مقایسه لمینت دندان و ارتودنسی

0
1,213
مقایسه لمینت دندان و ارتودنسی
مقایسه لمینت دندان و ارتودنسی

مقایسه لمینت دندان و ارتودنسی

ارتودنسی و لمینیت از روش های اصلاح طرح لبخند هستند. فردی که دچار نافرمی و بی نظمی در دندان ها است، می تواند با استفاده از روش ارتودنسی، بدون اینکه نیازی به کشیدن دندان ها و یا بهم خوردن ساختار آن ها باشد، فرم دندان های خود را اصلاح کند.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی بیشتر از اینکه جنبه زیبایی داشته باشد، جنبه درمانی دارد و شامل انواع مختلفی همچون ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی دیمون است.

روش انجام ارتودنسی

در این روش با استفاده از نیروی فیزیکی براکت ها و نگه دارنده ها، دندان ها با گذشت زمان سر جای اصلی خود قرار می گیرند. درمان با این روش معمولاً به 6 ماه تا 2 سال زمان نیاز دارد.

در روش ارتودنسی، با استفاده از سیم یا روش ها دیگر، به جابجا شدن دندان ها و منظم شدن آن ها کمک می کنند و از آنجایی که نیازی به تراشیدن دندان  نیست، مینای دندان آسیب نمی بیند و فرد می تواند از دندان های دائمی خود مراقبت کند.

عوارض بی نظمی دندان ها

اکثر افرادی که دندان های بی نظم دارند، دچار مشکلات معده و روده هستند، که یکی از دلایل ایجاد آن، مشکلات دهان و دندان است، بنابراین با انجام ارتودنسی و منظم شدن دندان ها، از شر این مشکلات خلاص می شوند. علاوه بر این، در اغلب موارد، ارتودنسی به رفع مشکلات و ناهنجاری های فک نیز کمک می کند. در این روش، هزینه به صورت کلی محاسبه می شود و معمولاً ارزان تر از لمینیت است.

لمینیت چیست؟

لمینیت، نوعی عمل زیبایی و ترمیمی دندان است که برای رفع مشکلات ظاهری دندان ها استفاده می شود. در واقع، استفاده از لمینت برای فردی که دچار دندان های بی نظم و نافرم است، مناسب نیست، چرا که در این صورت باید بخش زیادی از دندان وی تراشیده شود، به همین دلیل به این افراد توصیه می شود که برای اصلاح بی نظمی دندان ها، از ارتودنسی استفاده کنند.

روش انجام لمینیت

لمینت معمولاً برای سفید شدن دندان ها و رفع بدرنگی آن ها استفاده می شود و اثری بر رفع نافرمی دندان ها ندارد. در این روش، بعد از تراشیدن بخشی از دندان ، روکشی روی آن قرار می گیرد که علاوه بر زیبا کردن دندان ها، باعث جذابیت و زیبا شدن لبخند فرد می شود. از این روش بیشتر برای دندان های جلویی استفاده می شود. در این روش، هزینه به صورت جداگانه برای هر دندان محاسبه می شود.

مقایسه لمینت دندان و ارتودنسی

به طور کلی، ارتودنسی به رفع مشکلات و ناهنجاری دهان و دندان، و رفع بی نظمی ها کمک می کند، اما لمینیت برای درمان شکستگی، فرسودگی، کوچکی و نامتوازن بودن برخی دندان ها، بدشکلی دندان های نیش و یا بدرنگی دندان ها استفاده می شود.

ارتودنسی برای اثرگذاری به زمان نیاز دارد، اما در لمینیت فرد سریع تر به نتیجه ی دلخواه خود می رسد و روند درمان کوتاه تر بوده و تنها به یک تا دو هفته مراقبت نیاز است.

معایب لمینت دندان

اما در کنار مزایای ذکر شده، این روش معایب زیر را دارد:

  • از آنجایی که در این روش مینای دندان تراشیده می شود، احتمال پوسیده شدن دندان ها بیشتر می شود
  • این روش موقتی است و ممکن است روکش دندان دچار پریدگی یا تغییر رنگ و تیرگی شود

لمینت کنیم یا ارتودنسی؟

تشخیص اینکه فردی برای بهبود وضعیت دندان ها، به ارتودنسی نیاز دارد یا لمینیت، بر عهده پزشک متخصص است. اما با این وجود عوارض زیبایی دندان هم قابل چشم پوشی نیست.

پزشک بعد از بررسی وضعیت دندان ها، بهترین روش را معرفی می کند. اغلب اوقات متخصصین قبل از انجام لمینیت یا سایر روش های زیبایی و ترمیمی دندان، توصیه می کنند که فرد ارتودنسی انجام دهد تا انجام عمل های مذکور تسهیل شود.

برخی از متخصصین معتقدند که لمینیت کردن در افرادی که دندان هایشان به ارتودنسی نیاز دارد، فایده ای ندارد و تنها مشکل را پنهان می کند. زیرا، در ارتودنسی با استفاده از بریس های دندانی، دندان ها به تدریج جابجا شده و ناهنجاری های دندانی برطرف می شود و از آنجایی که آسیبی به دندان ها نمی زند، روش مطلوب تری نسبت به لمینیت محسوب می شود.

اما در روش لمینیت، به دلیل تراشیدن دندان ها و آسیب دیدن مینای آن ها، با گذشت زمان، احتمال بروز پوسیدگی، ملتهب شدن لثه ها به دلیل تجمع میکروارگانیسم ها، خونریزی لثه و تخریب استخوان آرک وجود دارد. و در نهایت، زیبایی ناشی از لمینیت ظاهری و موقتی است، و به عبارت دیگر، پوشاندن مشکل است، نه درمان آن؛ اما در روش ارتودنسی، مشکل به صورت ریشه ای و به طور دائم حل می شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از دندانپزشک ما نوبت بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید