فرق بین کامپوزیت و لمینت دندان در چیست؟

0
3,280
772807.jpeg alt_text
772807.jpeg caption

فرق بین کامپوزیت و لمینت چیست؟

 

از مواد مختلفی برای برطرف کردن خوردگی و شکستگی دندانها استفاده می شود.دو نوع معروف در حال حاضر،کامپوزیت و لمینت سرامیکی هستند. خوبه توجه کنید که هر دوی این مواد برای ترمیم دندان مفید هستند و تفاوتهایی در قیمت و طول عمر دارند.سرامیک ها نسبت به کامپوزیت ،درخشنده تر و شفاف تر هستند. لمینت های سرامیکی همچنین بسیار به ندرت دچار تغییر رنگ و سایش می شوند و از طرفی نیازی به پولیش مداوم و مراقبت های دوره ای نسبت به کامپوزیت ها  ندارند.کامپوزیت به طور شیمیایی به دندان متصل می شود و بر خلاف لمینت سرامیکی نیازی به تراش دندانها وجود ندارد.  کاربرد اصلی هر دو یکیه اما هرکدام مزایا و معایب خاص خود را نیز دارند و هر فرد با توجه به شرایط مالی و بهداشت دهان و دنانش باید ماده مناسب را انتخاب کند.

از مزایای کامپوزیت به چه مواردی می توان اشاره کرد؟

رنگ کامپوزیت به خوبی قابل تطابق با دندان است و به خصوص برای دندانهای پیش مناسب است.همچنین، چند کاره است و برای پر کردن بخشهای ترک خورده هم مناسب است.کامپوزیت به طور شیمیایی به دندان متصل می شود و بر خلاف لمینت سرامیکی نیازی به تراش دندانها وجود ندارد.

یکی از مزایای سرامیک، عدم تغییر رنگ آن در طول مدت استفاده هست. همچنین سرامیک ها نسبت به کامپوزیت ،درخشنده تر و شفاف تر هستند. لمینت های سرامیکی همچنین بسیار به ندرت دچار تغییر رنگ و سایش می شوند و از طرفی نیازی به پولیش مداوم و مراقبت های دوره ای نسبت به کامپوزیت ها  ندارند. لمنیت های سرامیکی بسیار نازک تر از کامپوزیت ها می باشند اما نسبت به آنها شفاف تر و طبیعی تر به نظر می رسند.

طول عمر و عدم تغییر رنگ کامپوزیت دندان رابطه مستقیم با رعایت بهداشت دهان و همچنین مراقبت های فردی دارد. ترک کردن برخی از عادت های غذایی مثل گاز زدن غذاهای سفت و ته دیگ، جویدن یخ  طول عمر درمان را افزایش میدهد.

 

وقتی لمینت سرامیکی توسط دندانپزشک مجرب به درستی و دقت طراحی شده و با دقت کافی روی دندان قرار بگیرد هرگز از دندان جدا نمیشود. ولی این امکان وجود دارد که لمینت دندان دچار شکستگی یا لب پریدگی شود. که البته طراحی و نصب دقیق، احتمال شکستگی یا لب پریدگی را کاهش میدهد. دندان ترمیم شده با لمینیت به همان اندازه ممکن است دچارپوسیدگی شود که دندان طبیعی دچار میشود. همانطور که گفته شد کاربرد اصلی هر دو یکیه اما هرکدام مزایا و معایب خاص خود را نیز دارند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید