روش های درمان نفخ معده

0
1,432
روش های درمان نفخ معده
روش های درمان نفخ معده

روش های درمان نفخ معده

به طور طبیعی، در زمان خوردن غذا و یا نوشیدن مایعات، مقداری هوا وارد معده می شود، و در طی هضم غذا نیز مقداری گاز تولید می شود؛ تجمع این گازها در معده باعث ایجاد نفخ می شود. بخش زیادی از هوای بلعیده شده از طریق آروغ زدن از معده خارج می شود، اما هوای باقیمانده وارد روده ها شده و سپس از طریق مقعد خارج می شود.

به طور طبیعی، دفع حدود 15 بار گاز در شبانه روز طبیعی است، اما وقتی میزان دفع گاز از حد طبیعی بیشتر شود و یا بوی نامطبوعی داشته باشد، گفته می شود که فرد دچار نفخ شده است. وضعیت فرد پس از صرف غذا، روی میزان دفع گاز اثر می گذارد، به طوری که خوابیدن بلافاصله بعد از خوردن غذا، باعث ورود گاز بیشتر به روده ها و دفع بیشتر گاز می شود.
از آنجایی که اضطراب، سیگار کشیدن، جویدن آدامس، سریع غذا خوردن و صحبت کردن در حین غذاخوردن، باعث بلعیدن هوا می شود، افرادی که این عادات را دارند، بیشتر از سایرین دچار نفخ می شوند. معمولاً نفخ به صورت باد کردن شکم، احساس فشار در شکم و آروغ زدن خود را نشان می دهد.

شرایط بروز و روش های درمان نفخ معده چیست

به طور کلی، شرایط زیر باعث بروز نفخ می شود:

• سندرم روده تحریک‌پذیر

این بیماری یکی از شایع ترین علل ایجاد نفخ است. استرس روانی می تواند باعث تشدید سندرم روده تحریک پذیر شود، زیرا سیستم روده ای با اعصاب روده ای کنترل می شود. در واقع، در صورتی که عملکرد اعصاب معده و روده، دچار اختلال شود، باعث ایجاد درد شکم، نفخ، اسپاسم شدید، اسهال یا یبوست می شود.

• افزایش باکتری ها در دستگاه گوارش

عفونت روده ای، افزایش رشد باکتری ها در روده یا معده و یا ابتلا به بیماری های انگلی، می تواند باعث بروز نفخ شود. در واقع، در صورت ابتلا به این بیماری ها، مواد غذایی مصرف شده، قبل از هضم، توسط باکتری ها مصرف شده و باعث افزایش تولید گاز و بروز نفخ می شود.

• تند غذا خوردن

سریع غذا خوردن باعث می شود که در حین خوردن غذا هوای زیادی ببلعید، از سوی دیگر، وقتی تند غذا می خورید غذا را خوب نمی جوید و بزرگ بودن قطعات غذا باعث می شود که هضم آن ها زمان بیشتری ببرد، و این مسئله باعث بروز نفخ می شود.

  • مصرف نوشیدنی‌های صنعتی

از آنجایی که نوشیدنی های صنعتی حاوی گاز و شیرین کننده های مصنوعی، که موادی غیرقابل هضم هستند، می باشند، مصرف این نوشیدنی ها باعث ورم معده و بروز نفخ می شود.

• مصرف زیاد نمک

مصرف مواد غذایی حاوی نمک یا سدیم، باعث بروز ورم معده و نفخ می شوند.

• مصرف زیاد حبوبات

حبوبات حاوی پروتئین گیاهی و کربوهیدارت هستند، از آنجایی که این کربوهیدرات ها قابل هضم نیستند، مصرف زیاد حبوبات باعث بروز نفخ می شود.

• جویدن آدامس یا مکیدن آبنبات

جویدن آدامس یا خوردن آبنبات باعث می شود که هوای زیادی وارد معده شود، در نتیجه باعث ایجاد نفخ می شود.

• خوابیدن بعد از صرف غذا

استراحت کردن و دراز کشیدن بلافاصله بعد از صرف غذا، باعث ایجاد اختلال در فرایند هضم و بروز نفخ می شود.

• یبوست

افراد مبتلا به یبوست معمولاً برای درمان خود از مواد غذایی یا مکمل های حاوی فیبر استفاده می کنند، اما از آنجایی که این مواد قابل هضم نیستند، باعث بروز نفخ می شوند.

• مصرف برخی از داروها

مصرف داروهایی همچون آنتی بیوتیک ها و مسهل ها، می تواند باعث بروز نفخ شود.

روش درمان نفخ

 

روش های درمان نفخ معده
روش های درمان نفخ معده

برای درمان نفخ می توان از روش های زیر استفاده کرد:

• تغییر در شیوه زندگی و رژیم غذایی

اصلاح برخی از عادات روزمره و یا اصلاح رژیم غذایی، می تواند به درمان نفخ کمک کند. برای مثال: بلافاصله بعد از صرف غذا نخوابید. و یا به جای مصرف شیر می توان از ماست و دوغ استفاده کرد، زیرا قند شیر طی فرایند تبدیل شدن به ماست، می شکند، در نتیجه بعد از مصرف به سرعت جذب می شود و مانع از بروز نفخ می شود، همچنین وجود باکتر ی در ماست باعث کاهش نفخ می شود.

• مصرف سبزی‌های معطر

استفاده از سبزی های معطری همچون نعناع خشک، گشنیز، گل محمدی و آویشن، در ماست یا غذا، با رقیق کردن اسید معده، به هضم غذا کمک کرده و از بروز نفخ جلوگیری می کنند. علاوه بر این، مصرف جوشانده این گیاهان یا استفاده از عرق آن ها، نفخ را برطرف می کند.

• نوشیدن آب

مصرف مایعات بیشتر، به ویژه آب، مانع از کم آبی بدن و بروز نفخ می شود.

• پیاده روی

داشتن حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی و قدم زدم در طی روز، به منظم شدن حرکات روده ها، خروج گاز اضافی و دفع مدفوع کمک می کند.

• یوگا

انجام یوگا باعث تنظیم عضلات شکم شده و به خروج گاز از روده ها و کاهش نفخ کمک می کند.

• استفاده از اسانس ها و داروهای ضدنفخ

استفاده از قرص های حاوی اسانس نعناع، باعث آرام کردن ماهیچه های روده شده و به رفع نفخ و سوءهاضمه کمک می کند. همچنین، بر اساس مطالعات صورت گرفته، استفاده از مکمل های حاوی اسانس رازیانه و کورکومین، باعث بهبود نفخ و درد شکم در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر می شود. علاوه بر این، استفاده از قرص ها و شربت های ضدنفخ همچون سایمتیکون، نیز موجب رفع نفخ و خروج گاز از بدن می شود.

علاوه بر موارد مذکور، ماساژ شکم، دوش گرفتن، ترک سیگار، مصرف غذا در وعده های زیاد اما کم حجم، آرام غذا خوردن، عدم مصرف نوشیدنی های صنعتی و استفاده از ماست به جای شیر به کاهش نفخ کمک می کند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید