آیا پروتز سینه باعث سرطان می‌شود؟

0
635
عوارض سرطان سینه بعد از پروتز

همانطور که می‌دانید هر عمل زیبایی، عوارض خاص خودش را دارد. برای مثال یکی از شایع‌ترین عوارض عمل پروتز سینه بروز عفونت است. اما در جواب این سوال که “آیا پروتز سینه منجر به سرطان سینه می‌شود؟” باید بگوییم، خیر، پروتز سینه باعث سرطان سینه نمی‌شود و حتی آن‌ها شانس سرطان سینه را افزایش نمی‌دهند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که زنان دارای پروتز سینه شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری لنفوم می‌شوند.

اگر پروتز سینه دارید و یا در فکر انجام دادن عمل پروتز سینه هستید این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا را دنبال کنید چون نکاتی وجود دارد که دانستن آن‌ها برای شما ضروری است. همچنین مقاله بهترین دکتر پروتز سینه را برای انتخاب پزشک مناسب بخوانید.

لنفوم چیست؟

لنفوم، نوعی سرطان است. شایع‌ترین علائم آن تورم و درد در ناحیه پروتز سینه است. این علائم ممکن است سال‌ها پس از پروتز سینه ظاهر شود. لنفوم شکل نادری از سرطان است. حتی اگر پروتز سینه دارید، احتمال ابتلا شما به لنفوم، بسیار کم است. تحقیقات نشان می‌دهد که از هر 50000 زنی که پروتز سینه دارند، 1 نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. همچنین، احتمال ابتلا به لنفوم در زنانی که پروتز سینه را به قصد بازسازی سینه (بعد از عمل مستکتومی) انجام می‌دهند، بیشتر است. در نظر داشته باشید که جنس ایمپلنت شما، چه سیلیکونی باشد چه نمکی، هیچ تاثیری در ابتلا به این بیماری ندارد.

لنفوم معمولاً قابل درمان است، به خصوص زمانی که زود تشخیص داده شود. برای اینکه متوجه شود آیا لنفوم دارید یا خیر، پزشک بیوپسی سوزنی و آزمایش تصویربرداری مانند سونوگرافی یا ماموگرافی را انجام می‌دهد. درمان اولیه معمولاً شامل برداشتن پروتز و هر بافتی است که سرطان دارد.

سرطان سینه بعد از پروتز سینه

مطالعه بیشتر :

ورزش بعد از پروتز سینه

چه کسانی در معرض خطر لنفوم هستند؟

قبل از عمل پروتز سینه، پزشک معالج شما باید چک لیست تصمیم گیری بیمار را با شما بررسی کند تا مطمئن شود که خطرات و سایر اطلاعات مربوط به پروتز سینه را می‌دانید و با آگاهی از آن‌ها تصمیم قطعی به انجام دادن پروتز سینه دارید. برای مثال پارگی پروتز یکی از خطرات آن است که بیمار قبل از عمل باید به آن آگاهی داشته باشد.

اگر پروتز سینه دارید برای پیشگیری از عوارض احتمالی چه کاری باید انجام دهید؟

  • با پزشک خود صحبت کنید.

مهم است که مراقب علائم لنفوم باشید. این می‌تواند در هر جایی از بدن شما ظاهر شود. اما اکثر زنانی که پروتز سینه دارند، آن را در نزدیکی بافت اسکار جایی که ایمپلنت‌هایشان قرار دارد، حس می‌کنند.

  • چکاپ‌های روتین

حتی اگر پروتز سینه ندارید، از یک سنی به بعد (معمولا از 45 سالگی) باید به طور منظم برای آزمایش‌های تصویربرداری مانند ام آر آی یا سونوگرافی به پزشک مراجعه کنید تا علائم پارگی پروتز و سلامت سایر بافت‌های بدن شما را بررسی کند. این غربالگری جایگزین ماموگرافی معمولی یا سایر تست‌های غربالگری سرطان سینه نمی‌شود. همچنین شما می‌توانید، در هر سنی که هستید، خودتان در خانه چکاپ‌های ماهیانه سلامت سینه را انجام دهید و یا برای چکاپ ماهیانه به مراکز درمانی مراجعه کنید.

  • شماره سریال پروتز خود را نگه داربد

قبل از عمل پروتز سینه از پزشک معالج خود بخواهید تا اطلاعاتی را مانند، نام سازنده دستگاه، شناسه منحصر به فرد دستگاه و نام مدل ایمپلنت را در اختیار شما قرار دهد. به این ترتیب، اگر در مورد نوع ایمپلنت، مورد نگران کننده‌ای در ارتباط با سلامت شما وجود داشت، شما می‌توانید در صورت لزوم آن را با پزشک خود در میان بگذارید. مقاله بهترین جنس پروتز سینه را نیز مطالعه کنید.

  • علائم زیر را دائما چک کنید

  • تورم جدید
  • توده یا سایر تغییرات در شکل سینه شما
  • درد در سینه یا نزدیکی آن 
  • بثورات پوستی در نزدیکی سینه شما
  • سفت شدن در سینه یا بافت اسکار جدید
  • جمع شدن مایع در نزدیکی سینه شما
  • ریزش مو
  • خستگی، که می‌تواند نشانه ضعف سیستم ایمنی باشد

تمامی علائم بالا می‌توانند نشانه‌های لنفوم و یا حتی پارگی ایمپلنت باشد. به همین دلیل است که اگر متوجه تغییراتی در سینه خود شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آیا پروتز سینه منجر به عدم تشخیص سرطان سینه می‌شود؟

متاسفانه جواب این سوال مثبت است. ماموگرافی یکی از دقیق‌ترین و رایج‌ترین روش‌های تشخیص سرطان سینه در زنان است. پروتز سینه از هر جنسی که باشد باعث کمتر دیده شدن و یا تار دیده شدن بافت سینه در آزمایش‌هایی مثل ماموگرافی می‌شود و تفسیر ماموگرافی را به خطا می‌اندازد.

رابطه پروتز سینه و سرطان

مطالعه بیشتر :

بهترین جنس پروتز سینه

عوارض پروتز سینه

به تازگی برچسب‌هایی روی جعبه ایمپلنت‌های سینه قرار داده‌اند که هشدار می‌دهد آن‌ها با مجموعه‌ای از بیماری‌های مزمن پزشکی، از جمله بیماری خودایمنی، درد مفاصل، سردرگمی ذهنی، دردهای عضلانی،  خستگی مزمن و همچنین لنفوم مرتبط هستند. درصد زیادی از زنان هستند که بعد از عمل تخلیه سینه به علت سرطان، تشویق به بازسازی سینه می‌شوند، این افراد در معرض بالاترین احتمال ابتلا به بیماری‌های بعد از پروتز سینه هستند. همچنین ریسک ابتلا به بیماری‌های بعد از پروتز در زنان سیگاری و مبتلا به دیابت بالا است. 

یک سوم زنانی که پروتز سینه دارند، درد سینه، حساسیت یا از دست دادن حس در سینه یا عدم تقارن را تجربه خواهند کرد. نیمی از آنها سفت شدن دردناک بافت اسکار در اطراف ایمپلنت را تجربه خواهند کرد و یک سوم با پارگی پروتز سینه مواجه خواهند شد. البته نیمی از این عوارض بستگی به جنس پروتز و مهارت پزشک معالج شما دارد.

سوالات متداول در مورد عوارض پروتز سینه

آیا ورزش کردن احتمال بروز عوارض پروتز سینه را افزایش می‌دهد؟

خیر، ورزش کردن هیچ خطری برای پروتز سینه شما ایجاد نمی‌کند و شما بعد از عمل با اجازه پزشک خود می‌توانید کم کم ورزش‌های روزانه خود را از سر بگیرید.

از چه سنی می‌توانم پروتز سینه انجام دهم؟

محدودیت سنی برای پروتز سینه وجود ندارد اما شما در زمان بارداری و شیردهی به هیچ وجه نمی‌توانید پروتز سینه انجام دهید.

پروتز سینه اختلالی در شیردهی ایجاد نمی‌کند؟

خیر، شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی بابت شیردهی، با مشورت پزشک خود، پروتز سینه انجام دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید