عوارض ناشی از صافی پا

0
1,212
244671.jpeg alt_text
244671.jpeg caption

کف و مچ پای انسان از بیش از ۳۰ استخوان و بیش از ۶۰ ماهیچه تشکیل شده است. این استخوان ها توسط مفاصل و رباط ها به هم متصل شده اند. نحوه اتصال این استخوان ها به هم سبب ایجاد یک زاویه وقوس در کف پا می شود. به طور طبیعی ایت قص حدود ۲۰ درجه بوده و وجود آن سبب میشود که نیرویی که از طرف زمین بر بدن وارد میشود، تعدیل شود و به این ترتیب به هنگام راه رفتن، دویدن و ایستادن های طولانی مدت کمترین فشار به سیستم اسکلتی وارد می شود.

علل صافی پا

در بیشتر موارد صافی کف پا مادر زادی بوده و فرد به علت ضعف عضلات و بافت همبند و مفاصل کف پا، قوس کف پای خود را از دست می دهد. معمولا این نوزادان در اوایل تولد علامتی ندارند و به تدریج با شروع حرکت خود و وزن گذاری روی اندام تحتانی، تشخیص داده میشوند. با وجود این تقریبا از حدود سن مدرسه (۷  سالگی) به طور قطع تشخیص صافی کف پا داده میشود. چون در بسیاری از موارد تا سن ۷ سالگی به دنبال رشد استخوان ها و عضلات پا، صافی کف پا اصلاح می شود.

صافی پا در کودکان

در برخی کودکان هم صافی کف پا در غیاب مشکلات اسکلتی دیده میشود که تا ۶_۵ سالگی اصلاح میشود و به آن صافی کف پای انعطاف پذیر گفته می شود. گاهی اوقات آناتومی مفاصل به طور مادرزادی سالم هست و بعدا فرد دچار صافی کف پا میشود. از جمله این فاکتورهای محیطی می توان به استفاده از کفش های پاشنه دار نامناسب،ضربات وارد شده به پا، بیماری های التهابی مفاصل نظیر روماتیسم و.. اشاره کرد.

درد اندام تحتانی

این افراد به دنبال راه رفتن و ایستادن های طولانی مدت فشار زیادی به استخوان های کف و مچ و ساق پا وارد می شود. به همین جهت از درد اندام تحتانی شکایت دارند. با توجه به این که در این افراد فشار دارد شده از سمت زمین تعدیل پیدا نمیکند و مستقیما به ستون فقراتشان وارد میشود،مبتلا به درد کمر هستند و این امر زمینه ساز درد های ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر  هست.

ظاهر راه رفتن

صافی پا

از نظر ظاهری این افرادموقع راه رفتن، پاشنه پای خودرا کمی متمایل به سمت داخل میگذارند و حتی در حالت ایستاده هم این تغییر شکل دیده میشود. در انواع انعطاف پذیر که اناتومی استخوان ها و مفاصل نرمال هست، استفاده از کفش مناسب و ماساژ کف پا به وسیله یک بطری غلطان روی زمین، توصیه می شود. در موارد انعطاف نا پذیر، معمولا آناتومی مفاصل دچار اشکال هست و انجام جراحی های اصلاحی توصیه می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین ارتوپدی  ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید