مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس چیست؟

0
2,145
428867.jpeg alt_text
428867.jpeg caption

بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس جزو بیماری هایی است که به صورت پیشرونده سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری به دلیل مشکلات سیستم ایمنی بدن بروز می یابد که بر خلاف حالت طبیعی و مبارزه با عفونت ها، لایه پوشاننده سلول های عصبی و نخاعی را مورد حمله قرار داده و آن ها را از بین می برند.

علائم بیماری ام اس

نمی توان به طور قطع گفت که تمام افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس علایم یکسانی را تجربه می کنند. اکثر افراد علائم ام اس را به صورت مرحله ای تجربه می کنند به طوری که علائم دارای دوره های عود شونده و بهبودی می باشد. البته این امکان وجود دارد که حتی برای مدت چندین سال افراد علائمی را از خود نشان ندهند. اکثر افراد مبتلا به این بیماری برای اولین بار علائم ام اس را ممکن است در سنین 20 الی 40 سالگی تجربه نمایند.

مرحله اول بیماری ام اس

بیماری ام اس

در مرحله اول این بیماری ممکن است یک حمله شدید از طرف سیستم ایمنی به سلول های میلینی یا بافت پوشاننده سلول های عصبی وارد آید. این مرحله اغلب 24 ساعت طول طول کشیده و سپس فروکش می کند ولی ممکن است عوارضی را با خود به همراه داشته باشد. عوارضی هم چون:

• نوریت بینایی که نوعی آسیب عصبی سلول های چشمی می باشد و ممکن است یک یا هر دو چشم را درگیر سازد.

تاری دید و یا درد در چشم

• احساس بی حسی در صورت

• احساس گرفتگی در دست ها و پاها

• احساس مور مور شدن

بعد از بروز حمله ام اس فرد مبتلا احتمالا علائم اولیه ام اس را تجربه خواهد کرد. علائم اولیه ام اس شامل موارد زیر می گردند:

• مشکلات مثانه و روده مانند زمان طولانی برای تخلیه کامل مثانه و یبوست

مشکلات تعادل یا عدم هماهنگی و توازن

• مشکلات راه رفتن از جمله دشواری و تغییراتی در راه رفتن

• احساس سبکی سر و سرگیجه

• مشکلات چشمی مانند دو بینی

احساس خستگی

• اسپاسم عضلانی

• مشکلات جنسی از جمله خشکی واژن در زنان و اختلال نعوذ در مردان

• مشکلات گفتاری

لرزش عضله های بدن

عوارض مالتیپل اسکلروزیس

بعد از بروز علائم اولیه ام اس امکان بروز برخی از مشکلات و عوارض به دنبال این علائم وجود خواهد داشت به عنوان مثال:

مشکلات تخلیه ادراری احتمال بروز عفونت های ادراری را دو چندان می کند. احساس ضعف و ناتوانی در راه رفتن فرد را با کاهش توده عضلانی و کاهش استحکام بافت استخوانی مواجه می سازد.

تشخیص بیماری ام اس

مطمئنا وجود هر یک از این علایم در افراد دلیل قطعی برای ابتلای به مالتیپل اسکلروزیس نمی باشد. پزشک نیز براساس علائم و پس از یک معاینه بالینی درخواست یک آزمایش MRI برای مشاهده پلاک های ضایعات مغزی می نماید.

درمان بیماری ام اس

گزینه های درمانی این بیماری عمدتا براساس تضعیف کردن نسبی سیستم ایمنی می باشد تا از حمله آن ها به سیستم عصبی جلوگیری گردد که عمدتا شامل داروهای تزریقی ماهیانه می باشد. از طرفی برخی از شرایط و مشکلات زمینه ای نیز ممکن است تحت درمان های پزشکی قرار گیرند که تشخیص نوع درمان ها بر عهده پزشک می باشد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید