همه آن چیزی که باید درباره ام اس در بارداری بدانید

0
1,353
ام اس در بارداری

ام اس و بارداری تنها به این دلیل که مادر باردار مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس است، شرایط پرخطری به حساب نمی آید. ابتلا به ام اس به خودی خود نباید گزینه های زایمان طبیعی شما را محدود کند، اگرچه ممکن است علائم یا ناتوانی هایی داشته باشید که می تواند گزینه های شما را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر مبتلا به ام اس باشید، احتمال سقط جنین یا نقایص مادرزادی در نوزادتان بیشتر از زنی است که مبتلا به این بیماری نیست. اگر مبتلا به ام اس عود شونده و در حال بهبودی هستید، احتمال حملات ام اس در بارداری کمتر می شود، اما با این وجود خطر عود در شش ماهه پس از تولد نوزاد افزایش می یابد. تصور می شود که این حالت به دلیل تغییرات در سطح هورمون ها، به ویژه استروژن، در طول و بعد از بارداری باشد.

پس از دوره پرخطر بعد از زایمان، تعداد عود حمله ها تقریباً به همان اندازه قبل از بارداری باز می گردد. علیرغم نوسانات در میزان عود، تحقیقات نشان داده است که بارداری در درازمدت اثر نامطلوبی بر مولتیپل اسکلروزیس نداشته و بر خطر پیشرفت ثانویه ام اس تاثیری ندارد.

متاسفانه اطلاعات کافی در مورد بارداری در زنان مبتلا به ام اس پیشرونده وجود ندارد.
مصرف تعدادی از داروهای ام اس، هم برای درمان های اصلاح کننده بیماری و هم برای علائم فردی، برای زنان در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی شود. زنان مبتلا به ام اس در صورت ازدواج و باردار شدن، بایستی داروهای خود را با پرستار یا پزشک خود در میان بگذارید.

علائم بیماری ام اس در بارداری

بهتر است بدون مشورت با پزشک هیچ گونه دارویی را به صورت خودسرانه به منظور کنترل علائم ام اس در بارداری مصرف نکنید. علائمی هم چون:

  • خستگی
  • عدم تعادل
  • کمر درد
  • مشکلات مثانه
  • ناراحتی روده

ام اس در بارداری چگونه است؟

اکثر زنان مبتلا به ام اس در دوران بارداری خود احساس خوبی داشته و هیچ مشکل جدیدی را تجربه نمی کنند. با این حال، برخی از علائم ام اس که در بارداری نیز می تواند رخ دهد و تشخیص علت آن ممکن است دشوار باشد، شامل موارد زیر می گردد:

  • خستگی اغلب یک مشکل در اوایل بارداری است، بنابراین ممکن است فکر کنید که خستگی ام اس شما بدتر شده است.
  • حساسیت به گرما نیز ممکن است در دوران بارداری افزایش یابد که ممکن است خستگی را تشدید نماید.
  • زنان اغلب متوجه می شوند که در دوران بارداری به خوبی نمی خوابند، که بیشتر به افزایش خستگی آنها دامن می زند.
  • علائم مثانه مانند تکرار و فوریت می تواند به طور موقت به دلیل فشار ناشی از رحم بر روی مثانه افزایش یابد. در دراز مدت، تفاوتی در مشکلات مثانه بین زنان مبتلا به ام اس که بچه دار شده اند در مقایسه با کسانی که هرگز زایمان نکرده اند، وجود ندارد.
  • همچنین باید مراقب عفونت های ادراری باشید که می تواند در بارداری شیوع بیشتری داشته باشد و بر علائم مولتیپل اسکلروزیس شما تأثیر بگذارد.
  • مشکلات حرکتی می تواند در اواخر بارداری به دلیل افزایش وزن نوزاد و تغییر وضعیت بدن بدتر شود.
    تجربیات زنان از بارداری بسیار متغیر است و هرگونه علائم جدید یا بدتر شدن آن باید با ماما، پزشک عمومی یا پرستار ام اس در میان گذاشته شود.

آیا بارداری و تولد در ام اس امکانپذیر است؟

هیچ مدرکی دال بر اثر مستقیم ام اس بر باروری وجود ندارد. در نتیجه به این معنی است که اگر مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس هستید، به اندازه یک زوج بدون این بیماری هم شانس بارداری با همسرتان را دارید.
با این حال، برخی از افراد مشکلات جنسی را در نتیجه ام اس خود تجربه می کنند. به عنوان مثال:

این موارد می توانند بر روابط جنسی شما و به همین ترتیب بر شانس شما برای بچه دار شدن تأثیر بگذارند.
در هر جمعیتی، از هر هفت زوج، یک زوج ممکن است مشکل باردار شدن داشته باشند. برخی از درمان های ناباروری ممکن است شدت ام اس را افزایش دهد. مزایا و معایب هر گونه درمان را از قبل با تیم درمانی خود در میان بگذارید.

آیا داروهای ام اس در بارداری تاثیرگذارند؟

جدیدترین دستورالعمل‌های مدیریت بارداری در افراد مبتلا به MS توصیه می‌کند که شروع درمان با داروهای اصلاح ‌کننده بیماری را نباید تا زمانی که قصد بچه دار شدن دارید به تعویق بیندازید. درمان زودهنگام می تواند از ناتوانی طولانی مدت در ام اس جلوگیری کند، بنابراین شروع درمان اسرع وقت می تواند از ناتوانی غیرقابل برگشت در آینده جلوگیری کند.

اگر در سنین باروری هستید یا تصور می کنید که ممکن است در آینده بخواهید که تشکیل خانواده دهید، باید به دقت در نظر بگیرید که کدام داروها را انتخاب کنید. تأثیرگذاری داروهای مختلف بر روی جنین در دوران بارداری متفاوت است و برخی از آنها قبل از اقدام به بارداری نیاز به یک دوره پاکسازی دارند. با این حال، در وضعیت ام اس و بارداری ناخواسته ممکن است رسیدن به ماه‌های پایانی طول بکشد، بنابراین توقف مصرف داروهای مالتیپل اسکلروزیس قبل از شروع تلاش برای باردار شدن می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای عود بیماری قرار دهد. این موضوع را با پزشکان خود در میان بگذارید.

ایمن بودن هیچ یک از این داروها در دوران بارداری ثابت نشده است، با این حال شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد برخی از آنها نسبت به سایرین کم خطرتر هستند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد قرار گرفتن در معرض داروهای بتا اینترفرون یا گلاتیرامر استات (مانند آوونکس، بتافرون، ربیف، اکستاویا یا کوپاکسون)، خطر کلی برای زن باردار یا نوزاد تغییر نمی دهد. در برخی موارد، یک متخصص مغز و اعصاب ممکن است به شما پیشنهاد دهد که تا زمان بارداری یا حتی درمان دارویی ام اس در بارداری را همچنان ادامه دهید، اما این تصمیمی است که باید با مشارکت و با بررسی کامل خطرات و فواید آن اتخاذ شود.

منبع

در صورتی که مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس بوده و از بابت دوران بارداری خود نگران هستید، می توانید در این باره با متخصصین زنان و زایمان طبینجا بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید