متخصص اطفال کیست و چه می کند؟

0
4,681
349780.jpeg alt_text
349780.jpeg caption

یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی که باید پیش از به دنیا آمدن کودکتان بگیرید، انتخاب متخصص اطفال مناسب برای او است. اما پیش از انتخاب بهتر است بدانید متحصص اطفال کیست و دقیقا چه کار می‌کند. 

در متن پیش رو قصد داریم شما را با متخصص اطفال و وظایف وی آشنا کنیم. 

در این مقاله می‌خوانید:

متخصص اطفال کیست؟

متخصص اطفال چه می‌کند؟

انواع متخصصین اطفال

متخصص اطفال چگونه با تیم زایمان همکاری می‌کند؟

چرا به متخصص اطفال نیاز داریم؟

چه زمانی به متخصص اطفال مراجعه کنیم؟

 

 

متخصص اطفال کیست؟

متخصصین اطفال کسانی هستند که وضعیت سلامتی کودک شما را مدیریت می‌کنند. از جمله سلامت جسمانی و وضعیت روحی کودک. متخصصین اطفال در زمینه‌ی شناخت و درمان بیماری‌های کودکان کارآزموده شده و به درمان بیماری‌های کودکان از موارد خفیف گرفته تا موارد شدید می‌پردازند. کودکان در هر سنی و طی رشد ممکن است با مشکلات یا ناهنجاری‌های مختلفی روبه رو شوند. متخصصین اطفال بیماری‌های مرتبط با هر گروه سنی را می‌شناسند و قادر به تشخیص و درمان آن‌ها هستند.

در کشور ایران لازم است پس از طی دوره‌ی هفت ساله‌ی پزشکی عمومی فرد در آزمون دوره‌ی دستیاری یا همان تخصصی پزشکی شرکت کند. پس از آن در صورت قبولی در رشته‌ی دستیاری اطفال لازم است به مدت 3 تا 4 سال در این رشته مشغول به تحصیل شوند. متخصصین اطفال می‌توانند پس از اتمام دوره‌ی دستیاری در رشته‌های مختلف مدرک فلوشیپ یا فوق تخصص را دریافت کنند. 

 

 

متخصص اطفال چه می‌کند؟

متخصصین اطفال طیف وسیعی از فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌ی سلامت را انجام می‌دهند. از انجام تست‌های غربالگری سلامت گرفته تا تشخیص و درمان بیماری‌های پیچیده. 

متخصصین اطفال عموما فعالیت‌های زیر را انجام می‌دهند:

معاینه‌ی فیزیکی کودک

انجام واکسیناسیون

درمان آسیب‌ها از جمله شکستگی‌ها و در رفتگی‌ها

ارزیابی سلامت روحی و اجتماعی طفل

تجویز داروها از جمله مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها

تشخیص و درمان طیف وسیعی از بیماری‌های اختصاصی اطفال

ارجاع خانواده‌ها به متخصص اطفال دیگر در صورت نیاز

برخی متخصصین ممکن است در حوزه‌ی تخصصی اطفال کارآزموده شوند. برای مثال متخصص بیماری‌های قلب و عروق اطفال، در حوزه‌ی تخصصی بیماری‌های مرتبط با قلب و عروق فعالیت می‌کند و می‌تواند تست‌ها و درمان‌های اختصاصی این حوزه را در اختیار کودکان قرار دهد. متخصصین اطفال ممکن است در برخی حوزه‌های تخصصی دانش کافی نداشته و قادر به درمان برخی بیماری‌های پیچیده نباشند. در این صورت ممکن است کودک را به یک متخصص در حوزه‌ی مربوطه ارجاع دهند. 

 

 

انواع متخصصین اطفال

بسیاری از متخصصین اطفال در حوزه‌ی مراقبت‌های اولیه فعالیت می‌کنند. بررسی‌های روتین سلامت را انجام می‌دهند و توصیه به انجام کامل واکسیناسیون می‌کنند. با این حال ممکن است برخی متخصصین اطفال ادامه‌ی تحصیل دهند و به درمان تخصصی اطفال در سنین خاصی و یا با ناهنجاری‌های خاصی بپردازند. 

برخی از انواع متخصصین اطفال:

نوزادان: برای بررسی و درمان بیماری‌های مرتبط با دوران نوزادی متخصص می‌شوند. از جمله مواردی که نوزاد نارس و یا با ناهنجاری خاصی به دنیا می‌آید.  

آسم و آلرژی: به پیشگیری از واکنش‌های آلرژیک می‌پردازد که می‌تواند منجر به آسم، راش و یا شوک آنافیلاکسی شود.

قلب و عروق: تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی کودکان از جمله بیماری‌های مادرزادی و اختلال در ریتم طبیعی قلب.

غدد: تشخیص و درمان بیماری‌های حوزه‌ی غدد و متابولیسم از جمله دیابت و اختلالات رشد.

گوارش: درمان و تشخیص بیماری‌های گوارشی از قبیل رفلاکس، سندروم روده تحریک پذیر، شکم درد و سوء تغذیه.

مغز و اعصاب: شناخت و درمان بیماری‌های مرتبط با مغز و سیستم عصبی از جمله تومورها، میگرن و تشنج.

انکولوژی: درمان کودکانی که مبتلا به سرطان هستند.  

 

 

متخصص اطفال چگونه با تیم زایمان همکاری می‌کنند؟

زمانی که برای زایمان مراجعه می‌کنید، اکثر بیمارستان‌ها از شما می‌پرسند که متخصص اطفال دارید و یا خیر. کودک شما به محض به دنیا آمدن توسط یک متخصص اطفال معاینه می‌شود. ممکن است متخصص اطفالی باشد که خودتان از قبل انتخاب کرده‌اید و یا بیمارستان در نظر گرفته است. پس از آن نتیجه‌ی معاینات را در اختیارتان قرار می‌دهند. 

پس از ترک بیمارستان متخصص اطفال 48 تا 72 ساعت پس از زایمان شما را ملاقات می‌کند و پس از آن برای بررسی‌های روتین شما و کودکتان را می‌بیند.

 

 

چرا به متخصص اطفال نیاز داریم؟

یک نکته را فراموش نکنید: پزشکان خانواده هم می‌توانند خدمات مرتبط با سلامتی را در اختیار کودکتان قرار دهند. این یک تصمیم شخصی است که به متخصص اطفال مراجعه کنید و یا خیر.

در زیر به چند علت مهم برای مراجعه به متخصص اطفال اشاره می‌کنیم:

متخصصین اطفال در زمینه‌ی درمان و تشخیص بیماری‌های اطفال متخصص شده‌اند.

از آن جایی که این متخصصین تنها به ویزیت اطفال می‌پردازند، تجربه‌ی بیشتری برای شناخت و درمان کودکان دارند. 

اگر کودکتان نارس به دنیا آمده باشد و یا مشکل خاصی داشته باشد، نیاز به مراقبت‌ها و درمان‌های تخصصی دارد که متخصص اطفال می‌تواند در اختیارتان قرار دهد. 

 

 

چه زمانی به متخصص اطفال مراجعه کنیم؟

والدین و مراقبین کودک می‌توانند برای دریافت خدمات سلامتی به متخصصین اطفال مراجعه کنند. طی این ملاقات‌ها می‌توانند از پزشک هر سوال مرتبط با سلامتی کودک را بپرسند. متخصصین اطفال همچنین ممکن است واکسیناسیون منظم را در اختیار کودکان قرار دهند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها(CDC) تخمین زده است که از هر 6 کودک در سنین 3 تا 17 سال، یک نفر حداقل با مشکلات مرتبط با رشد و سلامتی درگیر است. مراجعه‌ی زوردرس به متخصصین اطفال و تشخیص سریع‌تر مشکلات و بیماری‌ها می‌تواند منجر به دریافت نتایج بهتر حاصل از درمان در درازمدت شود. 

در طول ویزیت، متخصص اطفال سوالاتی پیرامون وضعیت سلامتی، اجتماعی و رشد کودک می‌پرسد. علاوه بر این پزشک ممکن است سوالاتی درمورد غذا خورن، خوابیدن و وضعیت اجتماعی کودک بپرسد. در صورتی که پزشک متوجه مشکلی در حوزه‌ی سلامت کودک شود والدین را مطلع می‌کند. 

بهتر است والدین در طول سال اول پس از تولد حداقل 7 بار به متخصصین اطفال مراجعه کنند. در سال دوم زندگی بهتر است هر 3 تا 6 ماه یک بار این ملاقات‌ها انجام شوند. 

همچنین اگرمشکل جدی‌ای مرتبط با سلامتی کودک وجود داشت، بهتر است والدین هر چه سریع‌تر کودک را نزد یک متخصص اطفال ببرند. 

در صورتی که کودک دچار تب بالای 40 درجه شد باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید. همچنین اگر تب با تشنج، سرگیجه، گریه‌ی بی‌وقفه و یا تنگی نفس همراهی داشت نیاز به مراجعه‌ی اورژانسی دارد. اگر کودک بالای 2 ماه، دمای مقعد بالای 38 درجه داشت، فورا به اورژانس مراجعه کنید. 

 

 

جمع‌بندی

متخصصین اطفال پزشکانی هستند که در زمینه‌ی تشخیص و درمان بیماری‌های اطفال، نوزادان و نوجوانان متخصص شده اند. متخصصین اطفال ممکن است در حوزه‌ی عمومی اطفال کار کنند و یا ادامه‌ی تحصیل دهند و در زمینه‌ی درمان بیماری‌های سنین خاصی یا حوزه‌ی خاصی متخصص شوند. 

والدین و مراقبین کودک می‌توانند به طور منظم به متخصصین اطفال مراجعه کنند و توصیه‌های مرتبط با حوزه‌ی سلامتی را دریافت کنند. 

براساس شرایط ممکن است پزشک شما و کودکتان را به یک متخصص اطفال دیگر ارجاع دهد. 

 

 

شما می توانید به صورت آنلاین و از طریق سامانه طبینجا از متخصصین اطفال ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید