پاکسازی بدن و روش های آن

0
2,672
پاکسازی بدن و روش های آن
پاکسازی بدن و روش های آن

راهکاریی برای پاکسازی بدن

سم زدایی یا پاکسازی بدن از سموم واژه‌ی محبوبی است. این واژه اغلب به رژیم غذایی و یا سبک زندگی اطلاق می‌شود که کمک می‌کند مواد سمی از بدن دفع شوند. درحقیقت بدن خودش یک سیستم سم‌زدایی قوی دارد و نیازی به انجام سم زدایی نیست؛ این راهکارها برای این هستند که به فرآیند طبیعی سم‌زدایی بدن کمک کنید. در متن پیش رو قصد داریم شما را با پاکسازی بدن و روش های آن آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • باورهای رایج غلط پیرامون سم زدایی
  • راهکارهای سم زدایی بدن

باورهای رایج غلط پیرامون سم زدایی

پاکسازی بدن و روش های آن

گفته می‌شود که رژیم‌های سم‌زدایی می‌توانند سموم بدن را از بین برده و به بهبود سلامتی و کاهش وزن کمک کنند. این رژیم‌ها اغلب شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، چایی‌ها، مواد ادرارآور و مواد غذایی هستند که گفته می‌شود می‌توانند سموم را از بدن دفع کنند.

واژه سم در رژیم‌های سم‌زدایی اغلب به خوبی معنا نمی‌شود؛ بطور معمول گفته می‌شود منظور از سموم مواد شیمیایی، فلزات سنگین و مواد غذایی فرآوری‌شده است که همگی برای سلامتی مضر هستند.

با این حال شواهد کمی مبنی بر این وجود دارد که این رژیم‌های سم‌زدایی دقیقا بتوانند موادی را که ادعا می‌کنند از سطح بدن پاک کنند. علاوه بر این هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که تاثیر این مواد را در کمک به کاهش وزن بدن تایید کند.

بدن خودش یک سیستم سم‌زدایی قوی دارد که تا وقتی که سالم است می‌تواند اغلب سموم را به خوبی از سطح خود دفع کند؛ شامل کبد، کلیه‌ها، ریه‌ها، پوست و سیستم گوارشی.

بنابراین از آن جایی که رژیم‌های سم‌زدایی کاری نمی‌کنند که بدن خودش به تنهایی نتواند آن را انجام دهد، تنها می‌توانید کاری کنید که این سیستم را تقویت و عملکرد آن را بهبود ببخشید.

راهکارهای سم زدایی بدن

 

پاکسازی بدن و روش های آن

  1. الکل مصرف نکنید

بیش از 90 درصد الکل مصرفی در کبد متابولیزه می‌شود. الکل در بدن تبدیل به استالدهید می‌شود. کبد برای کاهش خاصیت سمی آن را به استات تبدیل می‌کند که در ادامه از بدن دفع می‌شود. مصرف زیاد الکل در نهایت می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد کند.

مصرف زیاد الکل می‌تواند باعث آسیب به کبد و ایجاد کبد چرب الکلی شود؛ این بیماری می‌تواند تا جایی پیشرفت کند که عملکرد طبیعی کبد به طورکل مختل شود. در این صورت کبد دیگر قادر به حذف سموم از بدن نخواهد بود.

بهترین کار برای پیشگیری از این کار قطع یا محدودیت مصرف الکل است.

  1. به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی و با کیفیت برای حفظ سلامتی و کمک به سیستم پاکسازی بدن ضروری است. خواب کافی به مغزتان کمک می‌کند تا دوباره انرژی‌اش را بدست بیاورد و مواد سمی را دور بیندازد.

یکی از این مواد سمی بتا-آمیلوئید نام دارد که با ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. با داشتن خواب کافی بدن فرصت کافی برای تولید این ماده نخواهد داشت و درنتیجه سموم تولید نمی‌شوند و درنهایت نمی‌توانند به بدن شما آسیب بزنند.

خواب ناکافی با بیماری‌های بسیاری از جمله فشار خون بالا، اضطراب، دیابت نوع2، چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط است. لازم است در طول شبانه روز حداقل 7 تا 9 ساعت بخوابید.

درصورتیکه با خوابیدن مشکل دارید، برخی تغییرات از قبیل داشتن برنامه منظم برای به خواب رفتن و کاهش مواجهه با نور آبی( صفحه موبایل یا صفحه کامپیوتر) می‌تواند در به خواب رفتن شما موثر باشد.

  1. زیاد آب بنوشید

آب فقط برای رفع تشنگی نیست؛ آب می‌تواند به تنظیم دمای بدن کمک کند، حرکت مفاصل را راحت‌تر کند، گوارش را بهبود ببخشد و به دفع مواد زائد از بدن کمک کند.

سلول‌های بدن برای داشتن یک عملکرد مناسب لازم است دائما ترمیم شوند و مولوکول‌های غذایی را برای به دست آوردن انرژی لازم بشکنند؛ این کار اما می‌تواند مواد زائدی از قبیل اوره و کربن‌دی‌اکسید تولید کند که اگر در خون بمانند می‌توانند خطرناک باشند.

پاکسازی بدن و روش های آن

اما آب می‌تواند به دفع این ماده از راه ادرار، تنفس یا تعریق کمک کند؛ بنابراین نوشیدن زیاد آب می‌تواند سیستم سم زدایی بدن را تقویت کند.

میزان آب لازم برای یک مرد در طول شبانه روز 3.7 لیتر و برای زنان 2.7 لیتر است؛ با این حال ممکن است برحسب سن، موقعیت جغرافیایی و یا میزان فعالیت روزمره نیاز به آب بیشتر یا کمتری داشته باشید.

  1. مصرف قند و غذاهای فرآوری‌شده را کم کنید

به نظر می‌رسد قند و غذاهای فرآوری‌شده ریشه‌ی اصلی مشکلات سلامتی در جهان امروز هستند؛ این غذاها ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان را در درازمدت افزایش می‌دهند.

علاوه بر این با آسیب به ارگان‌هایی از بدن که بطور طبیعی وظیفه سم زدایی را به عهده دارند، مثل کبد و کلیه، روند طبیعی پاکسازی بدن را دچار ایراد می‌کنند. برای مثال نوشیدنی‌های قندی می‌توانند باعث ایجاد کد چرب شوند که این مسئله فعالیت طبیعی کبد را مختل می‌کند.

جایگزین کردن این گروه از مواد غذایی با مواد کم‌ضررتر مثل میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند کمک زیادی به حفظ سیستم پاکسازی بدن بکند.

  1. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بخورید

آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از بدن دربرابر مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

بدن بطور طبیعی در پروسه‌های سلولی این مولکول‌ها را تولید می‌کند؛ با این حال مصرف سیگار، الکل، رژیم بد و تماس با آلاینده‌ها می‌تواند تولید این مواد را در بدن بالا ببرد.

این مولکول‌ها از طریق آسیب به بدن می‌توانند باعث ایجاد مشکلات زیادی از قبیل دمانس( زوال عقل)، بیماری‌های قلبی و کبدی و سرطان شوند.

سعی کنید این آنتی اکسیدان‌ها را از راه غذا بدست بیاورید، نه مکمل‌ها. زیرا مصرف زیاد آن‌ها خود می‌تواند مشکلات دیگری ایجاد کند. آنتی‌اکسیدان‌ها مثل ویتامین‌های آ، سی، ای، سلنیوم و لیکوپن.

میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و برخی نوشیدنی‌ها مثل قهوه دارای بیشترین آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

  1. مصرف نمک را کم کنید

برخی افراد تصور می‌کنند سم زدایی یعنی مصرف آب بیشتر. با این حال مصرف بیش از حد نمک هم سبب می‌شود که بدن آب بیشتری بازجذب کند؛ به ویژه اگر کم آب بنوشید و یا مشکلی از جمله مشکل کلیوی داشته باشید.

بنابراین یکی از راه‌های کمک به سم زدایی و دفع مواد زائد محدودیت مصرف نمک است؛ در این صورت بدن آب اضافی را از طریق کلیه‌ها دفع می‌کند که خود می‌تواند به فرآیند پاکسازی بدن کمک کند.

غذاهای غنی از پتاسیم هم می‌توانند کمک‌کننده باشند؛ از جمله موز، اسفناج و سیب زمینی. با این حال نباید در مصرف این‌ها زیاده‌روی کنید زیرا خود می‌توانند مشکلات متعددی ایجاد کنند.

  1. فعالیت کنید

انجام منظم ورزش نقش زیادی در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و برخی انواع سرطان‌ها ایفا می‌کند.

با وجود این که مکانیسم‌های مختلفی برای توجیه فواید ورزش گفته شده است اما کاهش التهاب در سطح بدن کلید اصلی است.

با وجود این که واکنش‌های التهابی برای مقابله با عفونت و ترمیم زخم ضروری هستند، مقدار بیش از حد آن‌ها می‌تواند به بدن آسیب بزند. با انجام ورزش و کاهش التهاب در سطح بدن، سیستم پاکسازی بدن هم می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

پیشنهاد می‌شود که در هفته 150-300 دقیقه ورزش هوازی متوسط مثل پیاده روی یا 75-150 دقیقه ورزش هوازی شدید مثل دوندگی انجام دهید.

نکته پایانی

روش‌های پاکسازی بدن برای این هستند که علاوه بر دفع سموم به حفظ سلامتی و کاهش وزن بدن هم کمک کنند. با ا ین حال انجام این رژیم‌ها اغلب کمک‌کننده نیستند؛ زیرا بدن خودش به تنهایی یک سیستم سم‌زدایی قوی دارد. با این حال با روش‌های گفته‌شده می‌توانید فعالیت سیستم سم‌زدایی بدن را تقویت کنید و وضعیت سلامتی را بهبود ببخشید.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص داخلی ما مشاوره بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید