فرآیند تولید اسپرم و نحوه افزایش تعداد اسپرم

0
25,058
364615.jpeg alt_text
364615.jpeg caption

اسپرم در مردان طی روندی با عنوان اسپرماتوژنز یا فرآیند تولید اسپرم ساخته می شود. سلول های اسپرمی که روند رشد خود را تکمیل کرده باشند وارد مایع منی شده و با هر انزال از بدن مردان خارج می شوند و در حالت کلی در کیسه های بیضه ذخیره سازی می گردند. فرآیند اسپرماتوژنز در پسران از سنین 13 سالگی آغاز می شود و در تمام طول عمر انجام شده ولی باید به این نکته توجه نمود که با افزایش سن از میزان آن کاسته می شود. هر اسپرم از 23 کروموزوم تشکیل یافته و در طی مرحله لقاح با تخمک 23 کروموزوم ترکیب می گردد و سلول تخم و در نهایت جنین را تشکیل می دهند. این مسئله خود حاکی از آن است که کودک نیمی از صفات خود را از پدر و نیم دیگر را از مادر خود به ارث می برد. 

فرآیند تولید اسپرم 

به طور کلی می توان گفت این فرآیند به حدود 5/2 یا 74 روز ماه زمان نیاز خواهد داشت. بیضه ها در تشکیل این سلول ها نقش اساسی را ایفا می کنند و علاوه بر سلول اسپرم قادرند هورمون های جنسی مردانه با عنوان تستوسترون را نیز تولید نمایند. آن چه که اغلب در چرخه قاعدگی زنان مشاهده می شود دو هورمون FSH و LH می باشد که در مردان نیز از غده هیپوفیز مغز به درون خون آزاد می شوند و رشد اسپرم و تولید هورمون تستوسترون را پایه ریزی می کنند. حدود سه روز زمان برای تکمیل بلوغ سلول های اسپرم نیاز است. بنابراین زوجینی که قصد باروری دارند باید این موضوع را مد نظر قرار دهند. با عنوان ساده تر:

1. در مرحله اول از فرآیند تولید اسپرم، سلول های اولیه ای با نام اسپرماتوگونیا متحمل تعدادی تقسیم سلولی می گردند و اسپرماتوسیت های اولیه را ایجاد می کنند.

2. در مرحله بعد با تقسیم میوزی که با روند کاهشی در تعداد کروموزوم ها همراه است از اسپرماتوسیت های اولیه، دو عدد اسپرماتوسیت ثانویه تشکیل می گردد. فرآیند تقسیم به اینجا ختم نمی شود.

3. این دو سلول هر یک به دو سلول اسپرماتید تبدیل می شوند. تا این جا مرحله روند تقسیمات اسپرماتوژنز در کیسه بیضه انجام می شود.

4. با تکمیل فرآیند تولید اسپرم، بخش هایی با عنوان سر، دم و گردن به آن ها افزوده می شود.  

این اسپرم ساخته شده هنوز نیاز به گذارندن مراحل بلوغ دارد و باید مسیر شش متری اپیدیدیم را از لوله های منی ساز طی نماید. اسپرم هایی که در این منطقه قرار دارند قدرت باروری نداشته و پس از گذشت نزدیک به سه روز قدرت حرکت را نیز پیدا می کنند. تا زمانی که انزال صورت نگیرد اسپرم ها قادر به حرکت نیستند و با هر انزال متحرک شده و قابلیت باروری تخمک را پیدا می کنند. یکی از شرایطی که می تواند بر روی حرکت آن ها تاثیر بگذارد میزان اسیدیته محیط است. محیط قلیایی و خنثی موجود در مایع منی می تواند باعث تسریع این حرکت شده و با افزایش اسیدیته از این میزان کاسته شده و در موارد بسیار شدید حتی باعث مرگ اسپرم ها می شود. 

ذخیره سازی اسپرم

در مردان جوان این اسپرم ها می توانند به مدت یک ماه در بیضه ها ذخیره شوند و همچنان باروری خود را حفظ کنند اما با شروع فرآیند انزال های پی در پی این مدت زمان به بیش از چند روز نمی انجامد. 

اجزای اسپرم

باوری که وجود دارد حاکی از این مسئله است که بخش اعظم تشکیل دهنده مایع منی اسپرم می باشد اما برخلاف تصور عموم تنها یک درصد آن را اسپرم تشکیل می دهد و مابقی برخی از املاح و مواد مورد نیاز برای حیات اسپرم ها می باشد مانند آب، آنزیم ها، پروتئین ها، فسفات و بی کربنات و املاح روی. از آن جایی که اسپرم ها برای فعالیت خود به آنزیم ها نیاز دارند، بنابراین کمی افزایش دما می تواند فعالیت اسپرم را تشدید نموده ولی مقدار شدید افزایش دما باعث کاهش طول عمر آن ها گردیده و این مدت زمان را به حدود 1 تا 2 روز در دستگاه تناسلی زن می رساند. 

افزایش تعداد اسپرم

معمولا برای افزایش اسپرم می توان از چند راهکار طبیعی استفاده نمود و در صورتی که کاهش مقدار اسپرم شدید باشد معمولا تجویز دارویی توسط پزشک صورت خواهد گرفت. برخی از این تغییرات عبارتند از:

عدم مصرف سیگار 

داشتن خواب کافی

کاهش استرس

مصرف آنتی اکسیدان های طبیعی مانند زردچوبه، شکلات تلخ، سیر، ماهی

مصرف مکمل های حاوی کلسیم و ویتامین D 

استفاده از سبزیجات با برگ های به رنگ سبز مانند اسفناج و کلم بروکلی

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص اورولوژی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید