چه کسانی نیاز به ارتودنسی دندان و فک دارند؟

0
3,510
298962.jpeg alt_text
298962.jpeg caption

 ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی روشی است که طی آن دندان هایی که بطور مناسب داخل فک قرار نگرفته اند، به جای مناسب خود برگردانده می شوند. رعایت بهداشت دندان های نامرتب که اغلب فضای بین دندانی کمی بین آنها وجود دارد بسیار مشکل است و این دندان ها در ریسک بالایی از پوسیدگی قرار دارند که می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. ریسک عفونت لثه و سایر بیماری های پریودنتال نیز افزایش می یابد. از طرفی بعلت فشار به عضلات جونده هنگام باز و بسته کردن دهان، سردرد، درد گردن، درد پشت و سندرم مفصل تمپورومندیبولار ایجاد می گردد. دندان های نامرتب همچنین، تاثیر بسزایی در ظاهر و زیبایی فرد دارند.

ارتودنسی با مرتب کردن دندان ها، علاوه بر جنبه زیبایی، با جلوگیری از پوسیدگی دندان های به هم چسبیده، عمر مفید دندان ها را افزایش می دهد و فشار بر عضلات جونده را نیز می کاهد. البته بایستی به این نکته توجه داشت که عوارض زیبایی دندان هم دور از انتظار نیست و باید به آنها پرداخته شود.

اهداف درمان های ارتودنسی:

۱. کاهش فاصله بیش از حد دندان ها

۲. همسطح کردن نوک دندان ها

۳. صاف کردن دندان های نامرتب

۴. بهبود تکلم و جویدن

۵. افزایش سلامت دندان ها و لثه

۶. بهبود عملکرد گاز زدن در فرد

۷. پیشگیری از آسیب دندان ها در درازمدت

معمولا از چند روش برای ارتودنسی استفاده میشود؟

مطالعه بیشتر: مقایسه لمینت دندان و ارتودنسی

معمولا از دونوع ابزار جهت ارتودنسی استفاده میگردد.

  • ابزار ثابت
  • ابزار متحرک

ارتودنسی ثابت

نوع ثابت، معمول ترین روش در ارتودنسیست. بیمار در حین ارتودنسی در جویدن مشکلی نخواهد داشت ، اما باید از برخی مواد غذایی مانند نوشیدنی های گازدار، شکلات های سفت، آدامس و سایر غداهای چسبناک مثل گز پرهیز کند.

ورزشکارانی که ازین روش ارتودنسی استفاده می کنند نیاز به محافظ های دندانی خاصی دارند.

ارتودنسی متحرک

نوع متحرک جهت درمان مشکلات خفیف درمانی مثل پیشگیری از مکیدن شست و یا نامرتبی خفیف دندان ها استفاده می شود. ابزارهای متحرک حین غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید خارج گردند.

آیا ارتودنسی سن خاصی دارد؟

درمان ارتودنسی معمولا از سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی، زمانی که دندان های دائمی بطور کامل درآمده و رشد کرده اند آغاز می گردد. اگر اختلالات دندانی خیلی شدید نباشد بطوری که در تکلم و یا جویدن اختلال ایجاد کند درمان می تواند در سن های بالاتر نیز انجام شود.

کودکانی که کام شکاف دار دارند ممکن است نیاز داشته باشند قبل از ظهور دندان های دائمی ارتودنسی انجام دهند.

رعایت بهداشت دهان و دندان قبل و بعد از انجام ارتودنی بسیار اهمیت دارد، چون در طی ارتودنسی مواد غذایی به راحتی به دندات ها می چسبند و می توانند سببب بروز پوسیدگی شوند. بنابراین افرادی که ارتودنسی شده اند باید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، دفعات بیشتری مسواک بزنند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید