ورزش بعد از پروتز سینه

0
601
ورزش بعد از پروتز سینه

زمان‌بندی برای برگشتن به فعالیت‌های روزمره بعد از عمل پروتز سینه عنصر بسیار مهمی است.  یکی از بیشترین سوالاتی که در مطب جراحی پلاستیک پرسیده می‌شود این است که ” تا چه مدت بعد از پروتز سینه نمی‌توانیم ورزش کنیم؟”  یا “چه زمانی می‌توانم به باشگاه برگردم؟” اکثر خانوم‌ها می‌خواهند بدانند که چه زمانی می‌توانند پباده‌روی و باشگاه خود را از سر بگیرند. زمان بهبودی، به پیروی دقیق از دستورالعمل‌های جراح و زمان کافی برای استراحت بستگی دارد.

از استرس و فشار زودهنگام بر محل جراحی خود، به دلیل بازگشت زودهنگام به باشگاه یا ورزش شدید، اجتناب کنید. در غیر این صورت نتیجه خوبی از عمل جراحی خود نخواهید گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازگشت به فعالیت‌های معمول پس از عمل پروتز سینه، ادامه مطلب از سایت نوبت دهی پزشکی را دنبال کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از انجام هر حرکت ورزشی یا هر حرکت سنگین، حتما با جراح پلاستیک خود مشورت کنید.

پیشنهاد مطالعه : بهترین دکتر پروتز سینه

هفته اول بعد از جراحی پروتز سینه

از روز اول تا پایان هفته اول پس از جراحی سینه، بهترین تمرینی که می‌توانید انجام دهید، تقریباً محدود به پیاده‌روی سبک است. شما باید از انجام تمرینات هوازی و قدرتی اجتناب کنید. در صورتی که زیاده‌روی کنید، دوران نقاهت شما طولانی‌تر می‌شود و آسیب می‌بینید. در هفته اول روی بهبودی تمرکز داشته باشید و حتی اگر درد دارید، هیچ فعالیتی انجام ندهید.

هفته دوم بعد از جراحی پروتز سینه

هفته دوم پس از جراحی سینه، همچنان مقداری تورم در ناحیه جراحی شده وجود دارد. بنابراین، به همین دلیل، باید در هفته دوم از ورزش‌های پرتحرک و هوازی بپرهیزید. حتی اگر عمل خود را در تابستان انجام داده‌اید از پیاده‌روی در هوای گرم خودداری کنید چون موجب نشستن عرق روی پوست شما می‌شود. استفاده از وزنه‌ها و تمرینات قدرتی همچنان در هفته دوم ممنوع است.

هفته سوم بعد از جراحی پروتز سینه

از هفته سوم بعد از جراحی خیلی از ورزش‌ها را می‌توانید انجام دهید. تمرینات قدرتی پایین تنه به طور کامل برای شما از هفته سوم آزاد است. برای مثال لانژ، پرس ساق پا، بالا بردن ساق پا و اسکات را در صورتی که به محل جراحی فشار نیاورد را می‌توانید انجام دهید. همچنان باید از تمریناتی که ضربان قلب و فشار خون شما را افزایش می‌دهد خودداری کنید. به این دلیل که وقتی خون شروع به پمپاژ بیشتر می‌کند، تورم در سینه‌ها افزایش می‌یابد و روند بهبودی به عقب میوفتد. 

هفته چهارم بعد از جراحی پروتز سینه

هفته چهارم یک نقطه عطف بزرگ است. چون می‌توانید ورزش‌های هوازی را شروع کنید و آرام آرام تمرینات بالاتنه و بازوها را وارد برنامه قدرتی خود کنید. آهسته و آسان شروع کنید و برای دستیابی به اوج تناسب اندام خود در 2 تا 3 هفته آینده برنامه‌ریزی کنید. در این زمان می‌توانید عضلات دوسر، سه سر و قسمت فوقانی شکم را تمرین دهید. در هفته چهارم بعد از جراحی، از انجام کارهایی مانند رفتن به استخر یا جکوزی معاف می‌شوید. بنابراین اگر ورزش شنا مورد علاقه شماست، چهار هفته صبر کنید تا این ورزش را بعد از جراحی سینه شروع کنید.

هفته پنجم و ششم بعد از جراحی پروتز سینه

در این زمان شما می‌توانید اکثر کارهایی را که قبلا انجام می‌دادید را انجام دهید. وزنه‌ها را با کمترین وزن شروع کنید و آرام آرام وزن آن‌ها را افزایش دهید. به بدن خود فشار نیاورید، بدن شما برای بهبودی و نقاهت پس از جراحی سخت کار کرده است.

به طور کلی، قبل از شروع مجدد تمرینات با شدت بالا، باید حداقل 6 هفته صبر کنید. هنگام انجام این کار، برای حفظ نتیجه عمل و جلوگیری از عوارض، باید از سوتین ساپورت استفاده کنید.

برای اطمینان بیشتر…

اگر در مورد چیزی مطمئن نیستید، حتماً از جراح پلاستیک خود بپرسید. پزشک، وظیفه دارد شما را در تمامی مراحل از انتخاب ایمپلنت تا مراقبت‌های بعد از عمل راهنمایی کند.

ورزش بعد از عمل پروتز سينه

مطالعه بیشتر در مورد پروتز سینه :

آیا پروتز سینه باعث سرطان می‌شود؟

بهترین جنس پروتز سینه

انواع پروتز سینه و عوارض آن

بهبودی بعد از جراحی سینه

قطعا شما هم قبل از عمل سینه این سوال رو دارید که “بعد از عمل بزرگ کردن سینه چه کارهایی برای مراقبت بیشتر باید انجام دهم؟” اما نگران نباشید. بعد از عمل جراحی و قبل از رفتن به خانه پزشک معالج شما دستورالعمل‌های مراقبتی را در اختیار شما و یا همراه شما قرار می‌دهد تا به مراقبت و بهبود سریع‌تر شما کمک کند. به طور کلی این دستورالعمل‌ها شامل موارد زیر است:

  • حداقل به مدت 6 هفته از سیگار کشیدن خودداری کنید.
  • از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.
  • از فعالیت‌ و کارهای سنگین که نیاز به بلند کردن دست‌ها دارند، خودداری کنید.
  • از مصرف مکمل‌ها یا داروهایی که می‌توانند خطر خونریزی شما را افزایش دهند، خودداری کنید.
  • از پوشیدن سوتینی که دارای سیم زیری است خودداری کنید.
  • زخم جراحی را تمیز کنید و پانسمان را طبق دستور جراح خود عوض کنید.
  • داروهای تجویز شده خود را به موقع مصرف کنید.

بعد از عمل جراحی چه انتظاری باید داشته باشم؟

جراحی سینه در چند روز یا حتی هفته‌های اول ورم ایجاد می‌کند. همچنین، زمان بهبود مورد انتظار 1-2 ماه است. اگرچه انتظار می‌رود در این مدت استراحت کنید، اما شما را از تمام فعالیت‌هایتان محدود نمی‌کند. با این حال، توصیه می‎شود که همیشه در طول تمرینات خود از یک سوتین فشرده استفاده کنید. این سوتین‌ها به تحمل وزن ایمپلنت‌های جدید سینه شما کمک می‌کند.

آیا بعد از جراحی سینه می‌توانم دست‌هایم را بلند کنم؟

با ایمپلنت‌های تازه، باید بلند کردن بازوهای خود را محدود کنید. توصیه اکثر پزشکان این است که بازوهای خود را برای حدود 2 هفته زیر شانه نگه دارید. بلند کردن بازوها از سطح شانه و حرکات سنگین می‌تواند باعث خارج شدن یا تحرک ایمپلنت شود.

چقدر طول می‌کشد تا عضلات پس از جراحی شل شوند؟

بعد از جراحی معمولاً عضلات قفسه سینه شما سفت می‌شوند. انتظار می‌رود که تورم در 2 ماه به طور کامل از بین برود. در این زمان، عضلات شروع به شل شدن خواهند کرد. ممکن است تا 6 ماه طول بکشد تا ماهیچه‌ها به طور کامل شل شوند و کشش پیدا کنند.

چه عواملی می‌تواند طول دوران نقاهت را کوتاه‌تر کند؟

  • نحوه مراقبت از بدن خود پس از جراحی
  • اندازه و نوع پروتز سینه شما
  • تغذیه شما
  • سلامت کلی بدن
  • جنس پوست

بعد از پروتز سینه از چه ورزش‌هایی اجتناب کنم؟

برخی از ورزش‌ها هستند که باید بعد از بزرگ کردن سینه از انجام دادن آن‌ها اجتناب کنید، مگر اینکه توسط جراحتان تأیید شود. این ورزش‌ها‌‌ شامل موارد زیر است:

  • پرس‌های نیمکت
  • تمریناتی که شامل پرش و پریدن است
  • بلند کردن وزنه‌های سنگین
  • فشار و کشش
  • اسکات
  • حرکات یوگا که به عضلات سینه شما فشار وارد می‌کند

اگرچه ممکن است بعد از ورزش کردن “احساس خوبی” داشته باشید، اما ممکن است به برش‌های عمل جراحی شما آسیب وارد کند.

علائم خطرناکی که هنگام ورزش کردن بعد از پروتز سینه باید در نظر داشته باشید:

  • خون‌ریزی
  • مشکل در حرکت بازوها
  • تجمع مایع در محل برش
  • بی‌حسی
  • درد در سینه شما
  • تخلیه چرک از محل جراحی
  • باز شدن زخم جراحی
  • قرمزی شدید در ناحیه سینه
  • تورم و کبودی قابل توجه

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، سریعا به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

ورزش بعد از عمل بزرگ کردن سینه

اگر خیلی زود بعد از بزرگ کردن سینه ورزش کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

ورزش ملایم برای گردش خون به خصوص بعد از جراحی مفید است. این به روند بهبودی کمک می‌کند و می‌تواند از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری کند. همچنین به خون اجازه می‌دهد تا مواد مغذی مهم و سلول‌های ایمنی را به ناحیه تحت درمان حمل کند. از طرف دیگر، ورزش بیش از حد بعد از عمل مضر است. می‌تواند منجر به نتایج ضعیف و افزایش خطر عوارض شود.

انجام ورزش خیلی زود پس از عمل می‌تواند بر نتایج بزرگ کردن سینه تأثیر بگذارد. حرکات ماهیچه‌های قفسه سینه در طول دوره نقاهت اولیه منع می‌شود. استفاده بیش از حد از عضلات ممکن است منجر به جابجایی ایمپلنت و یا حتی پارگی پروتز سینه شود. این باعث ایجاد شکل نامتقارن و غیر طبیعی سینه با حرکت ایمپلنت به سمت بیرون یا پایین می‌شود. همچنین ممکن است به افزایش تورم، کبودی و درد کمک کند. اسکار نامطلوب ممکن است ایجاد شود. برای جلوگیری از این امر، تمرینات قفسه سینه مانند فشار و کشش باید به تأخیر بیوفتد و در حد اعتدال انجام شود.

سوالات متداول در مورد ورزش بعد از پروتز سینه

آیا ورزش روی پروتز سینه تاثیر می‌گذارد؟

بله، برخی از ورزش‌ها می‌توانند فشار زیادی به سینه شما وارد کنند که ممکن است منجر به عوارض شود. ایمپلنت‌های سینه ممکن است از موقعیت خود خارج شوند و در نتیجه سینه ها بدشکل شود یا برش‌ها باز شوند. برای جلوگیری از عوارض، بهتر است قبل از از سرگیری تمرینات ورزشی خود به توصیه‌های پزشک معالج خود گوش دهید.

چه زمانی می‌توانم بعد از بزرگ کردن سینه ورزش کنم؟

مهم است که در نظر داشته باشید که هر بدن هر بیمار متفاوت است. هر طرح درمانی متناسب با نیازهای شما ارائه می‌شود. بنابراین، شما باید دستورالعمل های بعد از عمل را که توسط پزشک معالج خودتان ارائه می‌شود، دنبال کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید