دلایل سردمزاجی آقایان

0
1,605
دلایل سردمزاجی آقایان

 سردمزاجی آقایان

سردمزاجی آقایان یا کاهش تمایل به برقراری جنسی، از جمله مسائلی است که می‌تواند به اشکال گوناگون بر روی کیفیت رابطه جنسی و نیز ارتباط بین زوجین تاثیر بگذارد؛ عوامل مختلفی هستند که می‌توانند بر روی میل جنسی آقایان تاثیر بگذارند. در متن پیش رو قصد داریم شما را با دلایل سردمزاجی آقایان و کاهش میل جنسی در آن‌ها آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • میل جنسی یا لیبیدو چیست؟
  • دلایل کاهش میل جنسی یا سردمزاجی در آقایان
  • عوارض جانبی جسمی و روانی کاهش میل جنسی

میل جنسی یا لیبیدو چیست؟

سردمزاجی به کاهش تمایل افراد برای برقراری رابطه جنسی گفته می‌شود. این مسئله که میل جنسی در زمان‌هایی کاهش پیدا کند طبیعی است؛ میل جنسی در طول زندگی و در زمان‌های مختلف فرق می‌کند. از سوی دیگر طبیعی است که میل جنسی شما با شریک جنسی‌تان همخوانی نداشته باشد. با این حال کاهش میل جنسی یا سردمزاجی برای مدت طولانی می‌تواند نگران‌کننده باشد و بیانگر یک مشکل زمینه‌ای باشد. در متن پیش رو قصد داریم شما را با دلایل کاهش میل جنسی در آقایان آشنا کنیم.

دلایل کاهش میل جنسی یا سردمزاجی در آقایان

کمبود تستوسترون

تستوسترون یکی از هورمون‌های مهم مردانه است که اکثرا درون بیضه‌ها تولید می‌شود. هورمون تستوسترون مسئول ساخت توده عضلانی و استخوانی بدن است و باعث تحریک تولید اسپرم در بدن می‌شود. سطح هورمون تستوسترون می‌تواند بر روی میل جنسی شما اثر بگذارد.

سطح نرمال تستوسترون در افراد مختلف می‌تواند با یکدیگر فرق کند. با این حال چنانچه سطح تستوسترون در مردان بالغ به زیر 300 نانوگرم در دسی لیتر برسد، یعنی سطح آن در بدن کم است. وقتی سطح تستوسترون پایین می‌آید، میل جنسی شما هم متعاقبا پایین می‌آید.

فراموش نکنید کاهش سطح تستوسترون بخشی طبیعی از فرآیند پیری است.

چنانچه در این باره نگران هستید، با پزشکتان صحبت کنید تا در صورت لزوم برایتان دارو یا مکمل تجویز کند.

داروهای کاهش میل جنسی آقایان

مصرف برخی داروهای خاص هستند که می‌توانند باعث کاهش میل جنسی شوند. برای مثال داروهای ضد فشار خون از قبیل مهارکننده‌های ACE و بتابلاکرها می‌توانند مانع از انزال و نعوظ شوند. سایر داروهایی که می‌توانند منجر به کاهش سطح تستوسترون شوند:

  • داروهای شیمی درمانی و رادیوتراپی برای درمان سرطان
  • هورمون‌هایی که برای درمان سرطان پروستات استفاده می‌شوند
  • کورتیکواستروئیدها
  • اپیوئیدهای کاهنده درد از قبیل مورفین و اکسی کودون
  • داروهای ضدقارچ از قبیل کتوکونازول
  • سایمتدین که برای درمان رفلاکس تجویز می‌شود
  • استروئیدهای آنابولیکی که ممکن است برخی ورزشکاران به منظور افزایش توده عضلانی استفاده کنند
  • برخی داروهای ضدافسردگی

اگر احساس می‌کنید به دنبال مصرف دارو دچار کاهش میل جنسی شده اید، با پزشکتان در این باره مشورت کنید. در صورت لزوم دارویتان را تغییر می‌دهند.

سردمزاجی آقایان

سردمزاجی آقایان

سندروم پای بی‌قرار

سندروم پای بی‌قرار حالتی است که بدون کنترل تمایل دارید که پایتان را تکان دهید. مطالعه‌ای نشان داده است که مردان مبتلا به سندروم پای بی‌قرار بیشتر احتمال دارد که دچار ناتوانی در نعوظ شوند؛ یعنی در شروع نعوظ یا نگهداشتن آن مشکل داشته باشند.

افسردگی

افسردگی همه ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد مبتلا به افسردگی تمایلشان به انجام همه فعالیت‌هایی که زمانی برایشان لذتبخش بوده است، کم می‌شود؛ از جمله رابطه جنسی. کاهش میل جنسی همچنین می‌تواند جز عوارض جانبی برخی داروهای ضدافسردگی باشد، از جمله:

  • مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین از قبیل دولوکستین
  • مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین از قبیل سرترالین فلوکستین

با این حال تاکنونی گزارشی مبنی بر این که مهارکننده های انتخابی نوراپی نفرین- دوپامین از قبیل بوپروپیون باعث کاهش میل جنسی می‌شوند،  منتشر نشده است.

اگر به دنبال مصرف داروی ضد افسردگی دچار کاهش میل جنسی شده اید، با پزشکتان در این باره مشورت کنید؛ آن‌ها درصورت لزوم داروی شما را تغییر می‌دهند.

بیماری مزمن

هنگامی که با بیماری مزمنی دست و پنجه نرم می‌کنید، این احتمال بیشتر می‌شود که میل جنسی‌تان کمتر شود. برخی بیماری‌های خاص از قبیل سرطان هم می‌توانند تعداد اسپرم شما را کم کنند.

سایر بیماری‌های مزمنی که می‌توانند بر روی میل جنسی شما اثر بگذارند:

  • دیابت نوع 2
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • چاقی
  • بیماری‌های مزمن دیگر از قبیل مشکلات قلبی، کلیوی و کبدی

اگر بیماری مزمنی دارید با پزشکتان مشورت کنید که برای کنترل آن چه کارهای لازم است انجام دهید. ممکن است لازم باشد که با یک سکس تراپ در این باره مشورت کنید.

مشکلات خواب

مقاله‌ای که در ژورنال پزشکی خواب منتشر شد، نشان داد که مردان مبتلا به آپنه خواب بیشتر در معرض مشکلات مرتبط با کاهش میل جنسی هستند. این افراد بیشتر دچار مقادیر کم تستوسترون می‌شوند که بر روی میل جنسی اثر می‌گذارد. در این مطالعه نشان داده شد که حدود یک سوم از مردان مبتلا به آپنه شدید خواب کمبود تستوسترون دارند.

در مطالعه دیگری نشان داده شد که محدودیت خواب در مردان به میزان 5 ساعت در مدت یک هفته باعث کاهش 10 تا 15 درصدی سطح تستوسترون در آن‌ها شد.

پیری

سطح تستوسترون که به طور مستقیم با میزان میل جنسی مرتبط است، در مردان در اواخر سنین نوجوانی در بالاترین حد خودش است. با بالا رفتن سن تمام فرآیندهای نعوظ و انزال مدت زمان بیشتری می‌برد. فرایند نعوظ ممکن است به سختی سابق نباشد و از سوی دیگر مدت زمان بیشتری ببرد تا رخ بدهد. با این حال داروهای لازم برای درمان این مسئله دردسترس هستند .

اضطراب

اگر ذهنتان به دلیل مسئله‌ای درگیر باشد و اضطراب داشته باشید، میل جنسی‌تان می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد. به این دلیل که اضطراب می‌تواند بر روی میل جنسی شما اثر بگذارد.

اضطراب قابل پیشگیری نیست؛ مشکلات رابطه، طلاق، مرگ یک عزیز، تولد فرزند، مشکلات اقتصادی و مسائل شغلی تنها بخشی از اضطراب‌هایی هستند که می‌توانند بر روی کیفیت جنسی زندگی شما اثر بگذارند. با این حال راه‌های کنترل اضطراب از قبیل مدیتیشن، صحبت با یک تراپیست و یا مصرف دارو می‌تواند به درمان اضطراب کمک کند.

اعتماد به نفس پایین

اعتماد به نفس به نقطه نظر کلی گفته می‌شود که فرد درباره خودش دارد. اعتماد به نفس پایین و احیانا فیزیک نامناسب بدن از مواردی هستند که می‌توانند بر روی کیفیت زندگی و سلامت روانی شما اثر بگذارند. اگر احساس می‌کنید که فرد جذابی نیستید، ممکن است تمایل شما به برقراری رابطه جنسی کم شود. اگر با نگاه کردن به آینه احساس می‌کنید، خودتان را دوست ندارید، ممکن است حتی از انجام رابطه جنسی امتناع کنید.

اعتماد به نفس پایین همچنین می‌تواند باعث اضطراب درباره عملکرد جنسی شود و  باعث کاهش میل جنسی و ضعف در برقراری رابطه جنسی شود. از سوی دیگر اعتماد به نفس پایین می‌تواند باعث بروز مشکلات دیگری از قبیل افسردگی، اضطراب، و یا سومصرف سیگار و الکل و درنهیت کاهش میل جنسی شود.

اگر احساس می‌کنید که چنین مشکلی دارید، بهتر است با یک پزشک در این باره مشورت کنید.

ورزش خیلی کم یا خیلی زیاد

ورزش خیلی کم یا خیلی زیاد هم می‌تواند یکی از دلایل بروز کاهش میل جنسی در مردان باشد. ورزش خیلی کم یا بطور کل ورزش نکردن، می‌تواند باعث بروز مشکلات سلامتی مختلفی شود که هر یک می‌توانند میل جنسی فرد را تحت تاثیر قرار دهند.

انجام منظم ورزش می‌تواند ریسک ابتلای شما به بیماری‌های مختلف از قبیل فشار خون، دیابت نوع 2 و کلسترول بالا را کم کند؛ این بیماری‌ها همگی با کاهش میل جنسی مرتبط هستند.

ورزش متوسط می‌تواند سطح کورتیزول خون را در شب کم کند و درنتیجه باعث کاهش اضطراب و افزایش میل جنسی شود.

با این حال مطالعات نشان داده است که ورزش بیش از اندازه هم می‌تواند در کاهش میل جنسی فرد موثر باشد.

مصرف الکل

مصرف زیاد الکل هم می‌تواند باعث کاهش سطح تستوسترون و متعاقبا کاهش میل جنسی شود. در طول زمان مصرف الکل می‌تواند زندگی جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

سومصرف مواد

علاوه بر الکل، سومصرف مواد از قبیل تنباکو، ماری جوانا و داروهای اپیوئیدی می‌تواند در کاهش سطح تستوسترون و کاهش میل جنسی موثر باشد. سیگار کشیدن نیز می‌تواند تاثیر منفی بر روی حرکت و میزان اسپرم داشته باشد.

دلایل سردمزاجی آقایان

 

 

 

 

 

عوارض جانبی جسمی و روانی کاهش میل جنسی

کاهش میل جنسی در مردان و یا سردمزاجی آقایان می‌تواند آزاردهنده باشد. این کاهش میل جنسی می‌تواند باعث یک چرخه معیوب بروز مشکلات دیگر از قبیل مشکلات عاطفی، اختلال نعوظ و درنهایت کاهش رضایت جنسی شود.

اختلال نعوظ می‌تواند باعث بروز اضطراب در طول رابطه جنسی شود. این مسئله می‌تواند باعث بروز تعارض بین مرد و همسرش شده و متعاقبا باعث بروز مشکلات عاطفی و مشکلات رابطه شود.

نکته پایانی

درمان سردمزاجی یا کاهش میل جنسی به درمان علت زمینه‌ای بستگی دارد. اگر سردمزاجی شما به دلیل یک بیماری زمینه‌ای یا مصرف دارو است، ممکن است لازم باشد دارویتان را تغییر دهید. اگر کاهش میل جنسی به دلیل مشکلات روانی است، شاید لازم باشد که با یک سکس تراپ مشورت کنید.

می‌توانید قدم به قدم برای تقویت میل جنسی‌تان اقدام کنید. کارهای زیر می‌توانند به افزایش میل جنسی کمک کنند:

  • داشتن سبک زندگی سالم‌تر
  • کنترل اضطراب
  • خواب کافی
  • رژیم غذایی سالم

شما می‌توانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین روانپزشک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید