شمار می‌رود که تعداد زیادی از افراد با آن مواجه شده‌اند.  بروز درد در اطراف ناف می‌تواند بنابر دلایل مختلفی از جمله مواردی که در ابتدای مقاله ذکر کردیم رخ دهد.

گاهی بروز این درد کاملا سطحی بوده و بعد مدت کوتاهی از بین می‌رود، گاهی اوقات نیز درد اطراف ناف می‌تواند مشکلات جدی‌تری را به شما هشدار دهد. ضروری است که در این مواقع به یک پزشک متخصص غدد و گوارش مراجعه کنید.

از شما عزیزان ممنونیم که تا پایان این مقاله از سایت نوبت‌دهی پزشکی طبینجا همراه ما بودی امیدواریم تمامی این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

سوالات متداول درباره‌ی علل درد ناف در کودکان و بزرگسالان

درد زیر ناف در کودکان نشانه‌ی چیست؟

درد زیر ناف و زیر شکم ممکن است نشانه‌ی بیماری‌هایی از جمله آپاندیسیت، کولیت (تورم روده بزرگ)، التهاب روده‌ها، عفونت کلیه، احتباس ادرار( جمع شدن ادرار و ناتوانی در دفع آن)، سنگ کلیه، تجمع گاز در شکم، یبوست و سندروم روده‌ی تحریک پذیر باشد.

برای درد و سوزش اطراف ناف چه کنیم؟

بهداشت پوست ناحیه رو مراعات کنید، ناف و پوست شکم رو خشک و تمیز نگه دارید اگه علائم دیگری پیدا کردید به پزشک متخصص غدد و گوارش مراجعه کنید.

سوزش دور ناف کودکان نشانه‌ی چیست؟

اگر کودک شما احساس سوزش، خارش و درد درون و یا اطراف ناف دارد و یا حتی اطراف ناف او کمی قرمز و ملتهب شده احتمالا دچار حساسیت یا عفونت شده است برای اقدام اولیه درون و اطراف ناف را شسته و ضدعفونی کنید و در صورت عدم بهبودی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آیا ممکن است درد دور ناف باعث حالت تهوع شود؟

بله، با توجه به انواع آسیب و بیماری مرتبط با درد ناف که در ابتدای مقاله توضیح داده شد ممکن است فرد همراه با درد ناف حالت تهوع را نیز تجربه کند.

علت درد دور ناف قبل از پریودی چیست؟

درد دور ناف می‌تواند یکی از علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) یا تجمع مایعات بین سلولی و تجمع گازهای روده‌ای در اثر افزایش هورمون پروژسترون باشد. در هر صورت درد دور ناف قبل از پریودی می‌تواند در هر فردی رخ دهد و مسئله‌ی نگران کننده‌ای نیست.

علت درد دور ناف در زنان چیست؟

درد دور ناف در زنان در اثر دلایل مختلفی از جمله تخمک گذاری، کیست تخمدان (کیسه‌ای از مایع در تخمدان) ، فیبروم رحم (تومورهای خوش خیم در رحم)، بارداری و سرطان تخمدان رخ می‌دهد.

ممکن است درد دور ناف نشانه‌ی سرطان باشد؟

بله، در موارد نادر ممکن است علت درد درون و اطراف ناف سرطان بدخیم و یا خوش خیم باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین نوبت دکتر گوارش بگیرید.

5/5 - (13 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید