هیدروسل یا آب آوردن بیضه چیست؟

0
2,848
468334.jpeg alt_text
468334.jpeg caption

هیدروسل بیضه که با اصطلاح آب آوردن بیضه نیز شناخته می شود، شرایطی است که مایعات در کیسه بیضه تجمع می یابد. البته این تجمع مایعات می تواند یکی از بیضه ها را بیشتر مستعد سازد ولی احتمال هیدروسل دو طرفه نیز وجود دارد.

هیدروسل بیضه چیست؟

کیسه بیضه به طور معمول با خاصیتی ارتجاعی خود هر دو بیضه را در خود حفظ می کند. این کیسه علاوه بر خاصیت محافظت کنندگی می تواند مایعی را برای حرکت آزادانه بیضه ها فراهم آورد. معمولا مایع ورودی به بیضه ها بایستی با مایعات خروجی در یک حالت تعادل قرار گیرند. خروج از اینحالت توازن می تواند باعث انباشت مایعات و آب آوردن بیضه شود.

انواع هیدروسل

هیدروسل بیضه به دو نوع کلی ارتباطی و غیر ارتباطی تقسیم می شود. در نوع هیدروسل ارتباطی قابلیت جریان مایعات به بیرون از کیسه بیضه وجود داشته و در نوع هیدروسل غیر ارتباطی امکان جذب مایعات در بدن وجود ندارد.

علت آب آوردن بیضه

دلیل مشخصی برای ابتلای مردان به این مشکل وجود ندارد اما برخی شرایط مانند عفونت، آسیب یا ضربه و تومور بیضه ها می توانند زمینه ای برای ایجاد آن باشند. میزان ابتلای مردان میانسال بالای 40 سال به اینحالت بیشتر است.

هیدروسل در کودکان

گاهی اوقات جنین در رحم مادر نیز ممکن است با تجمع مایعات در کیسه بیضه به دنیا بیایند. هیدروسل در کودکان از نوع ارتباطی معمولا نگران کننده نیستند چرا که بطور خود به خود در طول یکسال جذب می شوند. اما هیدروسل غیر ارتباطی در کودکان نیازمند عمل جراحی می باشد. بهتر است با مشاهده هر گونه علائم ورم بیضه در کودکان این مشکل با پزشک مطرح گردد چرا که احتمال وجود عوارض جدی تری مانند پیچش بیضه در کودکان وجود دارد.

شکل هیدروسل

به لحاظ ظاهر می توان گفت که شکل هیدروسل بصورت بادکنکی نرم، کوچک و حاوی آب لمس می شوند که عدمتا در جلوی یکی از بیضه ها قرار گرفته و از نظر اندازه هم ممکن است دو بیضه با هم تفاوت داشته باشند. کیسه های بیضه معمولا با ایستادن و در طول فعالیت های روزمره بزرگتر شده و صبح ها اندازه کوچکتری دارند.

عوارض هیدروسل

در مورد بزرگسالان در صورت عدم جذب در طول شش ماه و عدم درمان به موقع این هیدروسل ها، امکان بزرگ شدن هیدروسل وجود دارد. افراد کهنسال اغلب به دلیل سهل انگاری در درمان ممکن است هیدروسل های بسیار بزرگی داشته باشند. معمولا آب آوردن بیضه با درد چندانی همراه نیست مگر این که هیدروسل حجیم در هنگام رابطه جنسی مشکل ایجاد نمایند.

هیدروسل و ناباروری

توجه به این نکته ضروری است که هیدروسل برخلاف واریکوسل به تنهایی نمی تواند عامل بالقوه ای برای ناباروری محسوب شود. اما بهتر است هیدروسل ها نیز تحت نظر قرار بگیرند تا مانع از حرکت مناسب اسپرم ها نشوند.

درمان هیدروسل یا آب آوردن بیضه

هیچ درمان دارویی برای این مشکل وجود ندارد. به علت بی درد بودن آن، معمولا افراد اقدامات درمانی لازم را در پی نمی گیرند. اما در صورت بزرگ شدن یا سفت شدن هیدروسل، گزینه هایی مانند جراحی هیدروسلکتومی برای تخلیه مایعات اضافی انجام می گیرد. این جراحی ممکن است بصورت سرپایی با تزریق ماده بی حسی و کشیدن مایعات در یک سرنگ و حتی در موارد شدیدتر جراحی برش کیسه و خروج مایعات در اتاق عمل همراه باشد.

 

  • شما می توانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین اورولوژی ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید