برای درمان شکستگی استخوان چه باید کرد؟

0
6,764
360556.jpeg alt_text
360556.jpeg caption

پس از شکستگی استخوان، شما نیاز به بازسازی پیدا می کنید. یک رژیم غذایی سالم و متعادل و غنی از مواد مغذی اصلی می تواند به تسریع آن کمک کند. نیازی به مصرف مکمل ها نیست مگر اینکه تجویز پزشک باشد. بایستی دقت کنید که همیشه مکمل ها عملکرد مناسبی نخواهند داشت بنابراین بهتر است مواد مورد نیاز خود را از طریق مواد غذایی خانگی بدست بیاوید.

درمان غذایی شکستگی استخوان

از جمله غذاهای مفید برای درمان شکستگی استخوان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

پروتئین

تقریبا نیمی از ساختار استخوان از پروتئین ساخته شده اند. هنگام شکستگی استخوان، بدن برای ترمیم استخوان جدید به آن نیاز دارد. همچنین به بدن کمک می کند تا کلسیم، یکی دیگر از مواد مغذی اصلی برای سلامت استخوان ها را جذب کرده و از آن استفاده کند.   منابع خوب پروتئینی: گوشت، ماهی، شیر، پنیر، ماست، آجیل، دانه ها، لوبیا، محصولات سویا و غلات غنی شده.

کلسیم

خوراکی های مناسب برای شکستگی استخوان

پیشنهاد مطالعه: بهترین متخصص ارتوپدی در تهران

این ماده معدنی همچنین در ساختن استخوان های قوی کمک نموده، بنابراین غذاها و نوشیدنی های غنی از آن می توانند به درمان شکستگی استخوان کمک کنند. بزرگسالان باید روزانه بین 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم دریافت کنند.

منابع خوب: شیر، ماست، پنیر، کلم بروکلی، شلغم یا سبزیجات، کلم پیچ، سویا، لوبیا، ماهی قزل آلا با استخوان، شیر بادام و غلات.

 

ویتامین D

این ویتامین باید بخشی از رژیم غذایی باشد تا به درمان شکستگی استخوان کمک کند. این ویتامین در خون کمک می کند تا کلسیم جذب شده و از آن استفاده گردد و مواد معدنی موجود در استخوان ها را فشرده نماید. هنگامی که نور خورشید به پوست برخورد می کند مقداری ویتامین D دریافت می کنید، بنابراین می تواند هر روز مدت کوتاهی را در خارج از منزل بگذرانید. حدود 15 دقیقه برای یک فرد با پوست روشن کافی است. ویتامین D به طور طبیعی فقط در چند ماده غذایی مانند زرده تخم مرغ و ماهی های چرب یافت می شود، اما تولیدکنندگان آن را به غذاهای دیگر مانند شیر اضافه می کنند. بزرگسالان باید هر روز حداقل 600 واحد ویتامین D دریافت کنند و اگر بیش از 70 سال دارید باید حداقل 800 واحد دریافت کنید.

منابع خوب: ماهی شمشیری، ماهی آزاد، روغن ماهی، ساردین، جگر، شیر یا ماست غنی شده، زرده تخم مرغ.

ویتامین C

کلاژن پروتئینی است که یکی از عناصر مهم ساخت استخوان است. ویتامین C به بدن در ساخت کلاژن کمک نموده، که به درمان شکستگی استخوان کمک می نماید. می توانید آن را از بسیاری میوه های خوشمزه، تازه و سبزیجات دریافت کنید. مواد غذایی مانده یا گرم می توانند مقداری از ویتامین C خود را از دست بدهند، بنابراین به دنبال مواد غذایی تازه یا منجمد بروید.

منابع خوب: مرکبات مانند پرتقال، کیوی، توت، گوجه فرنگی، فلفل، سیب زمینی و سبزیجات سبز.

آهن

اگر کم خونی ناشی از فقر آهن دارید، ممکن است شکستگی استخوان با سرعت کمتری بهبود پیدا کند. آهن به بدن کمک می کند تا کلاژن را برای بازسازی استخوان تولید کند. همچنین نقشی در ورود اکسیژن به استخوان ها برای بهبودی آنها دارد.

منابع خوب: گوشت قرمز، مرغ یا بوقلمون گوشت تیره، ماهی روغنی، تخم مرغ، میوه های خشک، سبزیجات با برگ سبز، نان های سبوس دار و غلات غنی شده.

پتاسیم

به اندازه کافی از این ماده معدنی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. میوه های تازه زیادی غنی از پتاسیم وجود دارد.

منابع خوب: موز، آب پرتقال، سیب زمینی، آجیل، دانه ها، ماهی، گوشت و شیر.

عوامل موثر در درمان شکستگی استخوان

بایستی به این نکته توجه کنید که با مصرف این مواد غذایی طول درمان شکستگی استخوان افزایش می یابد بنابراین باید از مصرف آن ها صرف نظر گردد:

الکل: این نوشیدنی ها ترمیم استخوان و طول دوره بازسازی را کاهش می دهند.

نمک: مقدار زیاد این ماده در رژیم غذایی باعث از دست دادن کلسیم در ادرار می شود.

قهوه: مقدار زیادی کافئین – بیش از چهار فنجان قهوه غلیظ در روز – می تواند بهبودی استخوان را کمی کند کند. همچنین میزان دفعات ادرار را افزایش داده و به طبع آن کلسیم بیشتری دفع می گردد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ارتوپدی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید