عوارض طولانی‌ مدت کرونا پس از بهبودی

0
1,307
173006.jpeg alt_text
173006.jpeg caption

عوارض طولانی‌ مدت کرونا

ویروس نوپدید کرونا با گسترش سریع در سراسر جهان افراد زیادی را مبتلا کرده است و رفتارهای عجیب این ویروس همگی را به شگفتی واداشته است. یکی از ویژگی‌های ویروس کووید19، عوارض بلند مدت آن بعد از بهبودی و پایدار ماندن علائم کرونا است. جالب است که بدانید عوارض طولانی ‌مدت کرونا مختص به ویروس کووید19 نیست و سایر اعضای خانواده کرونا نیز چنین علائم بلند مدتی را نشان داده اند. در مطالعه ای روی مبتلایان به ویروس سارس (SARS) که از خانواده ویروس کرونا است، دانسته شد که افراد مبتلا به این ویروس تا دو سال بعد از بهبودی هنوز دچار اختلال شدید در توانایی فعالیت ورزشی داشتند. مطالعه دیگری نشان داد که 40 درصد مبتلایان به سارس تا 3.5 سال بعد همچنان به خستگی مزمن دچار بودند.

 

عوارض بعد از کرونا

ویروس کووید 19 که در ابتدا تصور می‌شد تنها ریه‌ها را مبتلا می‌کند، به تدریج قابلیت خود را در درگیر کردن سایر اعضای بدن مثل دستگاه گوارش، کبد، اعصاب، پوست، کلیه‌ها و غیره نشان داد. درگیری این اعضا ممکن است به عوارض طولانی ‌مدت کرونا منجر شود. علاوه بر این در بعضی افراد برخی از علائم کرونا تا مدتها بعد از بهبودی با فرد همراه است.

 

علائم کرونا بعد از بهبودی

حتی در افراد مبتلا به نوع خفیف کرونا، برخی علائم تا مدتی برای فرد به یادگار می‌ماند. طبق مطالعه ی مرکز کنترل و پیشگیری آمریکا ( CDC) بیست درصد  افراد جوان مبتلا به کووید 19، بیان کرده اند که 2 تا 3 هفته بعد از بهبود هنوز به وضعیت طبیعی سلامتی خود برنگشته اند.  هرچند علائم کرونا معمولاً طی دو هفته بهبود می‌یابند اما در برخی بیماران تا 6 هفته پایدار می‌ماند. علائمی که پایداری آنها بعد از بهبودی در بیماران مبتلا به کووید19 بیشتر گزارش شده است:

خستگی

کم آوردن نفس

سرفه

درد مفاصل

درد قفسه سینه

سردرد

بدن‌درد

اسهال یا تهوع

درد شکم

گیجی

از دست دادن حس بویایی و چشایی و احساس مزه ی عجیب در دهان

طبق گزارش CDC افراد مبتلا به فشار خون بالا، چاقی یا بیماری‌های روانی بیشتر دچار علایم و عوارض طولانی ‌مدت کرونا می‌شوند.

 

سندرم پس از کووید -19 (post COVID-19 syndrome)

بیایید کمی دقیقتر به به عوارض کرونا بعد از بهبودی نگاه کنیم. در مطالعه ی جالبی در انگلیس تعدادی از دانشمندان که پیشتر بر روی علائم پس از بهبودی از ویروس سارس کار کرده بودند، بیان کردند که بین علائم کووید و ویروس سارس بعد از بهبودی شباهت هایی وجود دارد که به آن اسم «سندرم خستگی مزمن/انسفالومیلیت ( (Encephalomyelitisبا درد عضلانی» دادند. مشخصات این سندرم احساس خستگی طولانی مدت، درد عضلانی، افسردگی و اختلال خواب بود. این دانشمندان بیان کردند که علت این سندرم اختلالی است که ویروس سارس و کووید19 در تخلیه مایع لنف از بخشی از مغز ایجاد می‌کند که باعث اختلال عملکرد مغز و برخی عوارض طولانی‌ مدت کرونا می‌شود.

 

انواع شدیدتر عوارض طولانی‌ مدت کرونا 

عوارض جدی‌تر کووید 19 بعد از بهبودی که ناشی از درگیری ارگان‌ها و اعضای بدن هستند، شامل موارد زیر است. لازم به یادآوری است که نوع وخیم عوارض کرونا بیشتر در افراد دچار نوع شدید و بحرانی کووید 19 پدیدار می‌شود:

 

عوارض طولانی‌ مدت کرونا پس از بهبودی

 

 

عوارض قلبی عروقی کرونا

 

  • التهاب عضله قلب (میوکاردیت)
  • نارسایی قلبی
  • سکته بر اثر لخته

 

عوارض تنفسی کرونا

 

  • کاهش ظرفیت و توانایی ریه
  • آمبولی ریه در اثر لخته

 

عوارض کرونا در کلیه

  • نارسایی کلیه

 

عوارض پوستی کرونا

  • دانه‌های پوستی
  • ریزش مو بعد از کرونا

 

عوارض عصبی کرونا

  • از دست دادن حس بویایی و چشایی تا مدتها
  • مختل شدن خواب
  • مشکل در تمرکز و تفکر (به آن گیج ومنگی ذهن یا Brain fog هم می‌گویند)
  • مشکل در حافظه
  • مشکلات ناشی از لخته مثل سکته مغزی
  • تشنج
  • دلیریوم (روان‌آشفتگی)

 

عوارض روانی کرونا

  • افسردگی 
  • اضطراب
  • اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD یا Post traumatic stress disorder)

 

درمان عوارض طولانی‌ مدت کرونا

هرچند هنوز درمان خاصی برای عوارض کرونا یافت نشده است، اما پیشنهادهایی وجود دارد. بهتر است فرد مبتلا حتماً در دوره ی بیماری استراحت کند و تا زمان بازگشت به توان طبیعی از فعالیت سنگین دوری کند.

 

از دست دادن حس بویایی و چشایی

بو کردن رایحه‌های تند مثل لیمو، اکالیپتوس و رزماری، انجام بازتوانی یا فیزیوتراپی بویایی

 

سرفه مزمن بعد از عفونت

شربت‌های گیاهی ضد سرفه، شربت عسل و آبلیمو، داروهای ضد حساسیت و ضد التهاب

 

تنگی نفس

اسپری های تنفسی در صورت تجویز پزشک متخصص

 

سندرم خستگی مزمن

در مطالعه ی جالب دانشمندان انگلیسی، آنها علائم یک فرد مبتلا به سندرم خستگی مزمن/ انسفالومیلیت بعد از کرونا را با کمک ماساژ دستی مسیرهای لنفاوی کمر و کمک به جریان بهتر مایع لنف، معالجه کردند.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص عفونی ما نوبت بگیرید.

 

منابع:

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/risk-comms-updates/update-36-long-term-symptoms.pdf?sfvrsn=5d3789a6_2

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/long-term-effects.html

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6930e1.htm

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7320866/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7422836/

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید