انترو ویروس چیست؟

0
6,199
1380.jpeg alt_text
1380.jpeg caption

انترو ویروس چیست؟ 

انتروویروس ها، دسته ای از ویروس های RNA دار هستند و شامل چند زیرگروه اصلی به نام: پولیوویروس ها، کوکساکی ویروس و اکوویروس است. این ویروس ها، از راه دهان وارد بدن شده و در انسان ها و پستانداران، باعث بروز بیماری های مختلف و عفونت می شوند. بیماری های ناشی از انتروویروس ها، معمولاً خفیف هستند، اما اگر این ویروس سیستم عصبی مرکزی را آلوده کند، باعث بروز بیماری های جدی می شود. برای مثال، آلودگی به انتروویروس ها، باعث بروز فلج اطفال می شود، انتروویروس 71، عامل بیماری مننژیت یا آنسفالیت در نوزادان و کودکان خردسال است، تب بالا و بثورات پوستی در نتیجه فعالیت پاراکوویروس ایجاد می شود، انتروویروس D68 که یک نمونه نادر است، باعث بروز سرفه، خس خس سینه و فلجی می شود. این ویروس ها عامل ایجاد بیماری دست، پا و دهان در کودکان نیز هستند، در این بیماری اوروفارنکس ملتهب شده و وزیکول های پراکنده ای داخل دهان و روی زبان دیده می شود که باعث ایجاد زخم می شوند، بثوراتی روی دست ها، پاها، باسن و کشاله ران دیده می شود که معمولاً در دست ها شیوع بیشتری نسبت به پاها دارد.

 

اوج بیماری زایی انترو ویروس ها

فصل تابستان و پاییز، اوج بیماری زایی این ویروس ها در مناطق معتدل است. از آنجایی که در فصل تابستان، این ویروس در کودکان سبب بروز علائم مختلفی می شود، باید به محض مواجهه با علائمی همچون تب شدید، استفراغ و یا بروز تاول روی بیضه، به پزشک مراجعه کرده و روند درمان را آغاز کنید. میزان ابتلا به این ویروس، در افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، بیشتر از سایر افراد است.

 

انترو ویروس ها

 

 

 

عفونت های ناشی از آنتروویروس ها

عفونت های ناشی از آنتروویروس ها در نوزادان و شیرخواران شایع است و در نیمی از موارد، عامل ایجاد تب در آن ها، انتروویروس است. نوزادان ممکن است به وسیله مادر، در حین تولد و یا بعد از آن و توسط دیگران، به انتروویروس آلوده شوند که باعث بروز تب خوش خیم در آن ها می شود. به طور کلی، انتروویروس در نوزادان باعث بروز علائمی همچون تب، بی قراری، بی اشتهایی، راش پوستی، زردی، علائم تنفسی، هپاتومگالی، نفخ، اسهال و استفراغ شود. کودکانی که آلوده به انتروویروس هستند ممکن است دچار مشکلات مغزی، قلبی، پنومونی و هپاتیت شوند. ابتلا به انتروویروس در کودکان باعث بروز علائمی همچون تب، استفراغ، علائم شبه آنفلوآنزا، بثورات پوستی، مشکلات تنفسی ملایم، مشکلات گوارشی و ظهور تاول روی بیضه ها می شود، که باید به محض دیدن، روند درمان آغاز شود. از آنجایی که انتروویروس ها باعث بروز تب و بثورات پوستی می شوند، ممکن است خیلی از خانواده ها در صورت ابتلای کودکشان به این ویروس، تصور کنند که کودکشان آبله مرغان، اورین یا مخملک گرفته است.

 

راه انتقال انتروویروس ها

تنها مخزن انتروویروس ها انسان است و اصلی ترین راه انتقال این ویروس ها، انتقال شخص به شخص است. این ویروس ها به وسیله تنفس، تماس با مدفوع و یا در حین زایمان از مادر به کودک منتقل می شوند. عدم رعایت بهداشت، پسر بودن و پایین بودن سن فرد، او را مستعد ابتلا به انتروویروس می کند، اما تغذیه شیرخواران با شیرمادر، احتمال ابتلا به عفونت ناشی از انتروویروس را کاهش می دهد. به بیان دیگر، بیشتر مبتلایان به انتروویروس را شیرخواران و کودکان کم سن و سال تشکیل می دهند. مگس و پشه ناقلین غیرفعال این ویروس هستند و تماس با مدفوع فرد بیمار، یا قطرات بزاق و دستگاه تنفسی او، باعث ابتلای سایر افراد به انتروویروس می شود. معمولاً دوره کمون این ویروس ها، 6-3 روز است و فرد آلوده به انتروویروس ، بعد از حدود 3-1 هفته، ویروس را از طریق دستگاه تنفسش دفع می کند، اما دفع ویروس از طریق مدفوع، حدود 2 ماه طول می کشد. بیماری های ناشی از انتروویروس ها، معمولاً با تشخیص به موقع، به راحتی درمان می شوند، اما اگر روند درمان دیر آغاز شود، و ویروس باعث ایجاد زخم در گلو، ورم کردن چشم ها، گلو و یا بروز تاول روی بیضه شود، درمان بیماری زمان بر خواهد بود. تنها راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس، رعایت بهداشت، ایمنی و اجتناب از تماس با فرد بیمار است.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک عمومی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید