عوارض قرص های اورژانسی

0
2,397
122228.jpeg alt_text
122228.jpeg caption

عوارض قرص های اورژانسی

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که بنا به دلایل مختلف مجبور به استفاده از قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری شوید؛ این قرص ها هم مشابه سایر داروها می‌توانند عوارض جانبی خاصی داشته باشند. 

در متن پیش رو قصد داریم شما را با این داروها و عوارض آن‌ها آشنا کنیم. 

 

در این مقاله می‌خوانید:

مختصری درباره قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری

قرص های اورژانسی به چه منظور استفاده می‌شوند؟

عوارض جانبی احتمالی قرص های اورژانسی

چطور قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری را مصرف کنیم؟

پیشگیری از بروز عوارض جانبی قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

 

 

مختصری درباره قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری

قرص های اورژانسی، داروهایی هستند که به پیشگیری از بارداری کمک می‌کنند؛ در صورتی که از قبل باردار باشید، این داروها به ختم حاملگی کمکی نمی‌کنند و علاوه بر این به طور 100 درصد هم اثربخش نیستند. با این حال هر چه سریع‌تر پس از مقاربت آن‌ها را مصرف کنید، نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد. 

پیشگیری اورژانسی از بارداری می‌تواند شامل استفاده از IUD و یا داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری تجویزشده توسط پزشک باشد. با این حال ارزان‌ترین و دردسترس‌ترین شیوه‌ی اورژانسی پیشگیری از بارداری، استفاده از داروهایی است که تنها از بخش پروژسترونی ساخته شده‌اند. این داروها در اغلب داروخانه‌ها دردسترس هستند و نیازی به تهیه نسخه پزشک ندارند. 

این داروها اغلب بی‌خطر هستند اما می‌توانند عوارض جانبی کمی هم ایجاد کنند. 

 

 

قرص های اورژانسی به چه منظور استفاده می‌شوند؟

قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری زمانی استفاده می‌شوند که دخول ناخواسته داشته باشید؛ این مسئله می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد؛ از جمله عدم استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری، فراموش کردن مصرف داروی پیشگیری از بارداری، تجاوز جنسی و یا شکست متد پیشگیری درنظرگرفته شده مثل پارگی کاندوم حین دخول. 

قرص های اورژانسی نمی‌توانند بارداری را خاتمه دهند و تنها تخمک‌‌گذاری را به تاخیر می‌اندازند. 

 

 

 

عوارض جانبی احتمالی قرص های اورژانسی

قرص های اورژانسی یک روش مناسب برای پیشگیری از بارداری در صورت دخول ناخواسته هستند؛ اما به اندازه سایر روش‌های پیشگیری از بارداری موثر نیستند و برای استفاده طولانی مدت هم توصیه نمی‌شوند. فراموش نکنید که کارایی این قرص ها صد در صد نیست و حتی درصورت مصرف صحیح هم ممکن است اثربخش نبوده و دچار بارداری ناخواسته شوید. علاوه بر این، این قرص ها در پیشگیری از انتقال عفونت‌های منتقله از راه تماس جنسی، موثر نیستند. 

قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری برای همه افراد مناسب نیستند؛ در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر، بهتر است از مصرف دارو خودداری کنید:

چنانچه به هر یک از اجزای سازنده قرص‌های اورژانسی حساسیت دارید

چنانچه داروی خاصی مصرف می‌کنید که می‌تواند اثر قرص های پیشگیری را کم کند؛ از قبیل باربیتورات‌ها

درصورتی که چاق باشید و یا اضافه وزن داشته باشید، این داروها ممکن است به اندازه‌ای که برای یک زن لاغر و یا بدون اضافه وزن موثر هستند، برای شما اثرگذار نباشند. 

علاوه بر این پیش از مصرف، مطمئن شوید که باردار نیستید؛ اثر قرص های اورژانسی بر روی جنین در حال رشد شناخته‌شده نیست؛ درصورتی که شیرده هستید، مصرف این قرص ها توصیه نمی‌شود. 

تاکنون ثابت نشده است که قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری، عارضه جانبی جدی یا طولانی مدتی ایجاد کنند؛ اغلب زنانی که از این قرص ها مصرف می‌کنند دچار هیچ عارضه‌ی خاصی نمی‌شوند؛ اما در برخی موارد می‌توانند باعث بروز عوارض خفیفی شود. 

اغلب عوارضی که داروهای اورژانسی ایجاد می‌کنند، به محض پاک شدن دارو از بدن از بین می‌روند؛ عوارض احتمالی شامل موارد زیر است:

حالت تهوع

استفراغ

خستگی

سردرد

سرگیجه

درد قسمت پایین شکم

قرص های اورژانسی همچنین می‌توانند نظم سیکل‌های ماهیانه را به هم بریزند؛ پریود بعدی شما ممکن است حداکثر یک هفته زودتر یا دیرتر رخ دهد. چنانچه پریودتان بیشتر از یک هفته به تاخیر بیفتد، ممکن است لازم باشد که تست بارداری بدهید. 

علاوه بر این برخی زنان ممکن است در پی مصرف قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری، دچار خونریزی حفیفی بشوند؛ این خونریزی معمولا طی 3 روز متوقف می‌شود. با این حال اگر خونریزی بیشتر از 3 روز ادامه پیدا کرد و یا شدیدتر شد، لازم است به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است علامتی از یک مشکل جدی باشد. 

 

 

چطور قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری را مصرف کنیم؟

برای اثربخشی بیشتر لازم است هر چه زودتر پس از مقاربت دارو را مصرف کنید؛ لازم است قرص اورژانسی را حداکثر 120 ساعت پس از دخول استفاده کنید. می‌توانید قرص پیشگیری را در هر زمانی از سیکل قاعدگی مصرف کنید. 

نکات زیر را فراموش نکنید:

دستورالعمل مصرف قرص های اورژانسی را به دقت دنبال کنید. 

چنانچه طی دوساعت پس از مصرف دارو استفراغ کردید با پزشکتان مشورت کنید تا در صورت نیاز یک دوز دیگر مصرف کنید. 

تا زمانی که از شیوه مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده نکرده‌اید، مقاربت نکنید. فراموش نکنید قرص های اورژانسی اثر درازمدت بر روی پیشگیری از بارداری ندارند و درصورتی که طی روزها و یا هفته‌ها پس از مصرف دارو، رابطه جنسی محافظت‌نشده داشته باشید، درمعرض بارداری ناخواسته هستید. 

 

 

پیشگیری از بروز عوارض جانبی قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری

در صورتی که نگران بروز عوارض جانبی هستید و یا پیش از این دچار عوارض شدید با دکتر داروساز مشورت کنید؛ او شما را درباره تهیه داروهای بدن نسخه‌ای که در بهبود عوارض به شما کمک می‌کنند، راهنمایی می‌کنند. برخی داروهای ضدتهوع خود می‌توانند باعث خستگی خواب‌آلودگی شوند؛ در این صورت شاید بهتر باشد برای چند روز پس از مصرف قرص های اورژانسی بیشتر استراحت کنید. 

اگر پس از مصرف قرص اورژانسی دچار حالت تهوع و یا سردرد شدید، دراز بکشید. این مسئله می‌تواند جلوی بروز استفراغ را بگیرد. اگر طی یک ساعت پس از مصرف دارو دچار استفراغ شدید، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید؛ ممکن است لازم باشد یک دوز دیگر بخورید. 

 

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

خونریزی خفیف و بدون علت پس از مصرف قرص های اورژانسی طبیعی است؛ با این حال چنانچه خونریزی شدید بود و یا ادامه پیدا کرد و چنانچه با درد شکم و یا سرگیجه همراهی داشت، بهتر است پزشکتان را درجریان قرار دهید. . این شرایط ممکن است علامتی از یک مشکل جدی‌تر مثل سقط جنین و یا حاملگی نابجا باشد. 

 

 

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید. 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید