عوارض پیرسینگ برای بدن

1
14,267
240110.jpeg alt_text
240110.jpeg caption

علی رغم وجود بعضی عوارض پیرسینگ‌ به صورت متداول در سراسر جهان به کار برده می‌شود و در کشور ما هم در بین جوانان متداول است. پیرسینگ روشی است که در آن فلزات جواهری به شکل حلقه یا اشکال دیگر، با سوراخ کردن یا برش ناحیه ای از پوست در ناحیه صورت، بینی، دهان، گوش، اطراف ناف و سایر نواحی قرار داده می‌شود. کلمه پیرسینگ هم به روش نصب این جواهرات، و هم به خود فلز نصب شده برمی‌گردد. هدف افراد از نصب پیرسینگ بر روی بدن می‌تواند زینت بخشیدن به بدن یا ارسال پیامهای فردی خاص باشد. اما این روش خالی از خطر نیست. در این مطلب عوارض پیرسینگ نقاط مختلف بدن را می‌خوانید.

پیرسینگ دهان

لب، لپها و وسط زبان نواحی هدف در پیرسینگ دهان هستند.

خونریزی

آسیب به عروق زبان می‌تواند باعث خونریزی و ایجاد هماتوم شود. ادم نیز بعد از پیرسینگ زبان بسیار شایع است که گاهی می‌تواند به بسته شدن راه هوایی منجر شود.

افتادن فلز در راه هوایی

درآمدن خودبخود فلز و افتادن در راه هوایی می‌تواند باعث انسداد مسیر هوا شود. شکستن دندان و آسیب به لثه‌ها نیز می‌تواند بر اثر برخورد فلز به دندانها رخ دهد عفونت بعد از پیرسینگ دهان شیوع کمی دارد اما محتمل است.

آنژین لودویگ

نوعی سلولیت دهانی با گسترش سریع است که از عوارض نادر پیرسینگ دهان است.

پیرسینگ گوش

35 درصد افرادی که پیرسینگ گوش دارند، دچار حداقل یک عارضه می‌شوند. عفونت 77%، واکنش آلرژیک 43%، ایجاد کلوئید 2.5% و پارگی گوش 2.5% موارد عوارض پیرسینگ گوش را تشکیل می‌دهد.

عفونت

غضروف گوش فاقد رگ است به همین دلیل زخم پیرسینگ در نواحی فوقانی لاله گوش، به خوبی بهبود نمی‌یابد و احتمال عفونت آن بالاست. عفونت سطحی پوست می‌تواند به سوی عفونتهای عمیق‌تر که به نام «پری‌کندریت» شناخته می‌شود پیش برود و حتی ایجاد آبسه و نکروز (مرگ سلولها) غضروف گوش شود. درصورت وجود آبسه، باید برش و تخلیه چرک صورت گیرد.

واکنش‌های آلرژیک

درماتیت تماسی بر اثر حساسیت به نیکل، تغییر رنگ پوست بر اثر نقره و حساسیت به سایر فلزات از عوارض شایع است.

ایجاد کلوئید

گاهی زخمها بعد از بهبود اسکارهایی بدشکل همراه با رشد بیش از حد پوست و ایجاد بافتی به نام «کلوئید» ایجاد می‌کنند که اصطلاحاً به آن  «گوشت اضافه آوردن» هم می‌گویند. این واکنش در ناحیه بافت گوش شایع است.

پارگی

کشیده شدن فلز در اثر تروما، افتادن، تصادف یا ورزشهای پربرخورد می‌تواند منجر به پارگی ناحیه پیرسینگ شود.

پیرسینگ بینی

خونریزی

پیرسینگ ناحیه تیغه وسط بینی می‌تواند به خونریزی شدید، هماتوم تیغه بینی و درنهایت عفونت و نکروز تیغه بینی شود.

پری کندریت

عفونت، پری‌کندریت و نکروز غضروف بینی از عوارض پیرسینگ بینی هستند.

بلع یا پریدن فلز در گلو

مدفون شدن فلز در مخاط بینی: ممکن است به مرور زمان فلز در بافت مخاط بینی مدفون شود و برای خارج کردن آن نیاز به برش جراحی باشد.

پیرسینگ ناف

بهبود کند و عفونت زیاد: به دلیل تماس و مالش مداوم پیرسینگ با لباس، تأخیر بهبودی زخم ناشی از پیرسینگ و عفونت آن شایع است.

جابجایی فلز به سطح پوست: اغلب فلزات نصب شده در نواحی سطحی شکم تمایل دارند به سمت سطح پوست حرکت کنند. این جابجایی منجر به ایجاد اسکار در سطح پوست می‌شود.

پیرسینگ نیپل (نوک پستان)

شکل گیری آبسه: در این نوع پیرسینگ خطر دیر بهبود یافتن و ایجاد عفونت، سلولیت و آبسه وجود دارد.

مانعت از شیردهی: از دیگر عوارض پیرسینگ نیپل این است که ممکن است فلز یا اسکار ناشی از آن مانع شیردهی شود یا یکی از مجاری شیری را مسدود کند و شیر خوردن نوزاد را مختل کند.

عوارض پیرسینگ دستگاه تناسلی

پیرسینگ در مردان

ممانعت از جریان ادرار

قرار دادن فلز در ناحیه سر آلت اغلب جریان ادرار را مختل می‌کند.

پارافیموس

در افرادی که ختنه نشده باشد رخ می‌دهد و به معنی کشیدگی بیش از حد پوست ناحیه آلت تناسلی و عدم قابلیت بازگشت آن به روی سر آلت تناسلی است. این عارضه در پیرسینگ ناحیه تنه و سر آلت رخ می‌دهد.

پریاپیسم

حلقه آلت تناسلی منجر به نعوظ طول کشیده می‌شود که عارضه ای بسیار خطرناک است و نیاز به درمان اورژانسی دارد.

پیرسینگ  در زنان

 

عوارض پیرسینگ

عفونت خونریزی واکنش آلرژیک، کلوئید، و اسکار از عوارض شایع پیرسینگ دستگاه تناسلی زنان است. ضعیف شدن روشهای پیشگیری مکانیکی از قبلی کاندوم که می‌تواند در تماس با فلز پاره شود، عارضه دیگر پیرسینگ ناحیه تناسلی است.

عفونتهای عمومی بدن

اندوکاردیت

عفونت دیواره داخلی قلب در بعضی موارد بعد از پیرسینگ نیپل و ناف گزارش شده است.

عفونتهای عمومی بدن

عفونت با ویروسهای هپاتیت بی، سی و ایدز بعد از پیرسینگ هر ناحیه از بدن با روشی غیر بهداشتی و غیر استریل محتمل است. درنتیجه نصب پیرسینگ باید حتماً در محیطی استریل و توسط افرادی آموزش دیده صورت گیرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

یک دیدگاه

  1. سلام ببخشید من تو خونه برای گوشم پیرسینگ میزنم با سوزن معمولی سوزن و تمام وسایلمم ضد عفونی میکنم قبل کارم دیشب با سوزن جای اشتباهی رو سوراخ کردم برای همین سوزن را تا نصفه در اوردم بعد پایین تر رو سوراخ کردم الان سوراخ اشتباه بالایی کلی خون اومد و بعد یکم بنفش شد لطفا اگر راهنمایی هست بکنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید