بیماری‌هایی که علائم افسردگی را تقلید می‌کنند

0
1,954
24033.jpeg alt_text
24033.jpeg caption

تشخیص افسردگی

افسردگی که یکی از بیماری‌های شایع روزگار ماست، علائم بسیار گسترده ای را نشان می‌دهد که می‌تواند تشخیص این بیماری را دشوار سازد. همینطور برخی بیماری‌ها ممکن است علائم این بیماری را تقلید کنند. بهتر است پزشک برای اینکه تشخیص افسردگی را برای فرد معین کند، ابتدا احتمال وجود این بیماری‌های مقلّد را در فرد بررسی کند. برخی اوقات نیز ممکن است این بیماری‌ها، به همراه افسردگی در فرد وجود داشته باشد.

علائم افسردگی

کاهش مود یا خُلق که یکی از علائم اصلی بیماری افسردگی ماژور است، به معنای این است که فرد در بیشتر زمان‌ها احساس غم و اندوه دارد. این علامت مهم، می‌تواند در برخی بیماری‌های جسمی نیز دیده شود. ضعف و خستگی، کمبود انرژی و زود خسته شدن نیز از علائمی است که در بسیاری بیماری‌ها دیده می‌شود. از دیگر علائم افسردگی نیز افت عملکرد ذهن، کاهش توانایی حافظه و کاهش تمرکز است. افسردگی می‌تواند باعث افت عملکرد فرد در زمینه تحصیلی، شغلی، اجتماعی و خانوادگی شود و فرد نتواند عملکرد همیشگی خود را در محیط های گوناگون زندگی خود داشته باشد.

بیماری‌های شبیه به افسردگی

بیماری‌هایی که علائم افسردگی را تقلید می‌کنند

  • بیماری‌های دستگاه عصبی

در بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر، علائم خلق پایین می‌تواند دیده شود. بیماری‌های پارکینسون، هانتینگتون، ام اس (مالتیپل اسکلروزیس)، سکته مغزی و صرع نیز می‌توانند خود را با علائم افسردگی مثل اختلال خلق، خلق پایین و گوشه گیری نشان دهد و با افسردگی اشتباه گرفته شود.

  • آنمی (کم خونی)

علائم کم خونی می‌تواند ریزش مو، کم بودن انرژی، خستگی زودرس و کاهش توانایی حافظه و تمرکز باشد. فرد ممکن است به علت کمبود انرژی و خستگی زودرس دچار گوشه گیری و کاهش عملکرد تحصیلی، شغلی و اجتماعی شود و این علائم می‌تواند با علائم افسردگی اشتباه گرفته شود.

  • کمبود ویتامین ب 12

کمبود ویتامین ب12 نیز می‌تواند باعث نوعی کم خونی شود و با علائم ضعف، خستگی و گزگز اندامها خود را نشان دهد.

  • کمبود ویتامین دی

برخی از علائم کمبود ویتامین دی، ضعف، خستگی، ضعف عضلانی، درد استخوان، گرفتگی عضلانی، و اختلالات مود مانند افسردگی است که ممکن است علائم افسردگی شدید را تقلید کند.

  • کم کاری تیروئید

هایپوتیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید می‌تواند علائم ضعف، خستگی، نبود تمرکز، کم شدن توانایی حافظه، کم شدن قدرت ذهنی و افت تحصیلی، شغلی و اجتماعی را ایجاد کند که مشابه علائم افسردگی ماژور هستند.

  • پرکاری تیروئید

اضطراب، بی‌قراری، کاهش تحمل و حوصله، لرزش دست، تپش قلب، ضعف عضلانی و کاهش وزن از علائم پرکاری تیروئید و تیروتوکسیکوز هستند که می‌تواند با برخی از انواع افسردگی اشتباه گرفته شود.

  • مشکلات مرتبط با مواد مخدر

مصرف یا سوءمصرف برخی مواد مخدر یا اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند باعث اختلالات مود و افت عملکرد تحصیلی، شغلی و اجتماعی فرد شوند.

  • بیماری‌های خواب

بیماری‌های خواب مانند آپنه انسدادی خواب باعث کاهش کیفیت خواب می‌شوند. در آپنه خواب به دلیل قطع مکرر تنفس درحین خواب، فرد نمی‌تواند خواب عمیق و باکیفیتی داشته باشد. درنتیجه فرد دچار آپنه شبانه در طول روز خواب آلود، خسته و کم انرژی است و ممکن است دچار کاهش مود شود.

  • سایر بیماری‌های روانی

بیماری دوقطبی، بیماری‌های سایکوتیک مانند اسکیزوفرنی، اختلالات شخصیتی، اختلالات انطباقی، مشکلات اضطرابی، اختلال هراس (پنیک) می‌توانند علائم اختلال مود را ایجاد کند و در تشخیص افتراقی افسردگی ماژور قرار گیرند.

  • عوارض دارویی

برخی داروها ممکن است در فرد تغییرات مود ایجاد کنند. مثلا داروهای خواب آور، شل کننده عضله، داروهای سرکوب کننده اشتها، داروهای کورتونی و غیره.

  • اختلالات هورمونی

بیماری کوشینگ، پرولاکتینوما، کم کاری و پرکاری تیروئید و پرکاری پاراتیروئید احتمال زیادی برای ایجاد تغییرات مود و علائم مشابه افسردگی دارند.

بیماری های عفونی

  • بیماری HIV، لایم، سفلیس، مونونوکلئوز از جمله بیماری‌های عفونی هستند که می‌توانند علائم افسردگی را نشان دهند.
  • سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن یا (Myalgic Encephalomyelitis) نوعی بیماری است که با خستگی عمیقی خود را نشان می‌دهد که با فعالیت بدتر می‌شود. علت دقیق این بیماری شناخته شده نیست اما پژوهشها نشان داده است که بعضی بیماری‌های ویروسی با این سندرم در ارتباط هستند. از نامدارترین علل سندرم خستگی مزمن، ابتلا به  ویروس کووید19 است!

  • لوپوس

لوپوس یا SLE نوعی بیماری التهابی خودایمنی است که خود را با راش‌ پروانه‌ای روی صورت، و اختلال در فعالیت سیستم‌های گوناگون بدن مانند کلیه، ریه، قلب، مغز و سیستم عصبی همراه است. سردرد، ضعف، بی‌حسی، اختلالات حافظه و تغییرات شخصیت و مود از علائم این بیماری است.

  •  فیبرومیالژیا

بیماری ای که با درد گسترده طولانی مدت در نقاط خاصی از بدن خود را نشان می‌دهد و با علائم خستگی، مشکلات ذهنی، مشکل در خواب، اختلال عملکرد روزانه، اضطراب و افسردگی همراه است. علت دقیق این بیماری شناخته شده نیست اما احتمالا به اختلال در تجزیه تحلیل درد یا حساسیت به درد در مغز مربوط است.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک عمومی ما نوبت بگیرید.

 

منابع:

https://emedicine.medscape.com/article/235980-overview#a1

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/15050-vitamin-d–vitamin-d-deficiency

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید