عوامل تشدید کننده ریفلاکس معده چیست؟

0
13,243
694892.jpeg alt_text
694892.jpeg caption

عوامل تشدید کننده ریفلاکس معده چیست؟

بازگشت اسید معده و مواد غذایی از معده به مری ریفلاکس معده گفته می‌شود. نشانه‌های متداول بازگشت معده‌ای  سوزش سر دل، درد قفسه سینه (پشت جناغ) و بوی بد دهان و احساس ترش کردن است. یک پنجم ایرانی‌هامبتلا به ریفلاکس معده هستند، یعنی حداقل هفته‌ای یک یا دو بار ترش می‌کنند

علل مختلفی مانند شل بودن اسفنگتر تحتانی مری یا ضعف انتهای مری موجب این آسیب می‌شود.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به ریفلاکس معده هستند؟

افرادی که اضافه وزن دارند، وعده‌های غذایی حجیم می‌خورند، لباسهای تنگ می‌پوشند یا سیگار می‌کشند بیشتر در معرض خطر هستند.

عوامل تشدید کننده ریفلاکس معده چیست؟

نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های دارای کافئین یا دارای اسید مثل کاکائو، قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار و مرکبات (پرتقال، لیموترش و …) باعث تشدید این بیماری می‌شود. همچنین مصرف الکل، کشیدن سیگار، مصرف مواد مخدر، دراز کشیدن بعد از غذا، مصرف حجم زیادی از مایعات همراه با غذا و مصرف غذاهای چرب، برگشت اسید را تشدید می‌کند.

بیماران همچنین باید از مصرف غذاهای تند و سبزیجاتی مثل پیاز، سیر و نعناع اجتناب کنند. بالا بردن ارتفاع بالاتنه بدن نسبت به پایین‌تنه هنگام دراز کشیدن و خواب می‌تواند از برگشت اسید معده به مری جلوگیری کند.

شایعترین مشکل موجود در نوزادان چیست؟

ریفلاکس معده به عنوان شایعترین مشکل گوارشی در شیرخواران شناخته می‌شود اوج علایم مربوط به حدود سه ماهگی شیرخوار می‌باشد و تا پایان دو سالگی بسیاری از کودکان علایم بهبودی کامل را نشان خواهند داد و درصدی از کودکان مبتلا به عوارض پایدار تنفسی و گوارشی می‌گردند که از شایعترین آن‌ها آسم ، نرمی حنجره ، حملات مکرر لارنژیت (خروسک) و زخمهای ناحیه انتهای مری می‌باشند. در واقع نیمی از کودکان مبتلا به آسم کودکی، سابقه ریفلاکس معده را دارا می‌باشند.

نقش وراثت  در ایجاد آن به خوبی شناخته شده می‌باشد بدین معنی که این بیماری از طریق ژنتیکی و با توارث غالب از والدین به فرزندان انتقال میابد؛ و در نوزادان یک خانواده تکرار می‌گردد.

مصرف برخی آنتی بیوتیکها مانند اریترومایسین نیز به عنوان عامل ایجادکننده یا تشدیدکننده نام برده می‌شود.

در صورت عدم درمان ریفلاکس معده چه اتفاقاتی ممکن است رخ بدهد؟

در طولانی مدت اسید معده می تواند منجر به تورم و التهاب مخاط مری شده و در صورت عدم درمان در طی سالیان طولانی،می تواند این سلولهای ملتهب به سمت سرطانی شدن پیش بروند،به طوری که بر اساس آمار جهانی،علت ۸۰ درصد آدنوکارسینوم مری،ریفلاکس می باشد.

برای درمان ابتدا رعایت رژیم غذایی ضروری هست و در موارد شدید لازم‌هست تحت نظر پزشک از داروهای آنتی اسید معده استفاده کرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید