افتادگی رحم و روش های درمان

0
1,035
2895.jpeg alt_text
2895.jpeg caption

افتادگی رحم در حقیقت شل شدن عضلات دیواره رحم می باشد. گاهی در زایمانهای طبیعی در خانمها رحم از جای خود جابجا شده و پایین‌تر از جای معمول خود قرار می گیرد. افتادگی رحم گاهی با افتادگی مثانه همراه است و به معنای آن است که رحم و مثانه و دیگر قسمتهای بدن که در لگن وجود دارد، به سمت پایین جابجا شده و در مجاری ادراری تحتانی برآمده می‌گردد.

 

 علل به وجود آمدن افتادگی رحم 

 

 

 

 

افتادگی رحم

۱_ فشار ناشی از حاملگی و زایمان

علت اصلی این مشکل می‌تواند فشار ناشی از حاملگی و زایمان در خانم ها باشد. گاه وضع حمل کردن های سخت در خانمها و فشار ناشی از زایمان طبیعی برای به دنیا آمدن جنین می تواند افتادگی رحم را در پی داشته باشد.

۲_ سن بالا

با افزایش سن و کاهش ترشح هورمون استروژن در خانمها، افتادگی رحم و مثانه و گاهی افتادگی لگن اتفاق می افتد. علت این موضوع شل و ضعیف شدن عضلات رحم می باشد که به مرور زمان و در سنین بالا اتفاق می افتد.

۳_چاقی

همچنین اضافه وزن در خانم ها می تواند دلیل دیگری برای افتادگی رحم باشد. در حقیقت تجمع چربی در اطراف ارگانهای لگن از جمله رحم باعث ضعیف شدن عضلات و افتادگی رحم میشود.

۴_ سرفه مزمن

سرفه های مکرر و مزمن به عضلات شکم و لگن از جمله رحم فشار آورده و باعث افتادگی و ضعیف شدن آن می شود.

۵_ فاشیای لگنی

گاهی هم افتادگی ناشی از یک مشکل مادرزادی و ذاتی به نام فاشیای لگنی بوده که در سنین بالاتر بروز مینماید. که در واقع این مشکل نوعی اختلال به حساب می آید.

۶_ یبوست

یبوست و زور زدن های مکرر برای دفع مدفوع می تواند باعث افتادگی ارگانهای لگن از جمله رحم شود.

 

علائم افتادگی رحم

۱_ بی اختیاری ادرار

معمولاً رحم و مثانه به طور همزمان دچار افتادگی می شوند. در این صورت دیواره میان مثانه و واژن شل شده و مثانه کمی به سمت پایین می‌آید و به دنبال آن مجاری ادراری هم جابجا و فرد دچار بی اختیاری ادرار می گردد.

۲_احساس درد

احساس درد در واژن و لگن و زیر شکم و همچنین کشاله ران یا کمر یکی دیگر از علائم افتادگی رحم می باشد. این درد بسیار ناراحت کننده است و می‌تواند در طی دوران قاعدگی و همچنین در حین رابطه جنسی، بیشتر شود.

 

۳_اختلال در دفع مدفوع

این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که فردی که افتادگی رحم دارد، مدفوع را به صورت ناقص دفع کرده و یا درد کمر و پهلو را تجربه می نماید که این از عوارض دیگر افتادگی لگن می باشد.

۴_ رابطه جنسی دردناک

افرادی که دچار افتادگی رحم هستند، گاهی در رابطه جنسی دچار مشکل شده و دردهای ناراحت کننده ای را حس می نمایند.

 

درمان افتادگی رحم

گاهی افتادگی رحم و مشکلات به وجود آمده میتواند بسیار ناراحت‌کننده می‌باشد که البته میبایست فرد به پزشک متخصص مراجعه تا پزشک نسبت به درمان مناسب اقدامات لازم را انجام دهد.

۱_ ورزش های خانگی

ورزشهای خانگی(کگل)، ماهیچه های لگن را تقویت می کند و سبب سفت شدن آن ها شده و همچنین می‌تواند به حمایت و جلوگیری از افتادگی رحم و ماهیچه ها و عضلات لگن کمک شایانی کند.

۲_پساری

این روش در حقیقت زمانی انجام میشود که موفقیت در عمل جراحی بسیار پایین است و یا فرد تمایلی چندانی به انجام عمل جراحی ندارد و یا همچنین سن فرد برای انجام عمل جراحی بالا می باشد. به این صورت که دستگاهی را از واژن داخل مجاری کرده تا رحم را در جای مناسب خود قرار دهد. این روش درمانی زمانی می‌تواند موثر باشد که افتادگی رحم خیلی شدید نباشد. در موارد حاد این روش توصیه نمی گردد.

۲_جراحی

به این صورت که پزشک در طی عمل جراحی شکم و یا واژن فرد را برش داده و رحم و در برخی موارد مثانه را در جای خود قرار می دهد. انجام عمل جراحی دوره نقاهت بسیار سختی دارد و فرد در این دوره باید در استراحت کامل و به دور از هرگونه رابطه جنسی باشد.

 

 پیشگیری از افتاگی رحم

برای پیشگیری از مبتلا شدن به افتادگی رحم می‌بایست وزن خود را در حالت اعتدال قرار دهیم. از غذاهای پر فیبر استفاده کنیم تا به یبوست دچار نشود و مجبور نشویم برای دفع مدفوع فشار فراوانی را وارد نمایید. از برداشتن بارهای سنگین و یا هرگونه فشار به شکم و ناحیه لگن جلوگیری بعمل آوریم.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید